A turizmus növekedése Németországban meghaladja az ENSZ Turisztikai Világszervezete (UNWTO) által előre jelzetteket, ezek szerint a beutazások száma 2010 első félévében világszerte 7, míg Európa-szerte csak 2 százalékkal nőtt. Németországban ezzel szemben két számjegyű a bővülés mértéke. Mi áll ennek hátterében?
A legfontosabb talán, hogy egyre többen ismerték fel az ország kedvező ár-érték arányát.
Fontos, hogy ez nem feltétlen olcsóságot jelent, hanem, hogy az ide látogatók pénzükért magas színvonalú szolgáltatást kapnak, ugyanakkor jobb áron, mint más nyugat-európai országokban. Sokat segített a turizmus ilyen mértékű növekedésében az is, hogy a német gazdaság a vártnál hamarabb állt helyre, ez nagyban hozzájárult a MICE szegmens növekedéséhez. Fontos megjegyezni, hogy Németországban eleve nem volt olyan jelentős a visszaesés a turizmusban, mint sok más országban. Nálunk a vendégéjszakák száma 0,2, az érkezések száma pedig az átlagos európai 5,6%-hoz képest csupán 2 százalékkal esett vissza 2009-ben 2008-hoz képest. Inkább az ágazatból származó bevételek sínylették meg a krízist, itt a visszaesés 8,5%-ot tett ki.
Mely területeken tapasztalható még fellendülés?
A MICE mellett komoly eredményeket könyvelhetünk az üdülő turizmusban. Meglehet, ebben viszonylag újak vagyunk, de a színes kínálat és az előbb már említett kedvező ár-érték arány miatt növekvő érdeklődést tapasztaltunk. Hasonlóan jól teljesítenek a nagyvárosi hétvégék is. Érdekes, hogy ezek még a válság ideje alatt is 6%-os vendégforgalom-növekedést eredményeztek. Berlin változatlanul az első helyen áll a német nagyvárosok között idei 17%-os forgalomnövekedésével, de a nyomában ott találjuk Hamburgot (Turizmus Trend 2010/június) és Münchent.
Idén írt alá Berlin és Budapest turisztikai hivatala együttműködési megállapodást a két város tengerentúli piacain történő közös megjelenéséről. Hogy áll jelenleg ez a projekt?
PH: Ennek gyümölcseit jövő évtől élvezhetjük igazán. A DZT reméli, hogy, miután a BTH új vezetése túljutott az átadás-átvétel időszakán, továbbra is konstruktív partner lesz az említett piacokat megcélzó együttműködésben.
Apropó, München. Nem csak a bajor főváros örvend nagy népszerűségnek, hanem maga Bajorország is. A szövetségi állam vezet a vendégéjszakák számában.
Bajorország valóban vezető helyen áll. A bajorok 12,151 millió vendégéjszakát könyvelhettek el 2009-ben a külföldiek által Németországban összesen eltöltött 54,8 millióból.
A verseny azonban óriási Németországon belül. Minden azon múlik, milyen befektetések történnek, milyen gyorsasággal, milyen hamar tudnak reagálni az egyes szövetségi államok a piac igényeire. És ott vannak az egyre dinamikusabban felzárkózó új szövetségi államok a volt NDK területéről. A legjelentősebb növekedést önmagukhoz képest idén az ezek az országrészek tudhatják magukénak. A DZT igyekszik ezeket a szövetségi államokat a lehető legtöbb fórumon népszerűsíteni. A study túrákon felül kiemelt jelentőséggel bír Németország legnagyobb beutazási vására, a Germany Travel Mart (GTM), melynek 2009-ben a Balti-tenger partján elterülő Mecklenburg-Előpomeránia és Rostock városa adott otthont, míg várhatóan 2015-ben Türingia fővárosa, Erfurt lesz a GTM helyszíne. (Erfurtról és Türingiáról lásd: Turizmus Trend 2010/október).
A BRIC-országokra Európa szerte úgy tekintenek, mint a beutazó turizmus megváltóira. Milyen mértékben jelennek meg ezek a küldő piacok Németország turizmusában?
