Utazási szokások | 2023

A hazai utazóközönség véleményének és utazási szokásainak összefoglalója.

2023-ban a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (muisz.com) a Blureen Marketing és Piackutatás Ügynökséggel (blureen.hu) közösen egy felmérést készített a hazai utazóközönség körében annak érdekében, hogy a pandémia hatásaiba, valamint az elmúlt években megváltozott utazási szokásokba részletesebb betekintést nyújtson.

A felmérésben 1.094 válaszadó véleményét és utazási szokásait ismerhetjük meg, ami egy átfogó képet nyújthat az utazási szokásokról és preferenciákról. Emellett megfelelő kiegészítésként szolgálhat az utazási irodák vezetőinek és munkatársainak az utazóközönséggel való személyes interakciók és tapasztalatok értékeléséhez.

Hogyan változtak az utazási szokások a pandémia óta?

A 2020-2021-es koronavírus járvány az egyik legnagyobb sokként érte az utazási szektort, ami rendkívüli helyzet elé állította nemcsak az utazni vágyókat, de az utazási irodákat is. A felmérésben kíváncsiak voltunk arra, hogy vajon a koronavírus járvány előtt és után milyen változásokat figyelhetünk meg az egyéni utazási szokásokban.
A felmérés alapján elmondható, hogy a válaszadók közel fele évente általában egy alkalommal utazik külföldre (44,5%), valamint a válaszadók szintén fele évente 2-3 alkalommal utazik belföldre üdülési célból (45,6%). Jól mutatják az eredmények, hogy a belföldi utazások szerepe az elmúlt két évtizedben jelentősen felértékelődött, hiszen az összes válaszadó 88,5%-a szokott évente legalább 1 alkalommal belföldre utazni a pandémiát követően.
Ugyanakkor a koronavírus járvány hatásaként elmondható, hogy valamelyest csökkent az utazások gyakorisága a válaszadók körében. A belföldi utazások esetén az látszik, hogy a válaszadók 2020 előtti szokásokhoz képest csökkentették az utazások számát, vagy el is halasztották a belföldi utazást, míg a külföldi utazások esetén valamivel nagyobb arányban szintén ez a tendencia figyelhető meg. Fontos azonban megjegyezni, hogy a válaszadók közel kétharmada esetén nem változtak az utazási szokások, míg az egyharmaduk körében kevesebben voltak azok, akik a pandémia óta gyakrabban utaznak. Ezek az eredmények jól mutatják azt, hogy a koronavírus hatásai – esetleges egészségügyi problémák kialakulása, munkahely elvesztése – nem mindenkinek voltak hatással az utazási szokásokra – sőt, a válaszadók egy szűk körében nőtt az utazások gyakorisága.
Az egyes korcsoportokat tekintve elmondható, hogy a 60 év felettiek 31,3%-a ritkábban utazik, mint a pandémia előtt, ami akár egészségügyi állapot vagy anyagi lehetőségek romlásával is magyarázható. A többi korcsoport esetén valamivel kevesebben számoltak be arról, hogy ritkábban utaznának, viszont a fiatal korosztály esetén a válaszadók egynegyede gyakrabban utazik, ami az önállósodással és ebből fakadóan első önálló utazási döntések meghozatalával is magyarázható.
 
Egyre többen utaznának repülővel és foglalnak online

Az utazási irodák munkatársai számára mindig fontos kérdésként jelenik meg, hogy milyen információforrásokból tájékozódnak az utasok. Mint a felmérésből kiderül, a válaszadók közel fele támaszkodik közösségi média oldalak (51,8%) által megosztott tartalmakra az utazásokkal kapcsolatos információgyűjtés során, ezt követően pedig az utazási irodák munkatársai (38,6%) és ismerősök ajánlásai (34,2%) segítik őket az utazási döntések meghozatalában. Érdemes még kiemelni a közösségi média csoportok szerepét (29,2%), hiszen közel minden harmadik válaszadó jelezte, hogy fontos információforrásként tekint ezekre a csoportokra, valamint a pandémia óta a konzuli szolgálat (25,3%) weboldalának használatát.

