Válságban a fesztiválszektor?

Kettősség jellemezte az idei fesztiválszezont, ami számos kérdést vet fel az iparág jövőjét illetően. Egy friss panelbeszélgetésen neves hazai fesztiválszervezők vitatták meg, hogy valóban válság sújtja-e a fesztiválszektort, vagy inkább egy átalakulásról van szó.

2024. október 3-án az Akvárium Klubban a Rendezvény ReStart 2024 konferencián a  hazai rendezvényszakma legfontosabb szereplői harmincnál is több előadáson és panelbeszélgetésen a rendezvényszektor aktuális kérdéseit és trendjeit vitatták meg. 

Az előadások az aktuális trendekkel foglalkoztak, betekintést engedtek az aktuális szakpolitikai intézkedésekbe, bemutatták a rendezvényszervezők, illetve alkotók számára elérhető hazai és uniós forrásokkal, és szó volt Magyarország üzleti és szabadidős desztinációként történő pozicionálásáról és a szabadidősport turizmusra gyakorolt hatásairól is, illetve a fesztiválpiac aktuális kérdéseiről és problémáiról is. 

Mivel az idei fesztivál szezon rendkívül vegyes képet mutatott, és egyes rendezvények rekord nézőszámmal futottak, mások jegyeladási sokéves mélypontra estek vissza a panelbeszélgetés résztvevői többek között arra keresték a válaszokat, hogyan érdemes értelmezni ezeket a tényeket, és vajon a covid lezárások után milyen újabb kihívásokkal kell szembenéznie a szektornak.


Fotó: ReStart

Süli András, a Campus Fesztivál programigazgatója szerint nem válságról van szó, hanem a fesztiválok természetes átalakulásáról. „Mint minden termék esetében, itt is vannak jobb és rosszabb időszakok, amikor kihívásokkal szembesülünk, de ezekre meg kell találnunk a megfelelő válaszokat” – vélekedett.

Megélhetési válság, kevesebb pénz jut kultúrára

A résztvevők egyetértettek abban, a fesztiválpiac egyik legnagyobb problémája jelenleg a megélhetési válság, hiszen minden válságban a kultúrára költenek a legkevesebbet az emberek.  Az embereknek egyre kevesebb pénzük van, és hiába volt az idei évben is sok kultúrális esemény, nem sokan nem tehették meg, hogy megvegyék a jegyeket, az emberekenek szelektálni kellett, hogy mire költik el a pénzüket, fogalmazta meg Egyedi Péter, a Fishing on Orfű kommunikációs vezetője, majd hozzátette, hogy a 2021 júlusában megrendezett mini fesztiváljuk, amely a covid után tudtak megrendezni kifejezetten jól alakult, és az idei volt az első év amikor úgy érezték, hogy belassult a jegyértékesítés, ami szerinte annak is köszönhető hogy idáig olcsók voltak és most érték el a reális jegyáraikat. Ennek következtében egyes fesztiválok látogatószáma visszaesett, míg mások még talpon tudtak maradni.

Lobenwein Norbert, Kádár Tamás, Süli András, Egyedi Péter és Ernhaft Attila, moderátor
Lobenwein Norbert, Kádár Tamás, Süli András, Egyedi Péter és Ernhaft Attila, moderátor
Fotó: SZT

Változóban a közönségigények

Lobenwein Norbert, a Strand Fesztivál és a MOL Nagyon Balaton programsorozat főszervezője is úgy látja, hogy a fesztiválipar új kihívásokkal küzd. „A közönség már nem úgy reagál, mint korábban. Ma már nem elég, ha nagy neveket sorakoztatunk fel, hiszen ez önmagában nem garantálja a sikert” – mondta. Szerinte az elmúlt években a fesztiválok megszoktak egy bizonyos bevételi szintet, de a közönség számára az árak egyre magasabbak lettek, amit már sokan nem tudnak megfizetni.

Kádár Tamás, a Sziget Fesztivál vezérigazgatója szerint nincs túlkínálat a fesztiválpiacon, sőt, jót tesz a piacnak, ha minél több szereplője van, de az elmúlt évek gazdasági változásai jelentősen befolyásolják a rendezvények versenyképességét. „A nemzetközi közönség számára egyre nehezebb idehozni őket, hiszen az utazási költségek és a szállásárak drasztikusan megemelkedtek, ráadásul a fesztiváljegyek áfája Magyarországon az egyik legmagasabb Európában, ami szintén nehezíti a piaci helyzetet – magyarázta.

A Z generációnak más kell

A panel egyik kiemelt témája volt, hogyan lehet megszólítani a Z generációt, amely a jelenlegi fesztiválok fő célcsoportjává vált. Süli András szerint ennek a generációnak az élmények és a kapcsolódás fontosabb, mint a fellépők nevei, és sokkal mobilisabbak, mint elődeik. „Ebben a versenyben nemcsak az élményre kell fókuszálnunk, hanem arra is, hogy érzelmi kapcsolatot építsünk a közönséggel” – mondta. Az új generáció sokkal inkább hajlandó kísérletezni, és évente változtatni fesztiválcélpontjait, így a szervezőknek folyamatosan újítani kell és lépést tartani a gyorsan változó igényekkel.

