Az Európa Kulturális Fővárosa címért Budapest mellett hat vidéki város maradt versenyben. A kormány október végén hirdet győztest. Ön melyik települést választaná?
a PTE TTK Földrajzi Intézet Turizmus Tanszékének vezetője:
– A rangot elnyerő város olyan térszerkezeti és infrastrukturális fejlesztéseket hajthat végre, amellyel több évtizeddel is megelőzheti a korát, és olyan nemzetközi ismertségre tehet szert, amely semmilyen marketingmunkával és rengeteg pénzzel sem érhető el. Ha jól sáfárkodik a kapott lehetőséggel, régiója is hosszú évekig tartó fejlődésnek indulhat. A területfejlesztés szemüvegén keresztül vizsgálódva az elmúlt 15 év egyértelmű győztesének tekinthető Budapestnek nem sok helye van a pályázók között. A rendszerváltozás óta eltelt időszakban a vidéki régiók és kistérségek nemhogy felzárkóztak, hanem sokkal inkább leszakadoztak a fővárostól. Ezek között is az Észak-Alföld és a Dél-Dunántúl kullog leghátul a mezőnyben, ezért ezek központjait, Debrecent vagy Pécset lenne ésszerű győztesként kihozni az európai címért folytatott versenyben. Ez a két övezet ráadásul bőven rejt még potenciált a határokon átnyúló projektek megvalósítására. Az utóbbi években rohamos fejlődésnek indult Debrecen mellett az szólhat, hogy megvan benne a lehetőség, hogy az országos vízfej, Budapest ellenpontja legyen Kelet-Magyarországon. A Dél-Dunántúl autópályafejlesztés hiányában viszont végleg kiszakadhat az ország gazdasági vérkeringéséből, ezért a fővárosi rang, amely az ez irányú politikai döntések újragondolásában is segíthet, jobban ráférne a déli városra. Miskolc ugyan a hátrányosabb helyzetű városok közé tartozik, a regionális szempontokat figyelembe véve azonban nem veheti fel a versenyt Debrecennel. A kulturális fővárosi program eszmeiségében meghatározó szempont a fejletlen, leromló városok, térségek felzárkóztatása, de figyelembe kell venni azt is, hogy a pályázó település letett- e már valamit az asztalra. Miskolc fejlődése jó irányt vett az elmúlt években, de talán még nem elég lendületes ahhoz, hogy egy ilyen volumenű eseménynek otthont adhasson.
Virga Csaba,
a Hunguest Hotels pr- és reklámigazgatója:
– Mint ahogy sok minden, Magyarországon az országmarketing is meglehetősen centralizált. Míg Rómán és Párizson kívül számtalan más olasz és francia települést ismernek a külföldiek, addig Magyarországgal kapcsolatban jó, ha Budapest mellett még a Balaton eszükbe jut. Pedig egy-két napot tartalmasan el tudnának tölteni vidéki nagyvárosainkban is, csak nem kapnak elég indíttatást, motivációt hozzá. Az Európa Kulturális Fővárosa címért folytatott versenyben a hat vidéki városnak szurkolok, mert bármelyikük nyer is, erősödhet végre a vidék marketingje. Ugyanakkor tartok attól, hogy egyikük sem indulhat komoly esélyekkel a főváros ellen. Pedig Budapest akkor is profitál, ha nem ő nyer, hiszen a külföldi látogatók jelentős része a főváros érintésével kell, hogy továbbutazzon. A vidéki városok versenyében azokat részesíteném előnyben, amelyek többek között rossz megközelíthetőségük miatt kiesnek a „turisztikai vérkeringésből” mint például Debrecen, vagy a „zsákváros” Pécs. Szállodás szemmel szintén a vidék mellett voksolok, mivel a nyertes város környező településeinek szállodái is profitálhatnának a programsorozatból.
Mesterházy Balázs,
a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma, a programsorozat miniszteri biztosa:
– Magyarország elsősorban Glasgow, Lille és Liverpool egykori kulturális fővárosok által teremtett hagyományt folytatja. Ezek a városok hosszú távú területfejlesztésben gondolkodtak, és nem csak a kultúrájukat prezentálták. Magyarország kulturális alapú városés régiófejlesztésre írt ki pályázatot, ami többek között a turizmus fellendüléséhez is hozzájárul. Ezért a hazai pályázatokban kiemelt szerepet szántunk az idegenforgalomnak. Alapfeltétel volt a várható turisztikai hatások bemutatása. A Magyar Turisztikai Hivatal elnöke, Somogyi Zoltán pedig tagja volt az első forduló bírálóbizottságának.
Szerdától lehet asztalt foglalni a tavaszi Országos Étterem Hét rendezvényre, amelyen több mint 200 vendéglátóhely, köztük 14, Michelin-ajánlással rendelkező étterem menüiből lehet majd választani.
A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).