Válságban a fesztiválszektor?

Kettősség jellemezte az idei fesztiválszezont, ami számos kérdést vet fel az iparág jövőjét illetően. Egy friss panelbeszélgetésen neves hazai fesztiválszervezők vitatták meg, hogy valóban válság sújtja-e a fesztiválszektort, vagy inkább egy átalakulásról van szó.

2024. október 3-án az Akvárium Klubban a Rendezvény ReStart 2024 konferencián a  hazai rendezvényszakma legfontosabb szereplői harmincnál is több előadáson és panelbeszélgetésen a rendezvényszektor aktuális kérdéseit és trendjeit vitatták meg. 

Az előadások az aktuális trendekkel foglalkoztak, betekintést engedtek az aktuális szakpolitikai intézkedésekbe, bemutatták a rendezvényszervezők, illetve alkotók számára elérhető hazai és uniós forrásokkal, és szó volt Magyarország üzleti és szabadidős desztinációként történő pozicionálásáról és a szabadidősport turizmusra gyakorolt hatásairól is, illetve a fesztiválpiac aktuális kérdéseiről és problémáiról is. 

Mivel az idei fesztivál szezon rendkívül vegyes képet mutatott, és egyes rendezvények rekord nézőszámmal futottak, mások jegyeladási sokéves mélypontra estek vissza a panelbeszélgetés résztvevői többek között arra keresték a válaszokat, hogyan érdemes értelmezni ezeket a tényeket, és vajon a covid lezárások után milyen újabb kihívásokkal kell szembenéznie a szektornak.


Fotó: ReStart

Süli András, a Campus Fesztivál programigazgatója szerint nem válságról van szó, hanem a fesztiválok természetes átalakulásáról. „Mint minden termék esetében, itt is vannak jobb és rosszabb időszakok, amikor kihívásokkal szembesülünk, de ezekre meg kell találnunk a megfelelő válaszokat” – vélekedett.

Megélhetési válság, kevesebb pénz jut kultúrára

A résztvevők egyetértettek abban, a fesztiválpiac egyik legnagyobb problémája jelenleg a megélhetési válság, hiszen minden válságban a kultúrára költenek a legkevesebbet az emberek.  Az embereknek egyre kevesebb pénzük van, és hiába volt az idei évben is sok kultúrális esemény, nem sokan nem tehették meg, hogy megvegyék a jegyeket, az emberekenek szelektálni kellett, hogy mire költik el a pénzüket, fogalmazta meg Egyedi Péter, a Fishing on Orfű kommunikációs vezetője, majd hozzátette, hogy a 2021 júlusában megrendezett mini fesztiváljuk, amely a covid után tudtak megrendezni kifejezetten jól alakult, és az idei volt az első év amikor úgy érezték, hogy belassult a jegyértékesítés, ami szerinte annak is köszönhető hogy idáig olcsók voltak és most érték el a reális jegyáraikat. Ennek következtében egyes fesztiválok látogatószáma visszaesett, míg mások még talpon tudtak maradni.

Lobenwein Norbert, Kádár Tamás, Süli András, Egyedi Péter és Ernhaft Attila, moderátor
Lobenwein Norbert, Kádár Tamás, Süli András, Egyedi Péter és Ernhaft Attila, moderátor
Fotó: SZT

Változóban a közönségigények

Lobenwein Norbert, a Strand Fesztivál és a MOL Nagyon Balaton programsorozat főszervezője is úgy látja, hogy a fesztiválipar új kihívásokkal küzd. „A közönség már nem úgy reagál, mint korábban. Ma már nem elég, ha nagy neveket sorakoztatunk fel, hiszen ez önmagában nem garantálja a sikert” – mondta. Szerinte az elmúlt években a fesztiválok megszoktak egy bizonyos bevételi szintet, de a közönség számára az árak egyre magasabbak lettek, amit már sokan nem tudnak megfizetni.

Kádár Tamás, a Sziget Fesztivál vezérigazgatója szerint nincs túlkínálat a fesztiválpiacon, sőt, jót tesz a piacnak, ha minél több szereplője van, de az elmúlt évek gazdasági változásai jelentősen befolyásolják a rendezvények versenyképességét. „A nemzetközi közönség számára egyre nehezebb idehozni őket, hiszen az utazási költségek és a szállásárak drasztikusan megemelkedtek, ráadásul a fesztiváljegyek áfája Magyarországon az egyik legmagasabb Európában, ami szintén nehezíti a piaci helyzetet – magyarázta.

A Z generációnak más kell

A panel egyik kiemelt témája volt, hogyan lehet megszólítani a Z generációt, amely a jelenlegi fesztiválok fő célcsoportjává vált. Süli András szerint ennek a generációnak az élmények és a kapcsolódás fontosabb, mint a fellépők nevei, és sokkal mobilisabbak, mint elődeik. „Ebben a versenyben nemcsak az élményre kell fókuszálnunk, hanem arra is, hogy érzelmi kapcsolatot építsünk a közönséggel” – mondta. Az új generáció sokkal inkább hajlandó kísérletezni, és évente változtatni fesztiválcélpontjait, így a szervezőknek folyamatosan újítani kell és lépést tartani a gyorsan változó igényekkel.

