A GVH javaslatai a szálláspiaci verseny tisztaságának növeléséhez

A Gazdasági Versenyhivatal által az online szálláshelyfoglalás és a szálláshely-szolgáltatás magyarországi piacán lefolytatott gyorsított ágazati vizsgálatát záró jelentéstervezetéhez kapcsolódóan összegezte észrevételeit a legnagyobb magyar szállásfoglalási portál.

Az ágazati vizsgálat szűkös időtartama, valamint a minta nagysága és összetétele nem teszi lehetővé a pontos ajánlások megfogalmazását. A Szallas.hu összegezte a GVH ajánlásaira irányuló észrevételeit, és támogatja a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara októberben közzétett javaslatait is. Ebben két jelentős korlátra világítanak rá.

 

Bár a GVH által választott gyorsított ágazati vizsgálat eszköz előnye, hogy a hatóság rövid időn belül képes egy adott kérdéskörben információhoz jutni és azok alapján következtetéseket levonni, hátránya ugyanakkor, hogy éppen a rendelkezésre álló idő szűkössége miatt korlátozott egy ilyen eszköz hatóköre – ismertette álláspontjukat Szabó Tamás, a cég Magyarországért és Horvátországért felelős igazgatója. – Így a piac átfogó megértését és több szempontból történő értékelését célzó mélyebb vizsgálat lefolytatására nem feltétlen alkalmas.”

A szakember azt is hozzátette, hogy jelen esetben a GVH is csak egy aspektusra, az online szállásközvetítőknek a szálláshelyek szempontjából megragadható működésére koncentrált. Kimaradt viszont az online szállásközvetítők fogyasztói megítélésének vizsgálata, ahogyan elmaradt az online és a nem online szállásközvetítés szegmenseinek értékelése, vagy éppen a fogyasztói érdeklődés közvetlen célját jelentő, a szálláshelyek közötti versenyre vonatkozó fogyasztói percepció elemzése is. A gyorsított ágazati vizsgálat így viszont csak részbeni informáltsággal bírhat, és az abból levont következtetések is meghatározott rész-kérdések megválaszolására alkalmasak, nem pedig ezen összetett, kétoldalú piac újraszabályozására tett általános javaslatok megfogalmazására.

Másfelől a GVH által megkeresett szálláshelyek nagy részének passzivitása miatt az eredetileg a hatóság által tervezett reprezentatív felmérés helyett a mintába beválasztott szálláshelyek alig egynegyede válaszolt a hatósági kérdésekre. Mindezek mellett elveszítette eredetileg megvalósítani kívánt reprezentativitását is azzal, hogy a megkérdezett szálláshely típusok jelentősen eltérő arányban voltak hajlandóak válaszadásra.

A fenti észrevételek mellett a Szallas.hu szerint a GVH vizsgálata hasznos felvetéseket azonosít, amelyek további objektív vizsgálata hozzájárulhat a piac egészséges fejlődéséhez és a piaci verseny tisztaságának növeléséhez. „A portál elkötelezett a fogyasztói érdekek érvényre juttatása mellett és támogatja az árverseny érvényesülését a szálláshelyek és a szálláshely-közvetítők viszonyában egyaránt – mondta Szabó Tamás. –  E cél elérése ugyanakkor szabályozói eszközökkel csak a piac egészének vizsgálata, a piaci folyamatok és hatásmechanizmusok megértése alapján valósítható meg.”

A Szallas.hu összegzi észrevételeit a GVH által megfogalmazott ajánlásokra irányulóan:

  • A paritásos kikötések piaci logikán alapulnak, azok alkalmazása a hazai piaci folyamatok értékelése nélkül nem lehet jogalkotói tilalom tárgya.
  • A Szallas.hu a fogyasztók saját szempontjain alapuló részletes szűrési és sorba rendezési lehetőséget biztosít a releváns szálláshelyek tekintetében.
  • A Szallas.hu magyar nyelven elérhető, hatékony panaszkezelési és ügyfélszolgálati rendszert működtet, amely mind a fogyasztók, mind a szálláshely partnerek megelégedésére szolgál.
  • A Szallas.hu által alkalmazott óvadéki számla rendszer kizárja a szálláshelyeket hátrányba hozó visszásságok felmerülésének lehetőségét, és biztosítja, hogy a partnerei hozzájussanak az őket megillető összegekhez. A Szallas.hu javasolja e megoldás általánossá tételét a szálláshely-közvetítők számára.
  • A Szallas.hu fontosnak tartja a magyar digitális cégek bevonását a törvényalkotási folyamatok előkészítésébe, hogy erősíteni lehessen a Magyarországon adózó, és értéket teremtő cégek szakmai tudását egy versenysemleges és fogyasztóbarát szabályozási környezet kialakításához.

Továbbá a portál támogatja a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara álláspontját is és a javaslatait, melyek szerint még átfogóbb szabályozásra van szükség, amely a jelenleginél jobban védi a szállásadók érdekeit. Így egyetértenek a BKIK azon törvénymódosítási szándékával is, hogy kapuőr szolgáltatók esetében a fizetési határidő ne lehessen 45 napnál hosszabb, és hogy az árfolyamkockázatot ne csak a magyar vállalkozások viseljék. Valamint azt is szorgalmazzák, hogy törvény írja elő a kapuőrök és a magyarországi vállalkozások közötti szerződések esetére a magyar jog alkalmazását, vagy a kapuőr szolgáltató esetén a magyar nyelvű jogi tanácsadást egy esetleges vitás kérdésben.

Forrás: Szallas.hu


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.
Kedvenc desszertjeink a legszebb kiadásban

Kedvenc desszertjeink a legszebb kiadásban 

Korábban írtunk már a ZAZIE „újragondolatlanul” merész, hamisítatlan magyar konyhájáról - de nem lehet szó nélkül elmenni Nagy Gergő szemet gyönyörködtető tányérdesszertjei mellett sem.