A nyári turisztikai szezon értékelése

Több mint 14 ezer utazó és cégvezető véleményének összesítése alapján érdekes turisztikai szezonértékelés látott napvilágot a közlemúltban. 

A 2011-es nyári turisztikai szezon értékelésére Csobota-Kis Árpád turisztikai szakember, a Barátságos Szállodák nagykövete vállalkozott. 

"Mind utazói, mind turizmus szakmai oldalról felmerült az igény, hogy a szezont a „pult mindkét oldalának megvizsgálása után” összegezzük, és legyen egy összefoglalás, ami nem csak a statisztikára, és a turisztikai szakma értékeléseire, hanem az utazói véleményekre is épül" - osztotta meg a felmérés elkészítésének körülményeit lapunkkal Csobota-Kis Árpád.

Az értékelés alapja egy kérdőív volt, amelyet a kisutazas.hu, valamint a Lifeclub! partnerei töltöttek ki, többségükben a szezon előtt, kisebb részben (2000 visszaküldött kérdőív) a szezon végén, augusztusban. Összesen 14.200 kérdőív eredményeinek összesítése alapján született meg az alábbi szezonértékelés. A válaszolók közül 4500 személy nyilatkozott cégvezetőként,  7700-an pedig magánszemélyként, egyszerű utazóként töltötték ki a kérdőívet. 

Az első körben, 2011. 06. 10-ig megkérdezettek válaszadók közül 43,2% mondta azt, hogy évente 1 alkalommal jár szállodában, 21,3% azt, hogy évente minimum 2 alkalommal jár hotelben. 

Az utazói válaszok mellett kikérték közel ötven, az ország különböző pontján található szálloda véleményét is a szezonról.

A 2011-es nyári turisztikai szezon értékelése a szezon előtti felmérések – a 2011. 06. 10-ig beérkezett kérdőívek – alapján

» 1. A megkérdezettek 24,9%-a mondta biztosra, hogy itthon fog nyaralni.

» 2. A megkérdezettek milyen távolságra hajlandók utazni a belföl di nyaralásuk alkalmával?

A) 55%-uk 1-100 km-re;

B) 25%-uk 101-150 km-re;

C) 20%-uk akár 151 km feletti távolságra.

» 3. A megkérdezett saját nyaralóba, vagy kereskedelmi szállás helyre tervezte-e a nyaralását?

A) 38% saját nyaralóba (incl. rokoni nyaraló, és barátok, ismerősök nya ralója);

B) 62% kereskedelmi szálláshelyre.

» 4. A kereskedelmi szálláshelyek közül milyen típusba tervezték a nyaralást?

A) 52%-uk szállodába,

B) 37%-uk panzióba,

C) 11%-uk az egyéb helyekre.  

» 5. A szállodák közül milyen típusokba tervezték a nyaralást?

A) 9%-uk 5 csillagos szállodába

B) 48%-uk 4 csillagos szállodába

C) 19%-uk 3 csillagos szállodába

D) 3%-uk 3 csillag alatti szállodába

E) 21%-uk nincs tisztában a csillagok jelentésével.

» 6. A szállodák kiválasztásának megtervezésekor fontos szempont-e a belső wellness részleg?

A) 51% igen,

B) 49% nem.

» 7. A szállodák kiválasztásának tervezésekor fontos szempont-e a szállodai interakció (animátorok, kirándulások, fellépők, …)?

A) 56% igen,

B) 44% nem.

» 8. A szállodák kiválasztásának tervezésekor fontos szempont, hogy barátságos és figyelmes legyen a személyzet?

A) 86% igen,

B) 14% nem.

» 9. Az utazók olyan szállodába mennek, amit korábbról már ismernek, vagy mindig újabb hoteleket keresnek?

A) 45,8% ismerős szállodába megy,

B) 54,2% mindig újabb hotelben foglal.  

» 10. Milyen közlekedési eszközzel tervezték a hazai nyaralásukat a megkérdezettek?

A) 65% autóval,

B) 14% vonattal,

C) 8% busszal,

D) 3% egyéb.

 

A 2011-es nyári szezon értékelése a 2011. 08.28-ig beérkezett kérdőívek, a szállodák értékelései, valamint a turizmusban dolgozó szakemberek megkérdezése alapján

 

» 11. A megkérdezettek tervezett költése a hazai nyaralásra:

A) 22%-uk 150.000 Ft feletti költést tervezett,

B) 29%-uk 100.000–150.000 Ft közötti költést tervezett,

C) 49%-uk 100.000 Ft alatti költést tervezett.

