Budapest, Hévíz, Hajdúszoboszló

Azt, hogy „fejnehéz” a magyar turizmus, eddig is tudtuk. Az mégis meglepő, hogy van olyan budapesti kerület, amely egymagában több vendégéjszakát regisztrál egy év alatt, mint Hévíz és Hajdúszoboszló együtt. Cserkeszőlő elsősége az átlagos tartózkodási időt tekintve szintén érdekes fejlemény.

Nyilvánosságra hozta a Központi Statisztikai Hivatal a leglátogatottabb hazai települések listáját a 2013. évi előzetes adatok alapján. Óriási meglepetések nincsenek, néhány meglepő tény ugyanakkor kiolvasható a statisztikákból. Érdekes például, hogy több vendégéjszaka realizálódott 2013-ban Budapest V. kerületében, mint a turisták hazai kedvencének számító Hévízen és Hajdúszoboszlón együttvéve. A második legnépszerűbb fővárosi kerület, a VII. egyedül több vendégéjszakát produkált, mint a leglátogatottabb vidéki település, Hévíz. Érdekes az is, hogy Cserkeszőlőn a legmagasabb a külföldi vendégek átlagos tartózkodási ideje.

MI VÁLTOZOTT?

2012-ről 2013-ra a legnépszerűbb tíz hazai település köre kismértékben változott: míg 2012-ben Győr szerepelt a 10. helyen, 2013-ban Eger. A turizmus általános tavalyi élénkülése a  legtöbb hazai településen éreztette pozitív hatását: Egerben, Egerszalókon, Keszthelyen és Debrecenben két számjegyű volt a vendégéjszaka-növekedés. Sopron és Győr ellenben megszenvedte az osztrák küldőpiac gyengélkedését.

 

A KSH településenkénti bontásban elérhetővé tette az általa top 50-ként besorolt vidéki településeken és budapesti kerületekben működő kereskedelmi szálláshelyek részletes turisztikai adatait a 2013-as évről. Az oldalon az nem derült ki, hogy a top 50-ben miért csak 48 település, illetve kerület szerepel.

Az összes vendég számát nézve budapesti kerületeket találunk az élen. Az 1. az V. kerület (783 131), a 2. a VII. kerület (423 923), a 3. a VIII. kerület (310 784), a 4. a VI. kerület (298 045), az 5. Siófok (249 199), a 6. az I. kerület (222 379), a 7. Hajdúszoboszló (207 489), a 8. Hévíz (204 538), a 9. a XI. kerület (197 381), a 10. a XIII. kerület (173 291). a 11. Sárvár (168 496), a 12. a IX. kerület (167 358), a 13. Bük (157 807), a 14. Balatonfüred (156 700), a 15. Győr (153 628).

A külföldi vendégek száma alapján az 1. az V. kerület (746 277), a 2. a VII. kerület (403 795), a 3. a VIII. kerület (284 498), a 4. a VI. kerület (270 214), az 5. a I. kerület (196 063), a 6. a XI. Kerület (146 785), a 7. a IX. kerület (144 988), a 8. a III. kerület (139 757), a 9. a II. kerület (114 143), a 10. a III. kerület (110 782), a 11. Hévíz (109 430), a 12. a XIV. kerület (105 093), a 13. Sárvár (96 630), a 14. Győr (89 815), a 15. Bük (86454).

A belföldi vendégek száma alapján egyértelmű vidéki fölény látható. Az 1. Siófok (188 803), a 2. Hajdúszoboszló (149 873), a 3. Eger (109 450), a 4. Balatonfüred (109 292), az 5. Sopron (98 104), a 6. Miskolc (97 926), a 7. Zalakaros (96 315), a 8. Hévíz (95 108), a 9. Debrecen (83 016), a 10. Visegrád (82 008), a 11. Szeged (78 328), a 12. Pécs (77 192), a 13. Gyula (76 489), a 14. Sárvár (71 866), a 15. Bük (71 353).

Érdekesen áll össze a toplista az átlagos tartózkodási idő alapján. A külföldi forgalomban Cserkeszőlő toronymagasan áll az élen a maga 8,3-es átlagával, második Alsópáhok 6,8 éjszakával. A dobogó harmadik fokán Hévíz áll 6,3 éjszakás átlaggal.

Közvetve kapcsolódik a fenti adatok nyilvánossá tételéhez egy nemrégiben indult közérdekűadat-igénylési ügy. Győrffy Árpád, a Veszprém megyei Napló újságírója a korábbi évek gyakorlatához hasonlóan le akarta gyűjteni egyes balatoni települések múlt évi vendégforgalmi adatait, hogy azokkal az érintett szolgál- tatókat és más érdeklődőkkel megismertesse. Mint kiderült, a KSH tájékoztatási adatbázisának a múlt évre vonatkozó ilyen adatait már nem lehet elérni települési bontásban. Amikor a KSH-tól írásban kérte, hogy küldjék meg számára az érintett adatokat, azt a választ kapta, hogy azokhoz csak tízezer forint kifzetése ellenében juthat hozzá. Az újságíró úgy gondolta, hogy jogtalanul kérnek tőle „adat-előállítási díjat” olyan információkért, amelyeket ő maga is három kattintással lehívhatott korábban. Véleménye szerint a díj kérésével megsértették a közérdekű adatok megismeréséhez való jogát, ezért a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz fordult jogorvoslatért.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.