A SÉF ajánlata –Tippek a fürdőüzemeltetés eredményességének javítására

A SÉF ajánlata –Tippek a fürdőüzemeltetés eredményességének javítására

 

 

 

A FÜRDŐK MUMUSA: A MARKETING - 1. RÉSZ

A SÉF ajánlata c. rovatunkban minden alkalommal a fürdőüzemeltetés egyes részterületeire fókuszálunk, és az itt jelentkező problémák hatékony és eredményes kezelésére adunk néhány hasznos, gyakorlatias tippet, SPAudit® szolgáltatásunk tapasztalataiból merítve. Most a marketingen van a sor. Első körben az alapoknál kezdjük: a pozícionálás, a célcsoport-meghatározás és a marketingüzenet megfogalmazására koncentrálunk – hogy a marketing ne legyen mumus többé.

A magyarországi fürdők túlnyomó többsége önkormányzati tulajdonban van, ezért sok helyen hajlamosak a városatyák szociális intézményként tekinteni ezekre. Ezzel szemben azonban elvárás, hogy a fürdő a település életében katalizátor szerepet töltsön be és a helyi gazdaságfejlődés egyik fő pillére legyen. Ez azonban két teljesen különböző szemléletmódot, berendezkedést, hozzáállást igényel a fürdő dolgozóitól és vezetőitől. Elsőként a tulajdonosoknak szükséges eldönteniük, hogy melyik irányt preferálják. Mivel a pusztán települési és közvetlen környéki lakosság nem képes eltartani egy fürdőt, ezért – a szociális célok érvényesítése mellett – általában szükség van a másik lábra, a fürdő, mint turisztikai vonzerő fejlesztésére is. Magától viszont egy turista sem érkezik, ezért van szükség a marketingtevékenység kiemelt kezelésére a fürdőkben is.

MI A TEENDŐ, HA A CÉLCSOPORTUNK: MINDENKI?

Számos fürdő szlogenjében szerepel az utalás, hogy tulajdonképpen bárki mehet, mindenkit szívesen látnak, hiszen a kínálatuk univerzális, mindenki jól érezheti magát. Ez azonban számos veszélyt rejt magában: a különböző korcsoportok eltérő igényeik és kikapcsolódási szokásaik miatt egymást zavarhatják, és némely fontos elvárás teljesen kielégítetlenül maradhat, az élmény nem lesz teljes körű (például 1 gyermekmedencével nem valószínű, hogy egész napra le lehet kötni a gyerekeket). Kiváltképp kisebb fürdők esetében – ahol az egyes szegmensek szétválasztására és igényeik teljes körű kielégítésére már csak helyhiány miatt sincs mód – hihető el nehezen, hogy valóban minden korosztály jól érzi ezekben magát. Mindez elégedetlen vendégeket eredményez, alacsony visszatérési hajlandósággal.

Marketing szempontból szintén előnytelen ez a fajta hozzáállás, hiszen ahhoz, hogy a fürdő a célcsoportját (= mindenkit) elérjen, országos – de legalábbis a megcélzott térség összes lakóját megszólító – marketingakciókkal kellene folyamatosan jelen lennie a médiumpaletta teljes vertikumát kihasználva és nem csak egy-egy, a fürdő életében kiemelt esemény idején. Ez pedig tudjuk, óriási költséget emészt fel és a hatékonysága erősen vitatható. 

De mit tehetünk akkor, ha a fürdőnk már most többgenerációs és nem áll rendelkezésünkre évi több százmillió forintos marketingkeret, illetve ki szeretnénk küszöbölni a generációk egymást zavaró hatását?

TIPP: Ha már nem lehetséges az, hogy csak egy jól meghatározott célcsoportnak szóljon a fürdő, akkor a következő megoldásokkal lehet enyhíteni azt, hogy egyszerre érkezzenek:

  • irányítsa a vendégek érkezését rendezvényekkel: pl. Valentin napon a pároknak extrákkal, gyermeknapon családi nap szervezésével, stb.
  • alakítsa át az árstruktúráját; pl. délelőtti kedvezményes jegyekkel a nyugdíjasoknak,
  • állandó specializációval tegye szokássá a különböző vendégcsoportok számára a fürdőbe járást: pl. hétköznap délelőtt baba-mama úszással, délelőtti nosztalgia programok szervezésével nyugdíjasoknak, hétvégenként éjszakai fürdőzéssel a fiatal felnőtteknek, stb.