» 12. A megkérdezettek az olcsót, vagy a minőséget keresik-e a nyaralásuk tervezésekor:

A) 84% mindig a minőséget keresi,

B) 13,5% a minőséget keresi akkor is, ha az többe kerül,

C) 2,5% csak az olcsóságot nézi.

» 13. A megkérdezettek hová tervezték a nyaralásukat?

A) 50,9%-a a Balatonra tervezte az utazását,

B) 39,2%-a vízpartokra, élményfürdőkre, mint pl.: Hajdúszoboszló, Sárvár, Zalakaros, Bük, …, C) 9,9%-a egyéb helyekre, mint pl. erdei táborba, lovasudvarba, városlátogatásra, …  

» 14. A szállodába utazó vendégek 91%-a azokat az utazási csomagokat részesíti előnyben, aminél a szolgáltatások széles palettája egy komplett csomagban benne van, és nem nekik kell szervezni.

» 15. A szállodába utazó vendégek milyen szolgáltatásokat kérnek díjmentesen a hoteltől az utazási csomagokban?

A) 28,2%-uk a hotel extra szolgáltatásainak (darts, teniszpálya, squash, billiard asztal) ingyenes használatát kedvelné

B) 26,3%-uk ajándék masszázst kér

C) 24,1%-uk a környékbeli élményekre vágyik

D) 21,4%-uk korábbi érkezést, és későbbi kicsekkolást kérne a hoteltől.

» 16. A vendégek 95%-a elutasítja a csomagon felüli – és extrán fizetendő – egyéb szolgáltatásokat, pl.: parkolás, fürdőköpeny használat, klíma felár, wifi, nyugágy bérlés,stb.  

» 17. Az utazók egyre inkább az utolsó pillanatban foglalnak (ez alól nagy kivétel a családosok köre, akik sokszor már az év elején fixen lefoglalják a nyaralásukat):

A) 45,1%-a az utazás előtti 1-3 napban foglalt,

B) 35%-a az utazás előtti 4-7 napban foglalt,

C) 19,9% ennél korábban foglalt. Ez a tendencia az utóbbi 2-3 évben alakult ki. Előtte már sokkal koráb ban foglalták le az utazók a nyaralásukat.

» 18. Az utazók foglalásának módja, és alapja: figyelik az időjárás jelentést, és az alapján döntenek az utazásról.  

» 19. Az utolsó pillanatos foglalások miatt a szállodák nagy részének tervezése, szobafoglaltsági előrejelzése lehetetlen (kivételek ez alól a széles szolgálatási palettával és kiemelkedő színvonallal, valamint barátságos személyzettel rendelkező, gyógy és wellness szállodák).

» 20. Az utóbbi 10 évben az utazási szokások – az utolsó pillanatos foglalások mellett – egy másik változáson is keresztülmentek: egyre többen utaznak a korábbi 1 hetes, vagy 2 hetes turnusos utazások helyett 2-5 napra, de abból egy nyár alatt akár többször is.

» 21. Az időjárás kiszámíthatalansága által kevésbé sújtott szállodák: a minőségi, 3, 4, és 5 csillagos, wellness és gyógyhotelek, valamint azok a szállodák, amelyeknek a településén élénk aktivitás, programok, fesztiválok vannak (Visegrádi palotajátékok, Sümegi Várjátékok, Reneszánsz Élménybirtok, Virágkarnevál): itt a hotelek közelítettek a teltházhoz, függetlenül az időjárástól.

» 22. A piacon azon szállodák kerültek előnybe, akik:

A) Színvonalukban kiemelkednek a többiektől (4 csillagtól felfelé),

B) Kiemelkedően jó helyen vannak (pl.: Balaton-parton)

C) Van saját wellness részlegük (arra az esetre, ha rossz lenne az idő)

D) Aktív programokat ajánlanak a vendégeknek, animátorok foglalkoznak a gyerekekkel (hogy a szülők is pihenhessenek), különlegességekkel rendelkeznek, vagy egyedi szolgáltatáosokat adnak (all inclusive ellátás, tematikus estek, mint pl. élő zenés grillterasz, …).

» 23. A piacon előnybe került szállodáknál a vendégek egy főre eső költése 3-5%-kal emelkedett a tavalyihoz képest.

» 24. Az utazók 75%-a élményvadász! Ők azok, akik az élményeket keresik, és ahhoz választanak szálláshelyet (15 évvel ezelőtt az utazók még szállodákat kerestek, és nem élményeket). Ez az élmény lehet egy fesztivál, élménypark, tematikus túra, wellness központ, egy adott témára specializálódott szálloda, … stb.

» 25. Mennyivel többet költöttek az utazók, ha elégedettek voltak az élménnyel?

