A horgászok panasza, hogy egyrészt kevesebb a hal, nehezen kapható horgászengedély, másrészt a horgászcsónakok tárolása megoldhatatlan. Kevés és drága kikötői hely, a csónakkikötőket nem lehetne állami támogatás nélkül létesíteni és fenntartani. Jelenleg a nádasokba vágott folyósokban rejtegetett csónakok gazdáit mértéken felül büntetik, a nádfelület pusztítása, az őrzés elmulasztása és egyéb törvényi előírások megszegése miatt.
A vitorlás kishajókat, különösen a túravitorlázókat, túlzott követelmények elé állították: Ugyanis ha nem kikötőben, hanem forgalommentes part menti vizeken horgonyoznak le, éjszakára állandó őrszemélyzetet is biztosítaniuk kellene. A törvényben kivételt kellene beépíteni a tavi kishajók éjszakai „parkolásának” megkönnyítésére. A kikötők száma kevés, nem biztosítják a megfelelő szolgáltatásokat, alacsony vízállásnál nem tudnak hajókat fogadni, mert mederkotrás nincs.
Több évtizedes probléma került terítékre ismét. Elhangzott egy javaslat, hogy a következő, 2014-2021-es uniós támogatási ciklus fejezetei között önállóan szerepeljen a Balaton. Eddig ugyanis a régiós fejezetekben címkézett forrásokból jutott támogatás a balatoni fejlesztésekre. Több tanulmány a jelenleginél ötször több kikötő létesítetését javasolta, ám a fejlesztések jogszabályi kikötések (mederhasználati díj) és banki kifogások (kikötői létesítményeket nem vettek banki garanciaként figyelembe) miatt leálltak. Jelenleg is 45 kikötői terv vár megvalósításra.
Dr. Bóka István (Balatoni Fejlesztési Tanács) jelezte, hogy módosítási javaslatokat adtak be a Balaton törvényhez, és az egyéb, akadályozó tényezők elhárítására is. Szintén átdolgozásra szorul az az évekkel korábban készült tanulmány, mely kijelölte a kikötők létesítésre alkalmas helyszíneket.
Környezetvédelem kontra Balaton tóhasználat?
A környezetvédelem (Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság, Közép-dunántúli Környezet-természetvédelmi Zöldhatóság) képviselőinek előterjesztéséből kirajzolódnak bizonyos ellentétek a lakosság, az önkormányzatok, a turisták és a tó biológiai védelméért felelős hatóság szemlélete között. Jobbikos képviselők a Balaton – esetleg szándékosan előidézett- alacsony vízállását hibáztatták a halhiány, a kikötők eliszaposodása miatt. A hatóság szerint a tó vízállás ingadozása normális jelenség, idén mindössze egyszer nyitották meg a Sió csatorna zsilipeit, nem a nagyhajók miatt, hiszen utoljára 2011-ben ment át rajta hajó a Dunára. A tó átlagos vízszintjét elvileg lehetne 10 centivel magasabbra beállítani, ettől azonban a déli partokon jelentkező jégtorlódások hatalmas pusztításokat okoznának. A Balaton jelenlegi vízminősége kiváló, a nádasok fennmaradásának kedvező lenne, de a horgászok által készített bevágások (szinte 20-50 méterenként) károsítják ezt a nélkülözhetetlen biológiai védelmet. A kikötők kotrása pedig az üzemeltető tulajdonos feladata lenne. Jelenleg alig végzik, mert kevés a zagylerakó hely a tó körül. Ehhez is kellene állami támogatás. Sok tervezett kikötő azért nem engedélyezhető, mert a védett NATURA területen létesítenék.