A felmérés egyik fontos megállapítása, hogy az utazók jelentős része tagja valamilyen utazási ajánlatokra specializálódott Facebook csoportnak (76,4%), akik közül minden harmadik válaszadó 1-2 csoportnak tagja (38,6%), míg minden negyedik válaszadó 3-5 csoportnak tagja (22,6%) és vannak, akik több, mint 5 csoportnak is tagjai (15,2%). Ez az eredmény jól mutatja, hogy mennyire meghatározóvá vált az utasok közötti tapasztalat és tudásmegosztás, így az utazási irodáknak fontos felmérniük, hogy miként tudják az utazók elvárásait részletesebben megismerni ezekben a csoportokban megosztott tapasztalatok útján.

A közlekedési eszköz tekintetében válaszadók közel fele legszívesebben a repülős utazást választaná (48,5%), valamint egynegyede az autót preferálná (26,2%). A buszos csoportos utazásokat csak a felmérésben résztvevők 16,7%-a részesítené előnyben. A kutatás egyik érdekes eredménye, hogy a busz szerepe a 20-29 évesek körében a legalacsonyabb (5,9%), míg a vonat pedig az egyik legtöbb (17,6%) említést kapta a többi korcsoport válaszaival összehasonlítva. Ez egy fontos megállapítás lehet arra vonatkozóan, hogy a fiatalabb korosztály számára olyan utazások szervezése és ajánlatok készítése is érdekes lehet, ahol az utazás vonattal történik.

Érdekes témaként merül fel, hogy vajon hány utazási ajánlatot szoktak kérni az utazók és mennyire erős az adott utazási irodához való kötődés az utazók részéről. A felmérés megállapításai alapján azt láthatjuk, hogy a válaszadók több, mint fele szokott utazási irodán keresztül utazást foglalni (59,1%), illetve a válaszadók háromnegyede szokott egyénileg is utazást szervezni (74,9%). Ezek az eredmények alátámasztják, hogy gyakran az utazási szokásokban egyaránt megjelenik az önálló utazásszervezés és az utazási iroda segítségével történő utazás is.
A válaszadók fele általában 2-3 utazási iroda ajánlatát tekinti át (49,2%), illetve jelentős azok aránya, akik 4 vagy annál több utazási irodától is kérnek ajánlatot (41,4%). A foglalás tekintetében viszont azt láthatjuk, hogy a válaszadók fele már csak online tájékozódik és a foglalást is online végzi el.  Fontos megállapítás, hogy az utazás lefoglalása a válaszadók meghatározó körében szinte teljesen az online térben zajlik.
Az utasok elsősorban a kedvező árak, a több évtizedes működés és széles desztinációkínálat alapján döntenek az utazási döntés meghozatalakor. A felmérés arra is rávilágít, hogy az utazási iroda munkatársával való személyes ismertség a legkevésbé fontos az utazni vágyók számára. Továbbá az utazni vágyók szerint az utazási irodák elsősorban a beutazási feltételeket illetően tudnak segítséget nyújtani, valamint az utasoknak kevésbé kell aggódniuk, ha nem beszélik az adott idegen nyelvet, illetve az utazási irodák segítenek az átverések és csalások elkerülésében és gyorsan tudnak reagálni a felmerülő problémákra.
 
