Bár elemzők szerint az esseni székhelyű társaságban azért szerzett tulajdont az orosz oligarcha, hogy saját oroszországi építőipari beruházásaihoz profi nyugati hátteret szerezzen, nekem egy másik megoldás is eszembe ötlik. Érdekes egybeesésnek tartom ugyanis, hogy nem sokkal azután, hogy orosz kézbe került a magyar nemzeti légitársaság, egy másik orosz befektető szerez érdekeltséget éppen a Malév bázisrepülőterében. Nem mintha baj lenne az említett tulajdonszerzéssel. Csak azt mondom, érdemes odafigyelni a fejleményekre. Láthatjuk, hogy az öbölállamok egykori olajsejkjeihez hasonlóan a magas nyersanyagárak miatt meggazdagodott orosz befektetők sorra vásárolnak fel nekik tetsző cégeket Európában. A kérdés csak az, mire használják befektetéseiket.
Ha a fenti egybeesés csak a véletlen műve, akkor egyszerűen nyereséget, tisztes megtérülést várnak az új tőkések. Ha azonban ennél többről, mondjuk stratégiáról van szó, akkor lehet egy másik olvasata a történetnek. Most szabadjára engedem a fantáziámat, de emlékezzünk csak vissza, hogyan emelkedett fel Dubai, majd fokozatosan több öböl menti állam repülőterének forgalma! Az olajdollárokból egyrészt kiváló repülőtéri infrastruktúrát hoztak létre, másrészt csúcsszínvonalú légitársaságokat alapítottak, és megrendelték a világ legmodernebb repülőgépeit. Húsz évvel ezelőtt keveseknek jutott eszükbe, hogy egy arab légitársasággal repüljenek Ausztráliába vagy Délkelet-Ázsiába, ma pedig mi sem természetesebb ennél.
Lehet, hogy öt-tíz év múlva Nyugat-Európa, illetve az egykor 270 millió lakosú Szovjetunió utódállamai, valamint a Távol-Kelet közötti egyik jelentős gyűjtő/elosztó pont lesz Ferihegy?