A konferencia célja a szektor nemzetgazdasági jelentőségének és jövőbeni lehetőségeinek bemutatása, valamint a versenyképességét befolyásoló trendek megvitatása hazai és nemzetközi szakértőkkel. A Művészetek Palotájában megrendezett eseményen a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia 2030 (NTS) stratégiai dokumentumot is bemutatták a nagyközönség előtt.
Guller Zoltán, az MTÜ vezérigazgatója köszöntőjében hangsúlyozta, a kormány által 2017. október elején elfogadott Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia 2030 a turizmus nagykönyve lesz az elkövetkező 13 évben, amikor „azért dolgozunk, hogy elmeséljük Magyarország történetét, és a turizmus fejlesztésén keresztül biztosítani tudjuk az ország gyarapodását.” „A visszahívó vendégszeretetben hiszek” — osztotta meg szakmai hitvallását. A stratégiában megfogalmazott misszióra utalva pedig kijelentette: vendégként kell tekintetünk és bánnunk minden ideérkező turistával, enélkül nincs sikeres turizmus. A stratégia végrehajtása az elkövetkező évek legfontosabb feladata, ami elképzelhetetlen az ágazat valamennyi szereplőjének cselekvő részvétele nélkül – tette hozzá a vezérigazgató. A most zajló turizmusfejlesztési munkát hegyhez hasonlítva kifejtette: „Minden a hegy csúcsán végződik, mégha a tövében távol is állunk egymástól.”
Az NTS szerint a magyar turizmus GDP-hez való közvetlen és közvetett hozzájárulása a jelenlegi 10-ről 16 százalékra növekszik 2030-ra, Magyarország 19 helyet lép előre a turizmus nemzetközi versenyképességi listáján, valamint 30 új városból válik elérhetővé légiközlekedéssel Budapest. A kereskedelmi szálláshelyeken megduplázódik a vendégéjszakák száma, a fejlesztéseknek köszönhetően 1000 szállás- és vendéglátóhely újul meg, és országszerte 500 projekt valósul meg a jövőben.
A magyar turizmust a legfőbb magyar értékek, kimagasló kultúránk, sporteredményeink és egészséges környezetünk tehetik igazán sikeressé. A stratégiához illeszkedő fejlesztésekhez a kormány minden eddiginél nagyobb mértékű, több mint 820 milliárd forintnyi uniós és hazai forrást biztosít 2030-ig. A stratégia végrehajtásával Magyarország elfoglalhatja méltó helyét a világ turizmusában.
„Magyarországot a jóisten is arra teremtette, hogy a turizmus a gazdaság húzóágazata legyen” — jelentette ki Orbán Viktor Guller Zoltán expozéját követő beszédében. Szerinte Magyarország szép és biztonságos hely, és ezt szeretnénk másokkal is megosztani, de nem mindegy, hogyan tesszük azt: „Aranyalmát nem szolgálunk fel papírtányéron, hanem legalább egy ezüst tálcán” — mondta. Orbán úgy véli, az eddig erején felül teljesítő ágazat a nemzetgazdaság mostohagyereke volt. Történtek sikeres fejlesztések, azonban eljött az idő, hogy ezeket a „szigetszerű” kezdeményezéseket összekössék, de „nem felülről vezérelve”, hanem a szakma bevonásával — fejtette ki. „Keleti irányból fúj a szél, iránya jó ideig nem fog változni, sőt erősebb lesz” — szólt a küldőpiacok átrendeződéséről, hozzátéve, amit az NTS is kiemelten kezel: a magyar vendégéjszakák arányának növelését.
Navracsics Tibor, az Európai Bizottság oktatásért, kultúráért, ifjúságpolitikáért és sportért felelős biztosa kiemelte, hogy az európai turizmus nem létezhet kulturális tartalom nélkül, a kultúra és a turizmus együttműködésére egyre nagyobb szükség van. „Minden kultúra, nem csak a szó szoros értelemben vett kulturális események” — állapította meg. De hozzátette: tízből négy turista kulturális motivációval kel útra.
Susanne Kraus-Winkler, az Európai Unió Szállodai, Éttermi és Kávéházi Konföderációja (HOTREC) elnöke az európai turizmus trendjeiről és kihívásairól beszélt.
Maciej Wilk a lengyel légitársaság, a LOT elnöke, a légitársaság járatfejlesztései kapcsán arra is kitért, hogy a V4-es együttműködés jegyében Közép-Kelet Európa légi hídjai hogyan támogatják a magyar turizmust is. Mint arról még júliusban beszámoltunk, a LOT jövő májustól egy Boeing 787 Dreamlinerét Budapesten állomásoztatva repül hetente négyszer New Yorkba, kétszer Chicagóba.
Beneda Attila, az Emberi Erőforrások Minisztériumának család- és népesedéspolitikáért felelős helyettes államtitkára előadása a családbarát turizmus megvalósulását emelte ki. Ennek egyik alapvető feltétele olyan szolgáltatások és attrakciók megteremtése, ahol generációk tölthetik együtt szabadságukat.
Gajda Tibor, az MTÜ turizmusstratégiáért és fejlesztésért felelős vezérigazgató-helyettese a térségi szemlélet újdonságát emelte ki, hiszen a kormány a turisztikai ágazat működési körülményeinek javításával erősíti a vállalkozások versenyképességét.
Bánhegyi Zsófia, az MTÜ marketing és kommunikációért felelős vezérigazgató-helyettese a megújuló turisztika márkázás fontossága mellett bejelentette: az MTÜ új, őszi, belföldi személetformáló kampányt indít 2017. október 17-én, amelynek fókuszában Magyarország kiemelt desztinációi, sokszínű őszi kulináris kínálata, borai és borvidékei, valamint a Szent Márton napi hagyományok állnak.
Forrás: MTÜ/Vendég & Hotel