TKI Index: vegyes képet mutat az ágazat

A Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ) a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvánnyal és a GKI Gazdaságkutató Zrt.-vel közösen havi gyakorisággal méri a turizmusban a konjunktúra várható alakulását és publikálja a Turizmus Konjunktúra Indexet, a piac és a közvélemény számára ezzel biztosítva információt a közeljövőben várható trendekről.

A TKI index 2025. márciusban -1 ponton állt (-100 és +100 közötti skálán értelmezve), mely azt jelenti, hogy az ágazat szereplői helyzetüket közel semlegesnek érzékelték. Az index értéke a múlthavi jelentős megugrás után 1 ponttal csökkent az év harmadik hónapjában, s így 1 ponttal meghaladja az egy évvel ezelőtti értékét. A szálláshely-szolgáltatásban 1 ponttal -1 pontra, az egyéb turisztikai szektorban 5 ponttal -3 pontra csökkent, míg a vendéglátásban 2 ponttal 0 pontra nőtt az index.

A TKI index alszektorok szerint 2022. május - 2025. március (pont)
A TKI index alszektorok szerint 2022. május - 2025. március (pont)
Fotó: GKI

A TKI index márciusban 4 ponttal meghaladta a GKI EU számára végzett konjunktúra kutatásában mért szolgáltatási szektor konjunktúraindexét (-5 pont), jelentősen meghaladta a nemzetgazdasági átlagot képviselő GKI üzleti bizalmi index értékét (-12 pont), valamint az ipar (-14 pont), az építőipar (-24 pont) és a kereskedelem (-22 pont) indexeit.

Ágazatok konjunktúraindexe  2022. május - 2025. március (pont)
Ágazatok konjunktúraindexe 2022. május - 2025. március (pont)
Fotó: GKI

Amennyiben a 2025. márciusi TKI indexet összevetjük az egy évvel korábbival (2024. március), 1 pontos növekedést tapasztalunk. Az alszektorok közül éves összehasonlításban a szálláshely-szolgáltatás és az egyéb turisztikai szektor indexe csökkent (1, illetve 2 ponttal), a vendéglátásé pedig emelkedett (4 ponttal).

A TKI index alakulása 2022. május és 2025. március között (pont)
A TKI index alakulása 2022. május és 2025. március között (pont)
Fotó: GKI

A következő három hónapban az előző év azonos időszakához képest a szállásadók 34 százaléka növekedést, míg 12 százalékuk visszaesést vár a vendégéjszakák számában. A vendéglátásban működők közül 46 százalék vár vendégforgalom növekedést az előző év azonos időszakához képest, 14 százalékuk pedig visszaesést vetít előre. Az egyéb turisztikai szektorban működők 39 százaléka vár ügyfélforgalom növekedést az előző év azonos időszakához képest, míg visszaesést 13 százaléka prognosztizál.

Alágazati teljesítmény várható változása a következő 3 hónapban az előző év azonos időszakához képest - 2025. március (megoszlás, %)
Alágazati teljesítmény várható változása a következő 3 hónapban az előző év azonos időszakához képest - 2025. március (megoszlás, %)
Fotó: GKI

2025. márciusban a turisztikai cégek 61 százaléka-a szolgáltatási árainak növekedéséről számolt be az elmúlt 3 hónapra vonatkozóan az előző év azonos időszakához mérten. Az áremelkedés átlagosan 5 százalékos volt (februárban 7 százalékot mértünk). A turisztikai cégek 40 százaléka jelezte, hogy a következő 3 hónapban várhatóan emelni fogja szolgáltatásának árát. A szálláshely-szolgáltatásban 40 százalék az emelést tervezők aránya, a vendéglátásban 32 százalék, míg az egyéb turisztikai szektorban 52 százalék.


Körkép Budapest gyógyfürdőiről – ez várható 2025-ben

Körkép Budapest gyógyfürdőiről – ez várható 2025-ben 

Tény, hogy egyik legfontosabb turisztikai vonzerőnk, a fővárosi történelmi fürdőinek egy része felújításra szorul.
Kakasozás és pittyezés: majális a Skanzenben

Kakasozás és pittyezés: majális a Skanzenben 

Májust gyakran nevezik zöld hónapnak, hiszen a természet, a fák és virágok újjászületésének ideje.
A gyönyörködtetés művészete – kiállítás Budapesten

A gyönyörködtetés művészete – kiállítás Budapesten 

Három nő, három művészeti ág, egy közös nyelv: megnyílt a PRIMAVERA kiállítás a FISE Galériában.
Idén is Háromváros Kerékpáros Fesztivál

Idén is Háromváros Kerékpáros Fesztivál 

Június 7-én és 8-án rendezik meg negyedik alkalommal Békéscsabán, Békésen és Gyulán a Háromváros Kerékpáros Fesztivált .
Programhegyek az Európa-napon

Programhegyek az Európa-napon 

Izgalmas programokkal és hasznos információkkal várják a szervezők az érdeklődőket az Európa-napon és az immár hagyományos EU-s futáson.
Kék Zóna Noszvajon

Kék Zóna Noszvajon  

Különleges eseménynek adott otthont a Nomád Hotel & Glamping.
Flash Award: lezárult a jelentkezés, már bírálják a pályázatokat

Flash Award: lezárult a jelentkezés, már bírálják a pályázatokat 

Hatvanhárom pályázat érkezett a MaReSz idei versenyére.
Első önálló koncertjét adja Budapesten a skót sztárzenekar

Első önálló koncertjét adja Budapesten a skót sztárzenekar 

Június 11-én először lép fel önálló koncerttel Magyarországon a Biffy Clyro.
Miért olyan hatékony az ablakra ragasztható fólia?

Miért olyan hatékony az ablakra ragasztható fólia?  

Egy hétvégi séta vagy reggeli kocogás során, ahogy a városban haladunk, láthatjuk, hogy rengeteg bolt kirakatán található fólia vagy valamilyen matrica. Ezek többféle célt szolgálhatnak, amelyek közül az első a figyelemfelkeltés. Ez egy jól bevált offline marketingeszköz, amit érdemes minden vállalkozásnak használnia.
Újabb hazai telepen ütötte fel a fejét a száj-és körömfájás járvány

Újabb hazai telepen ütötte fel a fejét a száj-és körömfájás járvány 

A Győr-Moson-Sopron vármegyei Rábapordányban is találtak ragadós száj- és körömfájásban fertőzött szarvasmarhát.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.