Ami az Európán kívülieket érinti, a négy ország közül Kína az első számú küldő piacunk.
Az innen érkező beutazók száma évenként duplázódik. A piac fontosságát jól jelzi, hogy 2001-ben a DZT a már 20 éve meglévő hongkongi irodája mellé egy újat nyitott. Kína az első félévben 20,7 százalékkal növelte beutazásai számát, ezzel az Egyesült Államok után a második legfontosabb tengerentúli küldő piacává vált. A kínaiak ugyanakkor európai körút során látogatnak el Németországba, ellentétben az indiaiakkal, akik legtöbbször családdal együtt akár tucatnyian is érkezve körbejárják Németországot. Az indiai piacon szintén gyors és dinamikus növekedés tapasztalható, de nem könnyű versenyezni Nagy-Britanniával, amely az Európába látogató évi közel 1,1 millió indiai első számú úti célja a történelmi kötődés révén. Második helyen Franciaország áll, majd őket követjük mi. Az indiaiak egyébként jó vendégek: egyrészt használják az internetet, utána olvasnak dolgoknak, felkészülten érkeznek, másfelől szinte mindig igénybe veszik utazásszervezők szolgáltatásait. A BRIC országok közül Oroszország igen komoly, egymillió vendégéjszakát hozott idén, kétszámjegyű növekedés mellett. A brazilok a hosszú múltú gazdasági kapcsolatok ellenére igazából a németországi labdarúgó VB alatt fedezték fel minket. Idejöttek és látták, hogy a németek nem csak szigorú üzletemberek, hanem tudnak kifejezetten extrovertáltak lenni, felszabadultan örülni. A VB nagyban megváltoztatta a rólunk alkotott képet, és nem csupán a brazilok közt.
Hogy áll Magyarország, mint küldő piac?
Magyarország szintén átlagon felüli növekedést produkált a németországi beutazások számában, a 2008-as rekordévtől mindössze 1 százalékkal elmaradva. (Magyarország biztató eredményt produkált az év első nyolc hónapjában: augusztusig összességében 8,8 százalékos növekedés volt tapasztalható Magyarországról 2009 azonos időszakához képest – a szerk.)
Mint az ETC elnöke, hogy látja összességében az európai turizmus alakulását?
Európa részesedése a világturizmusból előrejelzések szerint 2020-ig jelentősen lecsökken - az 1995-ös 60%-ról 46%-ra - köszönhetően elsősorban a mérséklődő észak-amerikai beutazásoknak. Ugyanakkor növekszik az Ázsiából érkezők száma, de ez nem ellensúlyozza teljes mértékben az amerikai csökkenést. Európának azonban nem szabad megfeledkezni saját magáról.
Lényeges a belső turizmus további növelése, mely fontos szerepet játszhat az európai tudat megteremtésében. Ez előfeltétele egy közös, európai márka kialakításában, mellyel hatékonyan képviseltethetjük kontinensünket világszerte. Ehhez szükséges az európai turisztikai hivatalok főbb Európán kívüli küldő piacain történő együttes fellépése közös irodahálózaton belül és közös online portálon.
Mivel csábít Németország a 2011-es évben?
Szeretnénk a köztudatba spa és wellness kínálatunkat bevezetni (Lásd Turizmus Trend 2009/december). Ez bizonyára nem lesz könnyű feladat egy gyógyfürdőkkel és vízzel ilyen gazdagon megáldott országban, mint az Önöké, de bízunk benne, hogy Magyarországon is meglesz a célközönsége ennek a kínálatunknak. Szeretnénk továbbra is reklámozni a magyarok számára korántsem ismeretlen új szövetségi államok családokra szabott és kulturális kínálatát is. Előkészítendő a remélhetően müncheni téli olimpiát a Bajor Alpok téli kínálatának népszerűsítésével is próbálkozunk. E mellett fontos szerepet fog kapni az autózáshoz, mobilitáshoz kapcsolódó turisztikai termékcsoport is, hiszem jövőre lesz 125 éve, hogy az automobil mozgásba lendült. És nem feledkezhetünk meg Liszt Ferencről, egy igazi európairól sem.