Utazási irodákról – a fizetett hirdetések kivételével – jellemzően csak akkor lehet hallani a hazai médiában, amikor a világban valamilyen nem várt, negatív hatású természeti katasztrófa, terrorcselekmény, háború stb., esetleg magyarországi utazási irodai csőd következik be.
Az utazási irodák számára – a tevékenység és a célállomások komplexitásából adódóan – más gazdasági szektorokban működő vállalkozásokhoz képest jóval nagyobb kockázatot jelentenek a világban előforduló vis maior helyzetek. Az utazási irodák mindent megtesznek az utasok gondos kiszolgálásért és érdekeik védelméért.
Felelősség, Garanciák
A vonatkozó 213/1996. (XII. 23.) és 281/2008. (XI. 28.) Kormányrendeletek értelmében a hazai utazásszervezők felelnek a legalább két szolgáltatásból álló utazási csomagok tartalmáért és teljesítéséért, függetlenül attól, hogy ők miként tudják érvényesíteni jogaikat a külföldi vagy nemzetközi szolgáltatókkal szemben. Így a hazai utazásszervezők felelősséget vállalnak a külföldi szolgáltatók és azok alkalmazottainak tevékenységéért, és esetleges hibáiért is.
Külföldi szolgáltatók esetében különösen nehéz helyzetben vannak a magyarországi utazásszervezők, hiszen ezen szolgáltatókra sok esetben a hazai gyakorlattól eltérő üzletpolitika jellemző, más szabályok vagy törvények vonatkoznak.
Különösen kiszolgáltatott helyzetben a magyar utazási irodák a légitársaságok esetében, mert azok gyakran egyoldalúan módosíthatják az utasok szállításának feltételeit.
A magyarországi utazásszervezőknek a 213/1996. (XII. 23.) Kormányrendelet értelmében vagyoni biztosítékkal kell rendelkezniük. Ennek összegét az adott utazásszervező megelőző, tárgyévi, valamint a következő év terve alapján meghatározott árbevétele szabja meg. Ráadásul bármilyen – a tevékenységben vagy az árbevételben bekövetkező –, a vagyoni biztosíték összegét növelő változás esetén ezt az utazásszervezőknek korrigálniuk kell. A legtöbb esetben a vagyoni biztosíték összege teljes garanciát jelent arra az esetre, ha az adott utazásszervező csődbe menne; a bankgarancia vagy az érintett biztosító fedezi az esetlegesen külföldön tartózkodó utasok hazaszállítását, valamint az el nem utazott érintettek kártalanítását.
Így hosszú évek óta nem beszélhetünk arról, hogy magyar utasok külföldön „rekedtek” volna!
Az ilyen komplex és megbízható vagyoni biztosítékrendszer megléte, és ebből adódóan az esetleges károsultak nagyon rövid időn belüli, peres eljárás nélküli teljes mértékű kártalanítása a magyar gazdaság kevés szektorára jellemző.
Sajnos a múltban előfordult néhány nagy visszhangot kiváltott utazási irodai csőd,
melyek során az utazásszervező nem rendelkezett a forgalmához viszonyítva megfelelő mértékű vagyoni biztosítékkal, ezek az irodák valóban megkárosították az utasokat. Azonban az ilyen esetek száma az összes utazókhoz képest rendkívül csekély. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint évente több mint 1 millió magyar állampolgár veszi igénybe utazási irodák szolgáltatásait, ezzel szemben a valóban károsultak száma néhány száz. Az utazási irodák döntő többsége felelőssége tudatában, megbízhatóan és kiegyensúlyozottan, ügyfelei teljes megelégedésére végzi tevékenységét.
Árak, összehasonlítások
A legálisan működő utazási irodák különböző bel- és külföldi szolgáltatásokat közvetítenek, vagy azokból állítják össze az utazási csomagokat és jellemzően nagyon alacsony árrésből gazdálkodnak, még magas részvételi díjú utazások esetén is.
A szakképzett munkaerőigényes tevékenység, a munkafolyamatokhoz kapcsolódó üzemeltetés költségek és a jogszabályok által az utasok érdekében előírt bankgaranciák, felelősségbiztosítások költségei minimálisra csökkentik az idegenforgalmi vállalkozások pénzügyi eredményét. Az utazásszervezők és utazásközvetítők tevékenysége az esetek jelentős részében komoly hozzáadott értéket tartalmaz. Ennek egyik alapeleme az az általában sok éves tapasztalaton alapuló szaktudás, mellyel utasaikat segítik, utazásukkal kapcsolatos döntéseiket támogatják. Másik alapeleme a fentiekben már említett felelősségvállalás. Nagyon sok ember számára jelent bizonytalanságot távoli, idegen nyelvű országokba utazni. A magyar utazási irodák – saját munkatársaik, illetve külföldi képviselőik vagy idegenvezetőik bevonásával – az elképzelhető legextrémebb helyzetekben és leglehetetlenebb időpontokban is utasaik rendelkezésére állnak. Sok esetben előfordult az is, hogy nem csak saját utasaiknak, hanem más – az utazásukat egyénileg lefoglalt – magyar állampolgároknak is segítséget nyújtottak vészhelyzetben, pl. az izlandi vulkánkitörés vagy a thaiföldi cunami esetén.