A beszélgetés során szóba került a magyar fesztiválpiac nemzetközi versenyképessége is. Kádár Tamás hangsúlyozta, hogy a nemzetközi sztárfellépők egyre magasabb gázsikat kérnek, miközben Magyarországon az adóterhek és a költségek miatt egyre nehezebb fenntartani a versenyképességet. Süli András ehhez hozzátette, hogy a hazai előadók között is megjelent az a trend, hogy a fesztiválos produkciókat ugyanolyan igényességgel akarják megvalósítani, mint egy budapesti nagykoncerten, ami további költségnövekedést eredményez. Ehhez kapcsolódva Egyedi Péter megjegyezte, hogy már most látszik, hogy náluk jövőre 15 százalékos jegyáremelkedéssel kell majd számolni. 

A stadion az új fesztivál?

Horváth Máté, Kádár Tamás, Kelemen Zsófia és  a moderátor, Ernhaft Attila
Horváth Máté, Kádár Tamás, Kelemen Zsófia és a moderátor, Ernhaft Attila
Fotó: ReStart

Ez volt a címe a következő panelbeszélgetésnek, amelyen Kádár Tamás, a Sziget Fesztivál ügyvezetője, Kelemen Zsófia a Budapest Park stratégiai és üzletfejlesztési vezetője és Horváth Máté, a Live Nation Magyarország promótere vett részt. Egyöntetű véleményként fogalmazódott meg, hogy az ország legnagyobb befogadóképességű helyszínein egyre több hazai és nemzetközi koncert valósul meg kiemelt érdeklődés mellett. Ezzel párhuzamosan azonban a hazai fesztiválok többsége csökkenő látogató számmal kellett, hogy szembesüljön. A fesztiválszervezők szerint az okok összetettek, melyhez hozzájárul a piaci környezet, a változó közönségigények és fogyasztói magatartás is. A megújulás, a fiatal generáció megszólítása érdekében az évtizedeken keresztül bevált fellépőkre fókuszáló stratégia helyett az egyedi élmény és a közösségépítés egyre hangsúlyosabb szerepet kell, hogy kapjon.

Úgy tűnik, komoly kihívásokkal néz szembe, de a panel résztvevői egyetértettek abban, hogy nem válságról van szó, inkább egy átalakulásról, amelyhez új stratégiákra van szükség. A változó közönségigények és a gazdasági helyzet mind-mind nehezítik a helyzetet, kiderül majd, hogy kik azok akik a legjobban tudnak alkalmazkodni a megváltozott piaci körülményekhez.  

Mindenesetre a nagyrendezvények kiemelt hajtóerői a magyar gazdaságnak, és több ágazaton keresztül is hozzájárulnak a GDP-hez. Egy nagyobb koncert, fesztivál, üzleti- vagy sportrendezvény idején akár 25-30 %-kal is emelkedhet a vendégéjszakák száma az adott régióban, míg a szálláshelyek bevételei harmadával múlják felül az átlagos értékeket a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) adatai alapján.

 


A közlekedési napot szimulátorral és élménykamionnal ünnepli a szentendrei múzeum

A közlekedési napot szimulátorral és élménykamionnal ünnepli a szentendrei múzeum 

A BKV – a Magyar Autóklubbal együttműködve – az idén is csatlakozik a közlekedési kultúra napja programsorozathoz.
Új feladatkörök és bővülő csapat a Kartago Tours-nál

Új feladatkörök és bővülő csapat a Kartago Tours-nál 

Új értékesítési vezető érkezett a német hátterű utazásszervezőhöz.
Új vizuális megoldások a Szabadság Szigetén

Új vizuális megoldások a Szabadság Szigetén 

Új fejezet nyílik a Sziget életében, megőrizve a különleges atmoszférát és a változatos programokat, miközben látványos újításokkal is várják a látogatókat.
Befutóékszer és kávés pezsgés – izgalmas párosítás a 30. ALDI Női Futógálán

Befutóékszer és kávés pezsgés – izgalmas párosítás a 30. ALDI Női Futógálán 

„Ez Magyarország legszebb szabadidősport-rendezvénye”, hallhattuk az ALDI Futógála beharangozó eseményén május 8-án, a Cafe Frei BudaParton lévő egységében.
75 helyszín, 300 program, világsztárokkal – jön a SopronFest

75 helyszín, 300 program, világsztárokkal – jön a SopronFest 

Idén Sopronban indul a fesztiválszezon.
Különleges ereklyék a veszprémi Gizella-napokon

Különleges ereklyék a veszprémi Gizella-napokon  

Az idei Gizella Napok keretében, május 10-én és 11-én vezetett sétákon fedezhetjük fel a Szent Mihály Főszékesegyházat, ahol Szent István király hitvesének két ereklyéjét is őrzik.
Szipál 101: programsorozat a fotóslegenda nyomában

Szipál 101: programsorozat a fotóslegenda nyomában 

Hamarosan az ország több pontján is megtekinthető a Szipál-univerzum.
TKI: az ágazat szereplői negatívan látják helyzetüket

TKI: az ágazat szereplői negatívan látják helyzetüket 

Bár a turizmus bizalmi mutatói még így is kedvezőbbek, mint a nemzetgazdasági átlag vagy más ágazatok indexei, a szálláshely-szolgáltatás, a vendéglátás és az egyéb turisztikai szektor is visszaesést mutat.
Együttműködési megállapodás az erdő és a természet védelméért

Együttműködési megállapodás az erdő és a természet védelméért  

Célja, hogy a terület ökológiai, klímavédelmi és turisztikai szempontból is megújulhasson.
Új szakember a HotelPremio Group csapatában

Új szakember a HotelPremio Group csapatában 

Senior event szakember érkezett az ügynökséghez.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.