TKI: növekedést várnak a szállásadók

A Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ) a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvánnyal és a GKI Gazdaságkutató Zrt.-vel közösen havi gyakorisággal méri a turizmusban a konjunktúra várható alakulását és publikálja a Turizmus Konjunktúra Indexet, a piac és a közvélemény számára ezzel biztosítva információt a közeljövőben várható trendekről.

A TKI index 2025. februárban 0 ponton állt (-100 és +100 közötti skálán értelmezve), mely azt jelenti, hogy az ágazat szereplői helyzetüket semlegesnek érzékelték. Az index értéke jelentősen, 14 ponttal nyolchavi csúcsára ugrott az év második hónapjában, de még így is 1 ponttal elmarad az egy évvel ezelőtti értékétől. A szálláshely-szolgáltatásban 5 ponttal +1 pontra, a vendéglátásban nagyon alacsony szintről indulva, 19 ponttal -2 pontra, míg az egyéb turisztikai szektorban 12 ponttal +2 pontra nőtt az index.

A TKI index alszektorok szerint 2022. május - 2025. február
A TKI index alszektorok szerint 2022. május - 2025. február
Fotó: GKI

A TKI index februárban 7 ponttal meghaladta a GKI EU számára végzett konjunktúra kutatásában mért szolgáltatási szektor konjunktúraindexét (-7 pont), jelentősen meghaladta a nemzetgazdasági átlagot képviselő GKI üzleti bizalmi index értékét (-12 pont), valamint az ipar (-12 pont), az építőipar (-20 pont) és a kereskedelem (-23 pont) indexeit is.

Ágazatok konjunktúraindexe  2022. május - 2025. február
Ágazatok konjunktúraindexe 2022. május - 2025. február
Fotó: GKI

Amennyiben a 2025. februári TKI indexet összevetjük az egy évvel korábbival (2024. február), 1 pontos csökkenést tapasztalunk. Az alszektorok közül éves összehasonlításban a szálláshely-szolgáltatás indexe csökkent (7 ponttal), a vendéglátásé stagnált, az egyéb turisztikai szektoré pedig emelkedett (5 ponttal).

A következő három hónapban az előző év azonos időszakához képest a szállásadók 44 százaléka növekedést, 11 százalékuk pedig visszaesést vár a vendégéjszakák számában. A vendéglátásban működők közül 54 százalék vár vendégforgalom növekedést, 15 százalékuk pedig visszaesést vetít előre. Az egyéb turisztikai szektorban működők 57 százaléka vár ügyfélforgalom növekedést, míg visszaesést 14 százalék vár.

Alágazati teljesítmény várható változása a következő 3 hónapban az előző év azonos időszakához képest - 2025. február (megoszlás, %)
Alágazati teljesítmény várható változása a következő 3 hónapban az előző év azonos időszakához képest - 2025. február (megoszlás, %)
Fotó: GKI

Februárban a turisztikai cégek 40 százaléka jelezte, hogy a következő 3 hónapban várhatóan emelni fogja szolgáltatásának árát (januárban 43 százalék volt ez az arány), 60 százalékuk nem változtat az árakon, míg csökkentést senki sem tervez (januárban 6 százalék volt utóbbiak aránya). A szálláshely-szolgáltatásban 41 százalék az emelést tervezők aránya, a vendéglátásban 42 százalék, míg az egyéb turisztikai szektorban 29 százalék. A turisztikai cégek 17 százaléka közelmúltban is emelt árat és a közeljövőben is emelni fog (mely arány 8 százalékponttal alacsonyabb a januárban, 15 százalékponttal a decemberben mértnél).

 

 


Kitart a síszezon – meglepetéssel készül a Sípark

Kitart a síszezon – meglepetéssel készül a Sípark 

Márciusban is üzemel a Mátraszentistváni Sípark!
Indul a többezres futókaraván

Indul a többezres futókaraván 

Szupermaratonnal indul a balatoni futószezon.
Elrajtolt a HévíziBivaly Duatlon verseny

Elrajtolt a HévíziBivaly Duatlon verseny 

Az évről-évre népszerűbb megmérettetésre idén 62 egyéni induló, 65 kétfős és 18 háromfős csapat nevezett.
Jön a Mozgás Éjszakája

Jön a Mozgás Éjszakája 

Tavaly csak Budapesten 20 ezren vettek részt az eseményen, és még további 14 településen volt Mozgás Éjszakája.
Tavaszi Fesztivál Siófokon

Tavaszi Fesztivál Siófokon 

Az idei évben is színes és gazdag a siófoki Tavaszi Fesztivál programkínálata.
Különleges épületben új művészeti központ Bánkon

Különleges épületben új művészeti központ Bánkon 

Egy különleges épület és izgalmas programok várják az érdeklődőket.
Miskolc új turizmust épít

Miskolc új turizmust épít  

Gasztrokalandok, urbex, interaktív túrák, kulturális és digitális élmények.
Arattak a hazai természetfotósok

Arattak a hazai természetfotósok 

Rendhagyó helyszínen ünnepelt az ország egyik legnagyobb természetfotós szervezete és a természetvédelem hazai képviselőinek színe-java.
A Budapest Brand a kreatív ügynökségek legjobbjai között

A Budapest Brand a kreatív ügynökségek legjobbjai között 

A Budapest Brand az Apex HR Toplista 4. helyét szerezte meg, az M-lista top tizenötjéből pedig a legjobb 12. helyezést nyerte el, megelőzve neves hazai ügynökségeket.
CODE – Digitális Élményközpont Veszprémben

CODE – Digitális Élményközpont Veszprémben 

A hely, ahol a tudomány, a technológia és a művészet találkozik.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.