Az oroszok már a Várban vannak

Lassan nincs olyan budapesti négy-, de inkább ötcsillagos szálloda, ahol ne számolnának mostanában egyre többen a szovjet utódállamokból érkező vendégkörrel. „Az orosz jó vendég, sosem garasoskodik – fogalmaz diplomatikusan az egyik pesti luxushotel alkalmazottja –, de tudomásul kell venni, hogy más az ízlésvilága, más kultúrából érkezik, és nem ő alkalmazkodik hozzánk, hanem elvárja, hogy ez épp fordítva legyen.”

Lassan nincs olyan budapesti négy-, de inkább ötcsillagos szálloda, ahol ne számolnának mostanában egyre többen a szovjet utódállamokból érkező vendégkörrel. „Az orosz jó vendég, sosem garasoskodik – fogalmaz diplomatikusan az egyik pesti luxushotel alkalmazottja –, de tudomásul kell venni, hogy más az ízlésvilága, más kultúrából érkezik, és nem ő alkalmazkodik hozzánk, hanem elvárja, hogy ez épp fordítva legyen.” Étkezésnél mindent a tányérjára halmoz – húsra húst, zöldséget, köretet, főzeléket –, lassan, komótosan eszik, megadva a módját, és nagyon nem szereti, ha evés, ivás közben zavarják. Bármilyen városnéző vagy más programra szívesen befizet, sosem alkudozik, de a legjobban shoppingolni szeret, ott is a legdrágább üzleteket keresi fel, és megvesz mindent, amit csak megkíván.

Nemrégiben Tenerifén jártam, ott mesélték, egy orosz vendég a kikötő végén meglátta, hogy épp kifut az óceánra egy gyönyörű jacht, tele utassal. Kiabált mindenkivel, hogy ő azzal a hajóval akar utazni, fordítsák rögvest vissza. Hiába magyarázták neki, hogy nem lehet, majd másnap jön vissza a hajó, akkor felszállhat rá. Azt kérdezte, mekkora az az összeg, amennyiért azonnal visszafordulna a kapitány. Ugye, kitalálják a történetét végét? Igen: megfordult a hajó, leszállítottak mindenkit, és az orosz a barátaival egy-két órára vígan kihajókázott, mert ehhez volt kedve, és kész.

Hévízen sem más a helyzet: a város hoteljei tele vannak orosz vendégekkel, a feliratok mindenütt cirill betűvel is írottak, az éttermek étlapjainál lassan fontosabb a cirill változat, mint a német fordítás. Pravoszláv istentiszteleteket tartanak a helyi templomokban, sőt a helyi kulturális központban idén télen a januári időszakban már egyhetes pravoszláv karácsonyi ünnepeket is szerveztek. Április közepétől két charter közlekedik Moszkva és Sármellék között, de úgy tűnik, ez is kevés: még egy hétfői járatot is beillesztettek, annyi volt a foglalás. Tavaly 63 ezren – oroszok, ukránok, kazahok, azerbajdzsánok és fehéroroszok – érkeztek hozzánk, idén a 15-20 százalékos vendégszám-növekedés biztosra mondható.

Apám húsz évig élt oroszhonban, amikor hazatért, tudott üzbégül, oroszul, románul, franciául, magyarul azonban elfelejtett. Az első mondat, amelyet újra megtanult az anyanyelvén, és ezt hallottam tőle mindig: „Oda nem mehetsz, az nem neked való.” Azt azonban sosem tette hozzá, hogy az oroszok ne jöhetnének hozzánk...


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.