A fővárosban a kerületek vetik ki az idegenforgalmi adót

Ezentúl nem a főváros, hanem a kerületek szedik be az idegenforgalmi adót, hacsak a kerület ennek ellenkezőjéhez beleegyezését nem adja.

Több szervezetet és a kerületek vezetőit is megosztotta az a tavaly őszi rendelkezés, amely szerint a budapesti kerületek eldönthetik, hogy január elsejétől a területükön az idegenforgalmi adó beszedését átengedik-e a fővárosnak, vagy saját maguk végzik. (Idegenforgalmi adót annak kell fizetnie, aki nem állandó lakosként az önkormányzat illetékességi területén legalább egy vendégéjszakát eltölt.) És hogy ne legyen olyan egyszerű a helyzet, az ünnepek között több kerület is bejelentette, hogy saját maga szedi be az idegenforgalmi adót, de már nem három százalékot, amennyit eddig a főváros, hanem különböző mértékben emelik a tarifát.

A Fővárosi Önkormányzat közgyűlése januári rendkívüli ülésén 22 igen, 8 nem és egy tartózkodás alapján az idegenforgalmi adóról szóló 31/1994. (VI. 10) Főv. Kgy. rendeletét módosította: „2011. január 1-jétől a kerületi önkormányzat által helyi adót a kerületi önkormányzat helyett a fővárosi önkormányzat akkor jogosult rendeletével bevezetni, ha ahhoz minden adóév tekintetében az érintett kerületi önkormányzati képviselő-testület előzetesen belegyezését adja. Tekintettel a Htv. módosítására az idegenforgalmiadórendeletben rögzíteni kell, hogy annak területi hatálya mely területekre terjed ki, ezért szükséges a rendeletmódosítás.”

Értelemszerűen a fővárosi közgyűlés az idegenforgalmi adó bevezetésére akkor jogosult, ha ahhoz minden adóév tekintetében az érintett kerületi önkormányzat képviselő- testülete előzetes beleegyezését adja.

Több képviselő szólalt fel, és védte meg álláspontját, a főpolgármester megjegyezte, hogy ezzel a rendeletmódosítással évente mintegy 1,4 milliárd forinttól esik el a főváros költségvetése.

Rogán Antal (Fidesz) felszólalásában elmondta, hogy a rendelet lényege, hogy nem a kerületek többsége dönti el, ki vesse ki az adót, hanem az adott önkormányzatok egyenként dönthetnek erről, és úgy vélte, érdemes a kerületeknek ezt a szabadságot megadni.

Szállodások az új rendszerről

Kérdés, hogy a szállodák felkészültek-e a változásra. Erről a szállodaszövetség az MTI-hez eljuttatott közleményében így ír: „A szállodák partnereik egy részével a 2011-es szobaárakban már 2010 nyarán megállapodtak, így nincs lehetőségük azt az adóváltozások miatt megemelni, tehát a magasabb adókból származó többletterheket kénytelenek átvállalni.” A közleményben emlékeztetnek: tavaly decemberben az V., XII., XIII. kerület „szakmai egyeztetés nélkül” emelte meg az eddigi háromszázalékos idegenforgalmi adót négy százalékra, míg a VI. és VIII. kerület az eddig a szobaárbevétel 3 százalékában befizetett adó helyett vendégéjszakánként 431 forintban állapította meg az idegenforgalmi adót, a IX. kerület pedig vendégéjszakánként 300 forintban.

Budapest a turizmus fekete lyuka

Legalábbis Bojár Iván András volt városarculati tanácsnok szerint, aki hosszas vitairatban fejti ki a városfejlesztésnek a turizmust is befolyásoló irányait.

Budapest jó hely – véli Bojár, kiegészítve azzal, hogy nem nagyon jó hely. Mint az egykori tanácsnok írja: a főváros „rejtett értékekben gazdag, de a nem rejtett, elsődleges és direkt módon megmutatkozó értékekkel kifejezetten rosszul áll”.

Budapest fejlesztése, megfelelő pozicionálása nem több pénzt, hanem szemléletváltást igényel – veti fel Bojár. A város korántsem pusztán épített környezet; lényegesen több annál. Különféle életformák, sokféle világnézet megjelenésének színtere.

A vitairat szerzője Budapestet a környező országok városaival összehasonlítva megállapítja: hátránya versenytársaival szemben, hogy azok onnan indulnak, hogy többé-kevésbé azonos színvonalon szolgáltatnak.

Amíg Budapest intenzív jelenléte a nemzetközi porondon pusztán befogadó, a város kevés saját, sőt sajátos szellemiséggel rendelkező kisugárzó hellyé nem válik, addig az csak egy fekete lyuk a világ térképén. „Velence vagy Prága évi 20-20 millió turistájának érdeklődésével szemben a felénk irányuló 2,2 milliónyi érdeklődés minden magyarázkodást kizáró egyértelműséggel és hajszálpontosan kifejezi ezt” – int Bojár, aki szerint a turisták kíváncsiságának felébresztése nemcsak igényes szállodai férőhelyek kialakításán múlik, „hanem mindazon, amiért érdemes lenne ideutazni, s aminek mai hiánya miatt a globális turisztikai desztinációs versenyben, lám, többnyire inkább nem bennünket választanak”.

Egy város hatékony turisztikai pozicionálásában fontos szempont, hogy a globalizáció kulturálisan homogenizáló elvárásaival szemben a kérdéses település jól azonosítható saját értékkel is rendelkezzen. Példaként az egyik első számú vetélytárs Prágát felhozva a szerző a Havel–knédli–Skoda szentháromságára utal, amelyhez hasonló egyértelmű definiálásra, az idegenforgalmi termék beazonosítására alkalmas és a turisták által is ismert márkát Budapest esetében nehéz találni.

A márkaépítő városfejlesztés, Budapest öntudatra ébredése kezdődhetne a budai várban, a főváros eredetének ma is meglévő helyszínén. „Ahhoz azonban, hogy tudjuk, mit és hogyan akarunk fejleszteni a budai Várban, az egész Budapest-brand kérdésében tiszta helyzetet kell teremtenünk” – javasolja a Budapest városmárka építéséért három és fél éven át felelő Bojár Iván András.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.