A) 51%-uk 50%-kal, vagy annál is többet költött, ha elégedett volt az élménnyel

B) 35%-uk 1-49%-kal többet költött, ha elégedett volt az élménnyel

C) 14%-uk nem volt hajlandó többet költeni akkor sem, ha elégedett volt az élménnyel.

» 26. Egyre nagyobb a szállodák közötti különbség a minőségben, a kínálatban, az árban, és a vendégkörben is.

» 27. A szállodai árak kialakításában tavaly megjelentek, és idén is feltűntek – a korábbi években ismeretlen – főszezoni akciós utazások. Ennek kialakulásában közrejátszott – a fent említett – utolsó pillanatban történő foglalások gyakorlata, és a rossz idő miatt szabadon maradt szobák, valamint sok szálloda – a válság hatására történő – vendégforgalmának visszaesése (és az ezáltal okozott pánik) is. A főszezoni akciós utazások legfőképpen a 3 csillag, vagy az alatti szállodai kategóriákban jelentek meg.

» 28. A rossz időjárás miatt kb. 10-15%-kal kevesebb utazó utazott a Balatonra, mint tavaly.

» 29. Idén nyáron megszületett egy több évtizedes tabu áttörése: augusztus 20-a után is létezik hazai turizmus! Évtizedek óta az volt a bevett szokás, hogy agusztus 20. után kiürültek a szállodák és a stran dok. A nyári rossz időjárás hatására az augusztus 20-a utáni meleg miatt rengetegen maradtak lent a fürdőhelyeken, vagy utaztak oda vissza.

» 30. A nyári, balatoni szállodai és szolgáltatási árak 3-5%-kal emelkedtek a tavalyihoz képest.

» 31. A nyaralásuk értékelésekor fontosnak tartották-e a megkérdezettek a belső wellness részleget a szállodákban?

A) 78% igen,

B) 22% nem.

Ezt a pontot érdemes a 6. ponttal összehasonlítani. A nyaralás vé gén sokkal többen szavaztak a belső wellness részleg fontosságára, mint a nyaralás tervezésekor. Ennek az az oka, hogy a rossz idő miatt a wellness-el rendelkező szállodákban a vendégeknek van kikapcsolódási lehetőségük, az azzal nem rendelkezőkben nincs.

» 32. A nyaralásuk értékelésekor a megkérdezettek mennyire tartották fontosnak a szállodai személyzet barátságosságát és figyelmességét?

A) 98% igen,

B) 2% nem. Ezt a pontot érdemes a 8. ponttal összehasonlítani.

A nyaralás végén sokkal többen szavaztak arra, hogy a hotel személyzetének pozitív hozzáállása fontos a vendég kellemes élményeinek kialakulásában.  

» 33. Az utazók tényleges költése ennyi volt – a 2011. 08. 28-ig bejött adatok alapján – a hazai nyaraláson:

A) 28%-uk 150.000 Ft felett költött,

B) 35%-uk 100.000–150.000 Ft között költött,

C) 37%-uk 100.000 Ft alatt költött.

Érdekes ezt a pontot összehasonlítani a 11. ponttal. A tervezett költéshez képest az utazók többet költenek a nyaralás alatt. Ennek az oka, hogy az élmények hatására a racionális tervezésből átmennek érzelmi döntéshozókká.

» 34. A megkérdezettek az olcsót, vagy a minőséget választották-e a nyaralásuk alkalmával?

A) 99,1% a minőséget választotta akkor is, ha az drágább volt,

B) 0,9% csak az olcsóságot nézte, akkor is, ha az gyengébb minőségű volt.

Ezt a pontot érdemes összehasonlítani a 12. ponttal. Nőtt a minőséget választók aránya. Ennek szintén pszichés oka van: az utazó a szabadsága alatt – az élmények hatására – sokkal könnyelműbb, mint annak tervezésekor.

» 35. A megkérdezettek szerint emelkedett-e a szolgáltatások színvonala a szállodákban 2010-hez képest?

A) 51% igen, B) 25% nem, C) 24% nem tudja eldönteni.  

» 36. A megkérdezettek szerint emelkedett-e a szolgáltatások színvonala a szállodákon kívüli szolgáltatásokban 2010-hez képest?

A) 15% igen, B) 72% nem, C) 13% nem tudja eldönteni.

» 37. A megkérdezettek hány százaléka ajánlaná a nyaralásakor igénybe vett szállodát a barátainak, ismerőseinek?

A) 75% igen, B) 20% nem, C) 5% nem tudja eldönteni.

» 38. A megkérdezettek hány százaléka ajánlaná a nyaraláskor meglátogatott település látnivalóit, szolgáltatásait a barátainak, ismerőseinek?

A) 49% igen, B) 10% nem, C) 41% talán.

