Augusztusban különösen a belföldi turizmus erősödött

Augusztusban is folytatódott a vendégforgalom magyarországi növekedése: a korábbi hónapokkal ellentétben most elsősorban a belföldi forgalom erősödött, ugyanakkor az oroszok rendíthetetlenül törnek előre.

Augusztusban 2,9%-kal nőtt a szálláshelyek vendégforgalma - adta hírül a Központi Statisztikai Hivatal. 

Augusztusban mind a külföldi- (1,9%), mind a belföldivendég-éjszakák száma (3,7%) emelkedett, a megszokott tendenciától eltérően a belföldivendég-forgalom növekedése meghaladta a külföldiét. A szálláshelyek – folyó áron számolt – bruttó árbevétele 11%-kal nőtt. Az árbevétel növekedésében szerepet játszott a kiadott szobák átlagárának 5,1%-os emelkedése is.

Augusztusban a külföldi vendégek 1,8 millió vendégéjszakát töltöttek el a kereskedelmi szálláshelyeken, számuk 2,4, az általuk eltöltött vendégéjszakáké pedig 1,9%-kal nőtt az előző év azonos időszakához képest.

A jelentősebb küldő országok vendégforgalma változóan alakult. Míg a Németországból, az Olaszországból, az Ausztriából és a Csehországból érkező vendégek forgalma csökkent (9,7; 5,8; 11 és 3,6%), addig az orosz, a brit és a lengyel vendégek által eltöltött éjszakák száma számottevően emelkedett (20; 12 és 7,7%).

Augusztusban a belföldi vendégek 2,0 millió vendégéjszakát töltöttek a kereskedelmi szálláshelyeken, számuk 5,3, az általuk eltöltött vendégéjszakáké pedig 3,7%-kal bővült az előző év azonos időszakához viszonyítva.

A belföldivendég-forgalom Budapesten 2,5%-kal visszaesett, a többi turisztikai régióban azonban nőtt. A kereskedelmi szálláshelyek belföldivendég-forgalmának 60%-át fogadó szállodákban a vendégéjszakák száma 8,6%-kal emelkedett.

A szállodák szobakihasználtsága átlagosan 67%-os volt, ami 3,2 százalékponttal magasabb, mint egy évvel korábban.

A vizsgált időszakban a gyógyszállók szobáinak igénybevétele kimagasló, 81%-os, az öt- és a négycsillagos szállodák szoba-kapacitáskihasználtsága szintén átlagon felüli, 71, illetve 78%-os volt. Augusztusban a kiadott szállodai szobák bruttó átlagára 14 871 forint, az egy kiadható szállodai szobára jutó árbevétel (bruttó REVPAR) 9883 forint volt.

A kereskedelmi szálláshelyek összes folyó áron számított árbevétele 11%-kal magasabb volt, mint 2012 azonos időszakában. Összesen 36 milliárd forint bruttó árbevételt értek el, ezen belül a szállásdíjbevétel 22 milliárd forint.

A küldőpiacok átrendeződése látszik a fenti táblázatból: míg a hagyományosan második legjelentősebb magyarországi küldőországnak tekinthető Ausztria őrzi helyezését a kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák számát tekintve, addig a szállodai éjszakákat figyelembe véve már csupán az ötödik helyen áll, megelőzi Nagy-Britannia, Oroszország és Olaszország is. Ha az orosz forgalom növekedése az év második felében is kétszemjegyű marad, akkor hamarosan a kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött éjszakák tekintetében is az oroszok foglalják el a németek mögött a második helyet. 

Fontos tendencia, hogy a spanyol és román beutazás még mindig gyengélkedik - nem függetlenül a két ország gazdasági helyzetétől. 

A vendéglátásból 6,6 milliárd forint folyt be, 362 millióval több, mint az előző év augusztusban. A forint/euró havi átlagárfolyama 299 forint volt, 20,5 forinttal gyengébb a 2012. augusztusi értéknél.

A működő kereskedelmi szálláshelyek jelentése alapján augusztusban 2047 egység fogadott el Széchenyi Pihenőkártyát. A belföldi vendégek az év nyolcadik hónapjában 3,1 milliárd forint értékben fizettek ezzel a fizetőeszközzel a szálláshelyeken.

Összehasonlítva a tavaly augusztusban beváltott üdülési csekk, valamint a SZÉP-kártya együttes forgalmával, a bővülés 13%-os volt.

A szálláshely-szolgáltatást nyújtó – több, különböző ágazatban működő – vállalkozás a szálláshelyeken augusztusban közvetlenül több mint 33 ezer főt foglalkoztattak, ami 3,0%-kal több, mint 2012 azonos időszakában. 


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.