Válságban a fesztiválszektor?

Kettősség jellemezte az idei fesztiválszezont, ami számos kérdést vet fel az iparág jövőjét illetően. Egy friss panelbeszélgetésen neves hazai fesztiválszervezők vitatták meg, hogy valóban válság sújtja-e a fesztiválszektort, vagy inkább egy átalakulásról van szó.

2024. október 3-án az Akvárium Klubban a Rendezvény ReStart 2024 konferencián a  hazai rendezvényszakma legfontosabb szereplői harmincnál is több előadáson és panelbeszélgetésen a rendezvényszektor aktuális kérdéseit és trendjeit vitatták meg. 

Az előadások az aktuális trendekkel foglalkoztak, betekintést engedtek az aktuális szakpolitikai intézkedésekbe, bemutatták a rendezvényszervezők, illetve alkotók számára elérhető hazai és uniós forrásokkal, és szó volt Magyarország üzleti és szabadidős desztinációként történő pozicionálásáról és a szabadidősport turizmusra gyakorolt hatásairól is, illetve a fesztiválpiac aktuális kérdéseiről és problémáiról is. 

Mivel az idei fesztivál szezon rendkívül vegyes képet mutatott, és egyes rendezvények rekord nézőszámmal futottak, mások jegyeladási sokéves mélypontra estek vissza a panelbeszélgetés résztvevői többek között arra keresték a válaszokat, hogyan érdemes értelmezni ezeket a tényeket, és vajon a covid lezárások után milyen újabb kihívásokkal kell szembenéznie a szektornak.

Süli András, a Campus Fesztivál programigazgatója szerint nem válságról van szó, hanem a fesztiválok természetes átalakulásáról. „Mint minden termék esetében, itt is vannak jobb és rosszabb időszakok, amikor kihívásokkal szembesülünk, de ezekre meg kell találnunk a megfelelő válaszokat” – vélekedett.

Megélhetési válság, kevesebb pénz jut kultúrára

A résztvevők egyetértettek abban, a fesztiválpiac egyik legnagyobb problémája jelenleg a megélhetési válság, hiszen minden válságban a kultúrára költenek a legkevesebbet az emberek.  Az embereknek egyre kevesebb pénzük van, és hiába volt az idei évben is sok kultúrális esemény, nem sokan nem tehették meg, hogy megvegyék a jegyeket, az emberekenek szelektálni kellett, hogy mire költik el a pénzüket, fogalmazta meg Egyedi Péter, a Fishing on Orfű kommunikációs vezetője, majd hozzátette, hogy a 2021 júlusában megrendezett mini fesztiváljuk, amely a covid után tudtak megrendezni kifejezetten jól alakult, és az idei volt az első év amikor úgy érezték, hogy belassult a jegyértékesítés, ami szerinte annak is köszönhető hogy idáig olcsók voltak és most érték el a reális jegyáraikat. Ennek következtében egyes fesztiválok látogatószáma visszaesett, míg mások még talpon tudtak maradni.

Lobenwein Norbert, Kádár Tamás, Süli András, Egyedi Péter és Ernhaft Attila, moderátor

Változóban a közönségigények

Lobenwein Norbert, a Strand Fesztivál és a MOL Nagyon Balaton programsorozat főszervezője is úgy látja, hogy a fesztiválipar új kihívásokkal küzd. „A közönség már nem úgy reagál, mint korábban. Ma már nem elég, ha nagy neveket sorakoztatunk fel, hiszen ez önmagában nem garantálja a sikert” – mondta. Szerinte az elmúlt években a fesztiválok megszoktak egy bizonyos bevételi szintet, de a közönség számára az árak egyre magasabbak lettek, amit már sokan nem tudnak megfizetni.

Kádár Tamás, a Sziget Fesztivál vezérigazgatója szerint nincs túlkínálat a fesztiválpiacon, sőt, jót tesz a piacnak, ha minél több szereplője van, de az elmúlt évek gazdasági változásai jelentősen befolyásolják a rendezvények versenyképességét. „A nemzetközi közönség számára egyre nehezebb idehozni őket, hiszen az utazási költségek és a szállásárak drasztikusan megemelkedtek, ráadásul a fesztiváljegyek áfája Magyarországon az egyik legmagasabb Európában, ami szintén nehezíti a piaci helyzetet – magyarázta.

A Z generációnak más kell

A panel egyik kiemelt témája volt, hogyan lehet megszólítani a Z generációt, amely a jelenlegi fesztiválok fő célcsoportjává vált. Süli András szerint ennek a generációnak az élmények és a kapcsolódás fontosabb, mint a fellépők nevei, és sokkal mobilisabbak, mint elődeik. „Ebben a versenyben nemcsak az élményre kell fókuszálnunk, hanem arra is, hogy érzelmi kapcsolatot építsünk a közönséggel” – mondta. Az új generáció sokkal inkább hajlandó kísérletezni, és évente változtatni fesztiválcélpontjait, így a szervezőknek folyamatosan újítani kell és lépést tartani a gyorsan változó igényekkel.

A beszélgetés során szóba került a magyar fesztiválpiac nemzetközi versenyképessége is. Kádár Tamás hangsúlyozta, hogy a nemzetközi sztárfellépők egyre magasabb gázsikat kérnek, miközben Magyarországon az adóterhek és a költségek miatt egyre nehezebb fenntartani a versenyképességet. Süli András ehhez hozzátette, hogy a hazai előadók között is megjelent az a trend, hogy a fesztiválos produkciókat ugyanolyan igényességgel akarják megvalósítani, mint egy budapesti nagykoncerten, ami további költségnövekedést eredményez. Ehhez kapcsolódva Egyedi Péter megjegyezte, hogy már most látszik, hogy náluk jövőre 15 százalékos jegyáremelkedéssel kell majd számolni. 

