Gyerekkoromban még egy forintba került egy gombóc fagyi, a kicsik ötven fillérért fél gombócot kaptak. Nem csoda, hogy sok honfitársunk örült, amikor (látszólag) egy gombóc fagyi áráért kínáltak nekik repülőjegyet valamelyik európai nagyvárosba. Persze, a valóságban a jelképes egyforintos áron felül az utasnak természetesen ki kellett fizetnie a repülőjegy- árra rakódó különféle adókat és illetékeket is, így néhány tízezer forint alatt ritkán úszta meg a fizetést végül az illető.
Hamarosan azonban vége az „egyforintos akcióknak”: bizonyára Önök is értesültek róla, hogy egy litván képviselő indítványára az Európai Parlament július közepén úgy döntött, a jövőben a légitársaságoknak reklámjaikban az utasoknak ténylegesen fizetendő összeget kell meghirdetniük jegyárként. Előbb-utóbb tehát nálunk is kötelező lesz a légitársaságoknak követniük ezt a gyakorlatot. A repülőjegy- árképzés ugyanis már eddig sem volt túl „fogyasztóbarát”. És nem is csak a „fapadosok” esetében. Nagyon gyakran a hagyományos légitársaságok által meghirdetett árak is félrevezethették a gyanútlan érdeklődőt. Az egyik légitársaság ugyanis bőkezűen csapja hozzá a repülőjegy alapárához a kerozinfelárat meg a biztonsági illetéket, miközben a másik esetleg jóval kevesebbet számol fel ilyen jogcímeken. Ráadásul az sem mindegy, melyik repülőtéren száll át az utas: két egyformán forgalmas repülőtér között akár többszörös is lehet az árkülönbség a – a meghirdetett jegyárban általában nem szereplő – repülőtéri illeték mértékét tekintve. Egyébként a fapadosok” örülhetnek legjobban a bevezetni kívánt új árképzési előírásnak, hiszen az utóbbi időben a Versenyhivatal több tízmilliós bírásgot szabott ki rájuk az ártájékoztatás hiányosságai miatt. Először lehet, hogy több szolgáltatónak kellemetlen lesz az új rendszer, de végül is az árak átláthatósága a fogyasztók alapvető érdeke, így a turisztikai szakmáé is.