Az SZTE Gazdaságtudományi Kar legfőbb célja, hogy a képzés során a hallgatók a munkaerőpiacon is elismert szakmai ismereteket sajátítsanak el, továbbá kiszolgálja a régióban működő turisztikai és vendéglátóipari szervezeteket magasan képzett, kiváló kommunikációs képességgel és idegen nyelvtudással rendelkező diplomásokkal. Az utóbbi években számos fiatal hagyta el a dél-alföldi régiót és választotta az ország más városaiban található felsőoktatási intézményeket annak érdekében, hogy Turizmus-vendéglátás alapképzésben vehessen részt. A képzés indításának köszönhetően a régió jobb perspektívát tud nyújtani a fiatalok számára, valamint a turizmus fejlesztése a gazdasági fejlődés egyik fő kitörési pontja is lehet. Ennek érdekében több mint 30 szervezet – köztük a régió meghatározó szállodái, éttermei, utazási irodái, valamint országos és helyi szervezetei – fejezték ki korábban támogatásukat a szak egyetemi alapképzésben való indításával kapcsolatban.
Szeged az elmúlt években dinamikus fejlődésen ment keresztül idegenforgalom területén, amely a vendégéjszakák növekvő számában is tetten érhető. A hazai nagyvárosok közül Szeged az egyik legvonzóbb turisztikai desztinációnak tekinthető, a szegedi szálláshelyek gyakran rekordbevételről és teltházas időszakokról számolnak be. Nemcsak a belföldi turisták száma nő, egyre több külföldi vendég is ellátogat a napfény városába. Mindehhez nagymértékben hozzájárul, hogy Szeged hírneve a rengeteg szabadidős és gasztronómiai rendezvény és fesztivál miatt széles körben elterjedt. Az ágazatban elért sikerek és az intenzív növekedés a régió turisztikai látványosságai iránt egyértelműen megköveteli a megfelelő szakmai tudással rendelkező munkaerő utánpótlását, amellyel kapcsolatban egyelőre hiány mutatkozik.
Az elsőhelyes jelentkezési statisztikákat tekintve elmondható, hogy a korábbi években a turizmus-vendéglátás alapszak a legnépszerűbb (gazdasági) képzések között helyezkedik el. Az alapszak bevezetése nagymértékben hozzájárul ahhoz, hogy Szeged pozíciója az ágazatban tovább erősödjön. A képzés többek között az aktuális turizmusipari trendekre és a turisztika korszerű, digitális és online eszközeinek megismerésére, vezetési készségek fejlesztésére, régió- és településmarketingre, valamint országimázs és márkaépítésre fókuszál. A gyakorlatorientált képzés megvalósítását az SZTE egyéb karain dolgozó turizmuskutatók mellett, a dél-alföldi turisztikai szakma olyan meghatározó szereplői segítik, akik releváns tapasztalattal rendelkeznek az utazásszervezés és vendéglátóipar területén, valamint számos turisztikai szervezetben szakmai feladatokat látnak el. A képzés során kiemelt hangsúlyt kap a piacorientáltság is, amely többek között olyan speciális területek megjelenésében nyilvánul meg, mint például az online és e-turizmus, a szállodai menedzsment, az utazási irodai marketing, az egészségturisztikai ismeretek, a településmarketing, vagy akár a márkaépítés és a gasztronómia kapcsolata.
A többi gazdaságtudományi alapszaktól eltérően a képzési idő 8 félév, amelyből az utolsó két félévet kötelező szakmai gyakorlattal fogják eltölteni a hallgatók. Ez elősegíti a frissdiplomások gyakorlati ismereteinek és szakmai kapcsolatainak bővítését. A Turizmus-vendéglátás szakon tanuló hallgatóknak a képzés végére két nyelvvizsgát is meg kell szerezniük, amelyhez segítséget nyújtanak az egyetemen működő Idegennyelvi és Kommunikációs Intézet munkatársai által oktatott nyelvi órák, továbbá a képzésben választható idegennyelvi kurzusok. A szakon tanulók ezen idegennyelvi kurzusokat külföldi hallgatókkal közösen teljesíthetik, amely további lehetőséget biztosít a nyelvi készségek fejlesztésére és interkulturális kapcsolatok kialakítására.
Forrás: Szeged Ma