» 39. A megkérdezettek hány százaléka jönne szívesen vissza 2012-ben is nyaralni ugyanabba a szállodába?

A) 67% igen, B) 13% nem, C) 20% talán. Ezt a pontot érdemes összehasonlítani a 9. ponttal. A nyaralás tervezésekor kevesebben választanák azt a szállodát, amit már ismernek, utána azonban – a friss pozitív élmények miatt – ez a szám jelentősen emelkedett. 

» 40. A megkérdezettek hány százaléka élne szívesen azon a településen, ahol a nyaralását eltöltötte?

A) 22% igen,

B) 74% nem,

C) 4% nem tudja eldönteni.

» 41. Mivel volt a legelégedettebb a nyaralása alkalmával?

A) 51% A szálloda szolgáltatásainak színvonalával

B) 35% A hotel személyzetének kedvességével, és figyelmességével

C) 10% A szállodán kívüli programokkal

D) 3% A település látnivalóival

E) 1% Egyéb.

» 42. Mivel volt a legkevésbé elégedett a nyaralása alkalmával?

A) 76% Az időjárással

B) 10% Az árakkal

C) 5% A szálloda szolgáltatásainak színvonalával

D) 4% A hotel személyzetének figyelmességével,

E) 2% A szállodán kívüli programokkal,

F) 2% A település látnivalóival,

G)1% Egyéb.

» 43. Jobb lett volna, ha nem itthon megy el nyaralni?:

A) 38% igen,

B) 41% nem,

C) 21% talán.  

44. Szívesen ajánlaná-e külföldi ismerőseinek a szállodát, és a települést, ahol nyaralt?

A) 77% feltétlenül, mert nagyon meg lennének elégedve,

B) 13% talán, mert vállalható volt a színvonal,

C) 10% nem, mert ennél ők biztos jobbat kapnak otthon.

» 45. Hol tart a magyar turizmus színvonala egy konkurens ország – Csehországhoz – színvonalához képest?

A) 2% nagyon nagy az előnyünk,

B) 13% előttük járunk pár évvel,

C) 25% nagyjából azonos a színvonal,

D) 48% pár év a lemaradásunk,

E) 12% sok év a lemaradásunk.

» 46. Enyhén (2-3%-kal) emelkedett a – legfőbb partnernek számító – osztrák piac szerepe a beutaztatásban 2010-hez képest. Ennek okai:

A) A Magyar Turizmus Zrt. külföldi hirdetései, amik Európa egyik legolcsóbb országaként hirdetik Magyarországot. Az online turizmus marketing és Pr szakemberek jelentős részének az a véleménye, hogy ez nem jó irány – mármint a „Magyarország olcsó ország” hirdetése – mert inkább a tematikus utazásokat (mint pl.: Balaton, Közép-Európa legnagyobb tava, vagy pl. Magyarország a gyógyvízek országa, vagy pl. Budapest, Európa egyik legszebb fővárosa, vagy pl. Hajdúszoboszló, Európa legnagyobb fürdőkomplexuma, …) kellene promótálni. A tematikus szolgáltatások, és programok specialistájává válva azt drágábban is értékesíteni lehetne. Nem elhanyagolható az sem, hogy ha az olcsóságot hirdetjük Magyarországról, akkor azzal csak az olcsó, és kevésbé igényes vendégkört érjük el, és ez az olcsó (gyenge szolgáltatási színvonalú) ország képét vizionalizálja. Távlatokban ez sem hazai, sem nemzetközi szinten nem fog gyümölcsözni.

B) Az osztrák átlagember a gazdasági válság hatására inkább az olcsóbb utazásokat választja a tengerpart, vagy a kb. 30%-kal drágább osztrák ajánlatok helyett.

» 47. Az osztrákok mellett újabb beutaztató országok turistáinak száma is erősödött. Kelet-Magyarországon a román, Nyugat-Magyarországon a szlovák és cseh piac ilyen. Ők legfőképpen a gyógy, wellness, és fürdőszolgáltatásokat keresik, valamint a történelmi hagyományokat, kulturális értékeket keresik.

» 48. A román piac erősödésében szerepe volt a magyar állampolgársághoz való hozzájutási lehetőségnek, és a több évtizedes lelki korlátok lebontásának.

» 49. Kiderült újra, hogy szerencsés a forma-1-et nem augusztus 20-ra tenni, mert így a budapesti szállodák két alkalommal telnek meg csordultig – és magas áron – a nyár folyamán.

» 50. Kiderült, hogy a válság legkevésbé a szabadtéri fesztiválokat érinti.

» +1. Az utazók 95%-a az év további részében is többet utazna itthon, ha a települések és a szállodák szolgáltatásainak színvonala tovább emelkedne.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.