Ilyen eseményekkor rendkívül jól lehet mérni, hogy mely korcsoport körében a legnépszerűbb a fürdő, valamint az is ellenőrizhető, hogy a népszerűsítésre használt médiumok milyen eredményességgel működnek. Mindezek következményeképpen a jövőbeli fejlesztéseket (akár a fürdőben, akár az üdülőterületen) az ilyenkor kirajzolódó fő célcsoport igényeinek megfelelően érdemes megtervezni és megvalósítani. 

HONNAN TUDJAM, HOGY MI KELL A CÉLCSOPORTOMNAK?

A kommunikáció célcsoportjainak kijelölése és igényeik felmérése az első számú feladat. A hazai fürdőigazgatók jelentős része folyamatosan figyeli a környezetében, az ország más részében található, illetve a külföldi fürdők működését és hazatérve számos ötlettel gazdagodnak, amelyet azonnal be is akarnak iktatni a saját üzletmenetükbe. Fontos kiemelni azonban, hogy a külföldi példák egy az egyben történő „másolása” sok esetben az itthoni környezetben nem állja meg a helyét, amelynek számos oka van, pl.:

  • más a célközönség igénye,
  • más a gazdasági környezet,
  • máshogy „szocializálódott” a vendégkör, és a sort még hosszan lehetne folytatni.

Az adaptáció csak akkor lehet sikeres, ha azt adott fürdő célcsoportjainak részletes igényfelmérése előzi meg, és a fejlesztések teljes mértékben rárímelnek ezen kutatások eredményére. Ebből a szempontból a többgenerációs fürdők jó pozícióból indulnak, hiszen számos korcsoport igényét mérhetik fel és ezeket összesítve kiderülhet, hogy melyek azok a szempontok, amelyek alapján kiválasztották őket, mivel voltak leginkább és legkevésbé megelégedve a különböző korosztályok képviselői, stb.

TIPP: A vendég az első! Ez ténykérdés, de ne csak a vendégeket kérdezze meg! Ugyanolyan fontos a tulajdonosoknak, a fürdő munkatársainak, a fürdő szolgáltatóinak (pl. masszőr, büfés, úszómester, stb.) véleménye, tapasztalataiknak a megismerése. Fordítson gondot a belső kommunikációra is és a hasznosítható javaslatokat építse be a fürdő rövid és középtávú marketingstratégiájába!

MARKETINGÜZENET ÁTFOGALMAZÁSA? MI SEM EGYSZERŰBB!

A fenti információk birtokában már gyerekjáték a Mindenkiből leszűkíteni a célcsoportot. A megszólításuk azonban már egy újabb gondolatmenetet igényel. Ma már szinte senki nem fogékony az akciókra. Mindenhol csak a –x % -okat látjuk, és egy idő után immunissá válik az ember szeme ezekre, azonban az egyedi, semmivel össze nem hasonlítható ajánlatokon már megakad a tekintetünk. Ugyanúgy, mint azokon, amelyek a vendég valamilyen problémájának a megoldására vagy vágya kielégítésére tesznek ígéretet.

TIPP: A termékcsomagok szerepe felértékelődik és egy kiváló eszköz arra, hogy nemcsak a fürdő, hanem az üdülőterület ajánlatait, szolgáltatásait is megismerje a látogató. A marketingüzenet kialakításakor koncentráljon arra, hogy milyen érzése lesz, milyen problémáját oldja meg, mivel lesz több, más, jobb a vendégének, mint a látogatása előtt. Tegye fel ezeket a kérdéseket és meglepő, nagyon tanulságos válaszokat fog kapni, amelyek nemcsak a marketing, de az egész működés területén hasznosak lesznek! Kérdezzen rá a felmérésében, hogy milyen problémájukat oldotta meg vagy milyen vágyukat elégítette ki a fürdő, és a legtöbbször adott válaszokból már kész is a tökéletes marketingüzenet.

Természetesen a fentiek kiragadott példák egy komplex marketingtervből, amelynek meglétét ezek nem helyettesíthetik.

 

Kövesse figyelemmel a SPAgetti különszám következő számát is, amelyekből hasznos tippeket kaphat a marketing további feladatairól. SPAudit® szolgáltatásunkról bővebb információt találhat az EconoConsult honlapján – www.econoconsult.hu.

SPAgetti. Fürdők sikeréhségére.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.
Ariana Grüll: Az építészeknek túl kell lépniük a nemzetközi trendek puszta követésén

Ariana Grüll: Az építészeknek túl kell lépniük a nemzetközi trendek puszta követésén 

A Klasszis TopDesign 2024 verseny egyik zsűritagja, Ariana Grüll a tavalyi versennyel kapcsolatos tapasztalatairól mesélt, és arról, hogy mit vár az idei pályaművektől.