A beszélgetés során szóba került a magyar fesztiválpiac nemzetközi versenyképessége is. Kádár Tamás hangsúlyozta, hogy a nemzetközi sztárfellépők egyre magasabb gázsikat kérnek, miközben Magyarországon az adóterhek és a költségek miatt egyre nehezebb fenntartani a versenyképességet. Süli András ehhez hozzátette, hogy a hazai előadók között is megjelent az a trend, hogy a fesztiválos produkciókat ugyanolyan igényességgel akarják megvalósítani, mint egy budapesti nagykoncerten, ami további költségnövekedést eredményez. Ehhez kapcsolódva Egyedi Péter megjegyezte, hogy már most látszik, hogy náluk jövőre 15 százalékos jegyáremelkedéssel kell majd számolni. 

A stadion az új fesztivál?

Horváth Máté, Kádár Tamás, Kelemen Zsófia és  a moderátor, Ernhaft Attila
Horváth Máté, Kádár Tamás, Kelemen Zsófia és a moderátor, Ernhaft Attila
Fotó: ReStart

Ez volt a címe a következő panelbeszélgetésnek, amelyen Kádár Tamás, a Sziget Fesztivál ügyvezetője, Kelemen Zsófia a Budapest Park stratégiai és üzletfejlesztési vezetője és Horváth Máté, a Live Nation Magyarország promótere vett részt. Egyöntetű véleményként fogalmazódott meg, hogy az ország legnagyobb befogadóképességű helyszínein egyre több hazai és nemzetközi koncert valósul meg kiemelt érdeklődés mellett. Ezzel párhuzamosan azonban a hazai fesztiválok többsége csökkenő látogató számmal kellett, hogy szembesüljön. A fesztiválszervezők szerint az okok összetettek, melyhez hozzájárul a piaci környezet, a változó közönségigények és fogyasztói magatartás is. A megújulás, a fiatal generáció megszólítása érdekében az évtizedeken keresztül bevált fellépőkre fókuszáló stratégia helyett az egyedi élmény és a közösségépítés egyre hangsúlyosabb szerepet kell, hogy kapjon.

Úgy tűnik, komoly kihívásokkal néz szembe, de a panel résztvevői egyetértettek abban, hogy nem válságról van szó, inkább egy átalakulásról, amelyhez új stratégiákra van szükség. A változó közönségigények és a gazdasági helyzet mind-mind nehezítik a helyzetet, kiderül majd, hogy kik azok akik a legjobban tudnak alkalmazkodni a megváltozott piaci körülményekhez.  

Mindenesetre a nagyrendezvények kiemelt hajtóerői a magyar gazdaságnak, és több ágazaton keresztül is hozzájárulnak a GDP-hez. Egy nagyobb koncert, fesztivál, üzleti- vagy sportrendezvény idején akár 25-30 %-kal is emelkedhet a vendégéjszakák száma az adott régióban, míg a szálláshelyek bevételei harmadával múlják felül az átlagos értékeket a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) adatai alapján.

 


Ősszel a Balatonnál

Ősszel a Balatonnál 

Több mint ezerötszázan nyitva vannak a Balatonon ősszel is, negyven pincészet kedvezményekkel várja azokat, akik most indulnak a régióba.
CSR-akció a reptér Runway Run bevételeiből

CSR-akció a reptér Runway Run bevételeiből 

A nevezési díjakból 19 884 768 forint gyűlt össze.
Három napon át Nemzeti Vágta Szilvásváradon

Három napon át Nemzeti Vágta Szilvásváradon 

Idén háromnapossá bővült 17. Nemzeti Vágta.
Megvan az év kilátója és turistaháza

Megvan az év kilátója és turistaháza 

A tíz kilátó közül a pannonhalmi Boldog Mór-kilátó gyűjtötte be a legtöbb kedvelést, szám szerint 1346-et. A turistaház kategóriában a Turistapark Szentlélek lett a nyertes 1822 érvényes szavazattal.
Pénteken Állatok Világnapja

Pénteken Állatok Világnapja 

Egész évben biztosítanak a szeretetükről és az önzetlen odaadásukról- ezen az októberi napon legyenek ők a reflektorfényben.
Európai közös nyilatkozat az erdők védelméről

Európai közös nyilatkozat az erdők védelméről 

A bonni eseményen 33 ország magas rangú képviselője vett részt.
Ennyibe kerülhet idén egy  céges karácsonyi parti

Ennyibe kerülhet idén egy céges karácsonyi parti 

A 200 fő feletti vállalatok bajban lehetnek, ha még nem foglalták le a céges karácsonyi események helyszíneit.
Száz helyszínen csak design - Budapest Design Week

Száz helyszínen csak design - Budapest Design Week 

A Magyar Divat & Design Ügynökség feladatköre 2024 augusztusával kiegészült a Budapest Design Week megvalósításával.
Egyre több dán és svéd turista Budapesten

Egyre több dán és svéd turista Budapesten 

A dánok ugyanezen listán tavaly a tizenhatodik helyen szerepeltek, idén pedig bekerültek a top háromba. 
Hétvégén Budapest Maraton

Hétvégén Budapest Maraton 

Ezúttal is lesznek a mezőnyben „maraton halmozók", vagyis olyan sportemberek, akik évek óta havi rendszerességgel, sőt időnként még ennél is gyakrabban futnak maratont.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.