Asztereotípiák szerint az arab világ gazdagságának alapja az olaj. De a föld mélyének kincsestára – ha lassan is – apadni látszik. Ezt felismerve döntött úgy néhány évtizeddel ezelőtt a Dubajt irányító uralkodócsalád, az Al Maktoum-dinasztia, hogy mielőtt a véges olajkészletek kiürülnének, a gazdaság húzóágazatává a kereskedelmet és a turizmust teszi. A hetvenes évek végén épült fel Jebel Ali mesterséges kikötője, amely a világ legnagyobb ilyen objektumává vált. Mert az arab közmondás szerint „változtass magadon, és a szerencse is változtatni fog rajtad”. És ha egyszer Dubajban elkezdenek valamit, akkor a „leg”-nél alább nem nagyon adják.
Egyre több világcég települt a városba, és a vámmentes zónaként létrehozott tematikus üzleti negyedek, a Dubai Internet City, a Dubai Media City és a Dubai Maritime City hihetetlenül felpörgette a gazdaságot, a következetes munka, a beruházások, pénzügyi politika és törvényi reformok eredményeképpen pedig viszonylag sikeresen vészelhették át a gazdasági világválság éveit.
A költséget nem kímélő beruházások kiterjedtek a másik stratégiai ágazatra, a turizmusra is. A „leg koncepció” jegyében megépült a Burj al-Arab, a világ legdrágább, hétcsillagosnak minősített szállodája, és átadták a város új repülőterét, amelyet a tervek szerint 2030-ra (lepődjünk meg!) a világ legnagyobb légikikötőjévé fejlesztenek majd. Az immáron évi 15 millió körüli látogatónak is köszönhetően napjainkban már csak a GDP öt százalékát adja Dubajnak az olaj, és ez az arány a tervek szerint néhány éven belül alig éri majd el az egy százalékot, miközben a turizmus részaránya húsz százalékra emelkedik. A gazdaságfejlesztési koncepciót szolgálja az is, hogy – talán elirigyelve a szomszédos Katar 2022-es labdarúgó-világbajnokságát – megpályázták és elnyerték a 2020-as világkiállítás rendezési jogát. Ez a tény újabb lökést adott a gazdaságnak, a város életének ütőerét képező 42 kilométeres (!)metróvonal mellett óriási építkezések kezdődtek.
Ez a rendezvény vélhetően hatalmas turisztikai érdeklődést generál, és a városállam vezetői számára komoly kihívást jelent majd, hogy megfeleljen a városba látogatók elvárásainak. Dubaj ugyanis – jelen pillanatban – néhány napos tartózkodásnál több tartalmat még nem igazán kínál a vendégeknek. Miután a város történelmi léptékekkel mérve rendkívül fiatal, ráadásul alig fél évszázada kezdte meg a feudális városállami jelleg modernizációját, nem tud csatasorba állítani műemlék épületeket, évszázados látnivalókat. Az „óváros” piacai, szűk utcái, a várost kettészelő öböl, a Creek átkelőhajói legfeljebb egy napra elég élményt kínálnak, a környékbeli kötelező turistaprogramok további két-három nap alatt „kipipálhatók”. Szórakozási lehetőséget a nagy számban épülő – és természetesen a világ legnagyobbjainak számító – bevásárlóközpontok (Dubai Mall, Mall of the Emirates) kínálnak, de, valljuk be, McDoland’set, Louis Vutton-boltot kínáló plázát nézni mindenhol lehet. Igaz, fedett sípályát a bevásárlóközpontban csak itt húztak fel, de egyelőre talán kevesen cserélik fel az Alpok gleccserpályáit a sivatagban, üveg mögött történő csúszkálásra.
Ugyanakkor érezhető, hogy Dubaj mindent meg kíván tenni, hogy vonzó célponttá váljon, hogy a meglehetősen uniformizált, központilag szervezett turistaprogramok (sivatagi dzsiptúra, esti hajózás az egyébként rendkívül látványos Dubai Maritime City toronyházai között) mellett további időtöltési lehetőséget kínáljon. Január végétől rendezik meg a Dubai Shopping Festivalt, amely a hatalmas árleszállítások mellett szórakoztató programokkal is várja a látogatókat. A nyár csúcspontja a Dubai Summer Suprises, amely június közepétől kínál családi programokat, koncertekkel, tematikus rendezvényekkel. A két fesztivál mintegy négymillió látogatót vonz a városba, amelynek szálláspalettája meglehetősen széles. Az újonnan épülő toronyházakban megtalálható a világ valamennyi multinacionális szállodalánca, a szobaárak ár-érték arányosnak mondhatók. Az óváros szerényebb hoteljeiben is alapkövetelmény a légkondicionálás és a reggeli, de az épületek állaga és felszereltsége hagy maga után kívánnivalót. Persze aki luxust akar, az rögtön a Burj al-Arab felé veszi az útját…
A kormányzat minden évben kis könyvecskében foglalja össze a legfontosabb látnivalókat és információkat a turisták számára. Ezt a guide-ot minden hotelben térítésmentesen vehetjük át. Azonban sok bosszantó apróság kerüli el a szerkesztők figyelmét. Olyan tudnivalók, amelyek számukra természetesek. Megtudhatjuk, hogy a Jumeira mecset az egyetlen, nem muzulmánok számára is látogatható ilyen intézmény, de az már kimarad a bédekkerből, hogy csak naponta egyszer, délelőtt 10- kor van vezetett látogatás. Megtudhatjuk, hogy a város egyetlen kiépített, nyilvános – és fizetős – strandja merre található, de nem ejt szót arról a szerző, hogy vasárnap kizárólag hölgyek és gyermekek számára tart nyitva a plázs. Szinte érthetetlen, hogy a teljes partszakaszon csak egyetlen, alig egy kilométernyi ilyen felszereltségű strand üzemel (pálmafákkal, fűvel, napernyőkkel, büfével, ahogy kell). Ezt azért jó tudni, mert a „mezítlábas” szabadstrandokon már áprilisban is a napszúrással kacérkodik a strandoló. Ugyanakkor (mint a városban szinte minden szolgáltatás) a strandbelépő is viccesen olcsó – az ötdirhamos beugró alig 300 forintnak felel meg. Egy szakértő utazásszervező, aki ismeri az úti célt, persze tisztában van ezekkel a dolgokkal…
Ahogy hosszú az út a sivatagon át, olyan hosszú még az út, amelyen Dubaj elindult. Az üzleti megfontolások mellett az arab világra jellemző versenyszellem is komoly hajtóerő a fejlődésben. A jelenleg a világ legmagasabb épületének mondott Burj Khalifa (jó tanács a Dubajba indulóknak: itthonról, interneten tessék megvenni a belépőt a kilátóba, mert a helyszínen két hétre előre minden jegy elkelt) komoly kihívással néz szembe: a szaúdiak bejelentették, hogy hamarosan 150 méterrel magasabb tornyot építenek.
Ahogy egy másik régi arab közmondás tartja: „Versenyezz, ne irigykedj!”