A Magyar Utazási Irodák Szövetségének ismertsége

A felmérés során egy fontos kérdésként merült fel a Szövetség részéről, hogy vajon mennyire ismeri az utazóközönség a MUISZ-t, ezáltal pedig milyen hozzáadott értéket tud biztosítani a szervezet a tagirodák számára.
Egyrészt a válaszadók jelentős része úgy nyilatkozott, hogy számára fontos, hogy hivatalosan bejegyzett, engedéllyel rendelkező utazásszervezővel utazzon (87,5%). Ez jól mutatja, hogy az utazóközönség számára a biztonság és a hivatalos működés egy meghatározó elvárásként jelenik meg az utazási döntések meghozatalakor.
A MUISZ esetén elmondható, hogy a felmérésben résztvevők 59,7%-a valamilyen szinten ismeri a szervezetet, illetve a válaszadók közel fele tartja fontosnak, hogy MUISZ tagirodával utazzon. A Szövetség ismertségére vonatkozóan elmondható, hogy elsősorban a 40-59 közötti korosztály körében nagyobb a MUISZ ismertsége, ami arra is utalhat, hogy az elmúlt években elsősorban ezt a korosztályt sikerült elérni különböző marketingkommunikációs anyagokkal és kampányokkal.

Továbbá a válaszadók a MUISZ tagirodákról elsősorban azt gondolják, hogy más utazási irodákkal szemben nagyobb valószínűséggel rendelkeznek érvényes utazási engedéllyel, stabil pénzügyi háttérrel, kiterjedt szakmai kapcsolatokkal, valamint, hogy gyorsabban tudnak reagálni az utazások során felmerülő problémákra. Ezek alapján látható, hogy leginkább olyan állításokkal értettek egyet a válaszadók, amelyek az utazás biztonságával és az utazási iroda felkészültségével voltak kapcsolatosak. Emiatt érdemes lehet az utazási irodáknak aktívan kommunikálni, hogy MUISZ tagirodák, hiszen az utazóközönség jelentős része hallott a szervezetről és pozitív asszociációkkal rendelkezik a tagságot illetően.

Forrás: MUISZ


Új sétapontokkal bővült a Budapest Bejáró

Új sétapontokkal bővült a Budapest Bejáró 

20 új helyszín az EU-csatlakozás évfordulójára.
Az op-art mester és a bolygó meghódítása

Az op-art mester és a bolygó meghódítása 

Egy soha el nem mesélt történet: egyedülálló Vasarely-Fajó tárlat nyílik a Hungarian Art & Business művészeti központban.
Bemutatták a Kéktúráról készült magyar filmet

Bemutatták a Kéktúráról készült magyar filmet 

A magyar túrázok először láthatnak nagyvásznon az Európa lehosszabb egybefüggő túraútvonaláról készült filmet.
Felpörgött a lakossági hitelezés az Ersténél

Felpörgött a lakossági hitelezés az Ersténél 

Az Erste által kezelt befektetési alapok eszközértéke meghaladja a 2400 milliárd forintot.
Hiánypótló beruházás a Tisza-tónál

Hiánypótló beruházás a Tisza-tónál 

Megnyitotta kapuit a tiszafüredi Kérész Központ.
Erdők és csillagok nyomában a Zselicben

Erdők és csillagok nyomában a Zselicben 

Második alkalommal szervezi meg a Somogy Megyei Erdész és Természetvédő Egyesület a Somogyi Erdők Napja elnevezésű családi programot a zselici erdőben.
Bujtor István és Ötvös Csöpi alakját kelti életre a Budapesti Fesztiválzenekar

Bujtor István és Ötvös Csöpi alakját kelti életre a Budapesti Fesztiválzenekar 

A nyári vitorlás szezont Bujtor István emlékesttel nyitják a Budapesti Fesztiválzenekar zenészei.
Közönség előtt alkotnak a művészek a "Hűség városában"

Közönség előtt alkotnak a művészek a "Hűség városában" 

Csoportos kiállítás és művésztelep a SopronFest keretében.
Ha elvonulna a város zajától...

Ha elvonulna a város zajától... 

Május 17-től kinyitja kapuit a Városháza pop-up park.
Több mint kétmillió eurót fordíthat turisztikai fejlesztésre a Magyar Nemzeti Múzeum

Több mint kétmillió eurót fordíthat turisztikai fejlesztésre a Magyar Nemzeti Múzeum 

Az esztergomi vármúzeum és a zselízi Esterházy-kastély felújítására nyert pályázatot.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.