A stadion az új fesztivál?

Horváth Máté, Kádár Tamás, Kelemen Zsófia és  a moderátor, Ernhaft Attila

Ez volt a címe a következő panelbeszélgetésnek, amelyen Kádár Tamás, a Sziget Fesztivál ügyvezetője, Kelemen Zsófia a Budapest Park stratégiai és üzletfejlesztési vezetője és Horváth Máté, a Live Nation Magyarország promótere vett részt. Egyöntetű véleményként fogalmazódott meg, hogy az ország legnagyobb befogadóképességű helyszínein egyre több hazai és nemzetközi koncert valósul meg kiemelt érdeklődés mellett. Ezzel párhuzamosan azonban a hazai fesztiválok többsége csökkenő látogató számmal kellett, hogy szembesüljön. A fesztiválszervezők szerint az okok összetettek, melyhez hozzájárul a piaci környezet, a változó közönségigények és fogyasztói magatartás is. A megújulás, a fiatal generáció megszólítása érdekében az évtizedeken keresztül bevált fellépőkre fókuszáló stratégia helyett az egyedi élmény és a közösségépítés egyre hangsúlyosabb szerepet kell, hogy kapjon.

Úgy tűnik, komoly kihívásokkal néz szembe, de a panel résztvevői egyetértettek abban, hogy nem válságról van szó, inkább egy átalakulásról, amelyhez új stratégiákra van szükség. A változó közönségigények és a gazdasági helyzet mind-mind nehezítik a helyzetet, kiderül majd, hogy kik azok akik a legjobban tudnak alkalmazkodni a megváltozott piaci körülményekhez.  

Mindenesetre a nagyrendezvények kiemelt hajtóerői a magyar gazdaságnak, és több ágazaton keresztül is hozzájárulnak a GDP-hez. Egy nagyobb koncert, fesztivál, üzleti- vagy sportrendezvény idején akár 25-30 %-kal is emelkedhet a vendégéjszakák száma az adott régióban, míg a szálláshelyek bevételei harmadával múlják felül az átlagos értékeket a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) adatai alapján.

 


TKI Index: javuló számok a szálláshely-szolgáltatásban, romló a vendéglátásban

TKI Index: javuló számok a szálláshely-szolgáltatásban, romló a vendéglátásban 

Az ágazat szereplői helyzetüket enyhén negatívnak érzékelték.
Most már biztos: jövőre nem lesz Balaton Sound

Most már biztos: jövőre nem lesz Balaton Sound 

A jövő évben, 2025-ben nem rendezik meg a Balaton Sound fesztivált – közölték a szervezők hétfőn az MTI-vel.
Mindenki a győri állatkert pingvinjeire kíváncsi

Mindenki a győri állatkert pingvinjeire kíváncsi 

Népszerű a győri Xantus János Állatkert az őszi szezonban.
MSZÉSZ Közgyűlés: bemutatták a megújuló Gellért Szállodát

MSZÉSZ Közgyűlés: bemutatták a megújuló Gellért Szállodát 

Orbán Ráhel, a BDPST Koncept vezetője az MSZÉSZ 60. közgyűlésén tartott előadásában a Gellért Szálloda felújításáról és a projekt mögötti tervekről beszélt, kiemelve Budapest fontosságát és turisztikai jelentőségét.
Semsei Rudolf: ösztönös irányítás helyett tudatosra van szükség

Semsei Rudolf: ösztönös irányítás helyett tudatosra van szükség 

Az étteremtulajdonos szerint a gondoskodó vezető ismérvei közé tartozik a kollégák iránti szeretet és elkötelezettség.
Vasútállomás volt, turisztikai pont lesz

Vasútállomás volt, turisztikai pont lesz 

Közösségi teret és információs pontot hoznak létre a 70-es évekig működő vasúti váróból Sármelléken.
Hamarosan adventi hangulat várja a Bazilikánál és a Vörösmarty téren

Hamarosan adventi hangulat várja a Bazilikánál és a Vörösmarty téren 

November 15-től látványos ünnepi díszbe öltözve megnyílik a látogatók előtt Budapest két ikonikus karácsonyi vására.
Magyar Underground '80 – izgalmas koncepciójú kiállítás Pécsett

Magyar Underground '80 – izgalmas koncepciójú kiállítás Pécsett 

Egy tiltásokkal teli kor lázadása képekben, plakátokon és lemezborítókon .
Új kiállítás nyílt Gödöllőn

Új kiállítás nyílt Gödöllőn 

Ki másról, mint Sisiről, hiszen róla közismert, hogy ez volt nagykedvenc tartózkodási helye, amikor átlépte felénk az osztrák határt.
Visit Hungary: A magyar turizmus növekedési stratégiája és céljai

Visit Hungary: A magyar turizmus növekedési stratégiája és céljai 

Az MSZÉSZ LX. Közgyűlésére a budapesti Aquaworld Resort Budapestben került sor, ahol Csendes Olivér, a Visit Hungary vezérigazgatója az esemény második napján tartott előadásában beszámolt a szervezet marketingstratégiájáról és turisztikai céljairól.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.