A közösségi média fokozott térhódításával megnőtt azon bloggerek, vagy a névtelenség homályába burkolódzó hozzászólók száma, akik sokszor minden szakmai alapot nélkülözően gyakran megbízhatatlan vagy kevésbé megbízható külföldi internetes oldalak áraira hivatkozva, különböző kalkulációkat végeznek, hogy egyes utazásokat egyénileg miként lehet az utazási szakma szereplőinél kínált részvételi díjaknál kedvezőbb árakon lefoglalni. Ezek a számítások az esetek nagy részében teljesen félrevezetőek, hiszen gyakran nem valós árakkal készülnek, figyelmen kívül hagyva csak a foglalás végigvitele során felmerülő költségeket (pl. helyi adók, repülőtéri illeték, poggyászfelár, baleset-, betegség- és poggyászbiztosítás, útlemondási biztosítás).
A tapasztalatok alapján sokan feladták a saját utazásszervezést, miután pórul jártak.
Csoportos utazások esetén a létszámból és a külön a csoportnak lekötött helyekből adódóan az utazásszervezők – jelentős kockázatvállalással – általában kedvezőbb árakon tudják kínálni utazási csomagjaikat.
Online
A fentiekhez kapcsolódóan jelentős nehézséget jelent a hazai utazási irodáknak egyes internetes oldalak megjelenése, melyek mögött esetenként nem áll valós vagy megbízható szolgáltatás, nyitóoldalukon gyakran nem valóságos árakat hirdetnek.
Ezzel semmiképpen nem az online rendszerek létjogosultságát és az online foglalások megbízhatóságát szeretnénk megkérdőjelezni. Egyre több hazai utazási vállalkozás oldalán jelennek meg megbízható foglalási motorok. Ezek elősegítik az utasok tájékozódását, az utazások gyors és hatékony foglalását. Mindenképpen fontos ugyanakkor megbizonyosodni arról, hogy megbízható, a Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatalnál bejegyzett utazási irodáról van-e szó, hiszen csak a regisztrált irodák esetében garantálható a fogyasztói igény érvényesítése, szemben a jogosulatlan, ún.”fekete” utazásszervezőkkel, ahol probléma esetén semmilyen jogorvoslati lehetősége nincs az utazónak.
Last minute utazások
Az utóbbi mintegy 15 évben nagyon elterjedtek Magyarországon az ún. last minute ajánlatok. Ezek jellemzője, hogy rövid idővel az utazás előtt az eredeti árnál kedvezőbb árakon foglalhatók le az utazások. Sajnos a last minute utak nagyon sok torzulást eredményeztek a hazai idegenforgalom kereslet-kínálati rendszerében.
Last minute utazásokat jellemzően akkor kínálnak az utazásszervezők, amikor előzetesen lekötött repülőhelyeiket vagy szálláskontingensüket egyes időszakokban nem tudják a tervezettnek megfelelően értékesíteni és – a veszteség csökkentése érdekében – a beszerzési árat csak kevéssel meghaladó, vagy akár az alatti részvételi díjakat kénytelenek kialakítani.
A last minute utak sem az utazásszervezőknek, sem az utazásközvetítőknek nem kedveznek, mert tevékenységüket minimális árrés fejében kénytelenek folytatni, esetenként nem tudják biztosítani a gazdaságos működést.
Fekete utazásszervezés
Sajnos az illegális vagy fekete utazásszervezés is elterjedt jelenség hazánkban. Gyakori, hogy magánemberek, vagy egyes intézmények, egyesületek, szervezetek – vagy akár ezek tagjai – a taglétszámot és a kapcsolódó ismeretségi kört kihasználva szerveznek engedély nélküli utazásokat. A kulcsszó a haszon. Amint az illető magánszemély, vagy adott intézmény, egyesület, szervezet, esetleg utóbbiak valamely tagja haszonszerzéssel – melybe beletartozik az esetlegesen kapott ingyenesség is – járó utazást szervez, jogszabályba ütköző tevékenységet folytat, és adócsalást követ el. Ezzel megkárosítja a legálisan működő utazási vállalkozásokat, az államot, és gyakran a befizetett pénzükért nem az ígért szolgáltatásokat kapó utasokat is.
Külön szeretnénk felhívni minden utas figyelmét, hogy saját jól felfogott érdekében csak legálisan működő utazási vállalkozással bonyolítsa szervezett utazásait. A MUISZ rendszeresen tájékoztatja a hatóságokat, amennyiben fekete utazásszervezéssel szembesül.
Forrás: Turizmus Online