Életre szóló utazás a 2-es villamoson

A Duna-parti 2-es villamos bekerült a világ tíz legszebb villamosvonala közé. A National Geographic Életre szóló utazások című könyvében megjelent tízes listán Budapest legszebb viszonylatát hetedikként sorlják, megelőzve a híres lisszaboni, berlini és amszterdami vonalakat is, így a legjobb európai járat címet is magáénak tudhatja. Különös büszkeséggel és örömmel tölt el bennünket ez az előkelő helyezés, amelynek még nagyobb rangot ad az, hogy ebben az évben ünnepeli a főváros a budapesti villamos- és HÉV-közlekedés 125. évfordulóját.

A második világháború után létrejött vonal a pesti felső rakparton halad a Jászai Mari térről indulva s a Kossuth tér vonalában ér ki a Duna-partra, majd a Lánchíd alatt átbújva jut el a Duna-korzóra. Akár napközben, akár sötétedés után, ezen a vonalon mindig egyedülálló látvány tárul az utazó szeme elé, hisz közvetlen közelről csodálhatja meg a magyar Parlament egyedülálló épületét, a Duna-korzót és a pesti szállodasort, valamint a folyó vizében tükröződő csodálatos budai panorámát, a Halász-bástyával, a Mátyás templommal és a Budai Várral. Nyáron a hétvégi nosztalgiajáratok kedvelt útvonalaként robognak a 2-es vonalán az utasokkal teli öreg szerelvények, decemberben pedig, az advent időszaka alatt, a karácsonyi villamos csillogó fényruhába öltöztetett, feldíszített kocsijai visznek melegséget a hideg, szürke hétköznapokba, a kül- és belföldről érkezett turisták számára éppúgy, mint Budapest lakóinak.

Termékfejlesztés és márkaalkotás: élményelemek világszínvonalon

Nyáron indult sorozatunkban, olyan 2014-ben nyitó beruházásokat mutattunk be, mint a CET, a Parlament új Látogatóközpontja, majd a Várkert Bazár. Közös bennük, hogy a főváros szívében, a Duna-parton helyezkednek el, és mind idegenforgalmi, mind pedig nemzetgazdasági szempontból rendkívüli jelentőségűek lesznek. Most a világhíres 2-es villamos a téma, amely nemcsak a Duna-parti nyomvonala és a National Geographic listájára való felkerülése, hanem a 2014-es évhez kapcsolódó villamos beruházások miatt is kapcsolódik a témához. Egy kis ünnepi ráadásként, most utazhatunk is a vonalon immár harmadszor közlekedő Fényvillamoson, amely még hangulatosabbá teszi a készülődést és a legkiemelkedőbb helyszíneket, mint a Karácsonyi Vásárt a Vörösmarty téren, az Ország Karácsonyfájának Kossuth téri programjait és a Vásárcsarnok ízeit fűzi fel.
 
Egy kis villamostörténelem

Budapesten (ill. az akkor még különálló Pesten) az első lóvasút 1866. július 30-án nyílt meg. Érdekesség, hogy ennek útvonala az azóta is a város egyik fő közlekedési ütőerének számító Váci úton haladt, végállomásai a Széna (ma Kálvin) tér és Újpest-Városkapu voltak. Gróf Károlyi Sándor erre a célra alapította meg a Pesti Közúti Vaspálya Társaságot (PKVT). További érdekesség, hogy az egykori újpesti lóvasúti állomásépület ma is áll, az állomás közel 140 év után is az Újpest-Városkapu nevet viseli, de ma már nem lóvasút, hanem metró áll ott meg. A következő években Buda és Pest utcáin számos helyen jelentek meg a lóvasút céljaira szolgáló sínek, és ez a közlekedési forma egyre népszerűbb lett.
 
 
Az első budapesti villamos közúti vasút nem egy korábbi lóvasúti vonal villamosításából született, hanem a Siemens & Halske cég a Nagykörúton, azon belül is a Nyugati pályaudvar és a Király utca között új vonalat épített ki. A főváros első villamosvonala az 1887. október 1-jén kiadott engedély alapján már november 28-ára el is készült; akkor még 1000 mm-es nyomtávolsággal. A sikeres próbaüzem után alakult meg a BKV egyik elődje a BVV Budapesti Városi Vasút.

A Kormány is komolyan gondolja a főváros fejlesztését

Tények és adatok a villamos beruházási projekthez kapcsolódóan:

A projekt megnevezése: „Budapesti villamos és trolibusz járműfejlesztés I. ütem”
Kedvezményezettje a Budapesti Közlekedési Központ (BKK)
Támogatója: Európai Unió
Összértéke: nettó 42 milliárd forint, ez az összérték 99 százaléka
Tartalma: 37 új, alacsonypadlós villamos és 24 új trolibusz beszerzés és a hozzá kapcsolódó beruházások
Műszaki paraméterek: 25 db 34-36 méter, 12 db pedig 54-56 méter hosszú jármű
Fejlesztésre kerülő kocsiszínek: Hungária, Száva, Budafok
Időtartama: 2014—2015
Kormányhatározat: 2012. november 7., 1485/2012. (XI. 7.)
Utas szám a BKV villamos és trolibusz járművein: 400 millió utas évente

 

2010 ősze, az új városvezetés hivatalba lépése és a BKK létrejötte óta több mint 100 milliárd forint új forrást biztosított a Kormány a fővárosi közösségi közlekedés fejlesztésére. A Főváros megbízásából a BKK ennek jegyében valósítja meg a most jóváhagyott projekten túl az 1-3-as villamosok fejlesztését, a Budai fonódó villamoshálózat projektet, a bubi – kerékpáros közösségi közlekedési rendszert, és a következő, 2014 és 2020 közötti uniós támogatási ciklus alatt megvalósítandó négy fontos közlekedési nagyberuházás előkészítését (az M1-es metró meghosszabbítása, az M2-es metró és a gödöllői hév összekötése, a fővárosi villamos- és trolibuszhálózat fejlesztése és az észak-déli regionális gyorsvasút déli szakaszának előkészítése) is.

A Fővárosi Önkormányzat egyre több kezdeményezése kap tehát kormányzati támogatást. A ciklus első felében még vitatott, villamos és trolibusz uniós pályázat kapott most zöld jelzést a Kormánytól. A támogatási összeg nettó 42,7 milliárd forint, melyből 37 db új, korszerű alacsonypadlós villamos, valamint 24 db új, modern, energiahatékony alacsonypadlós trolibusz kerülhet beszerzésre.

A Kormány elfogadta a projektek kiemelt projektként történő nevesítését, valamint hozzájárult a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Közlekedés Operatív Program Irányító Hatósága és a BKK közötti támogatási szerződésének megkötéséhez. Az első ütemben 12, Combino-hosszúságú, valamint 25 rövidebb szerelvényt vennének, a hosszabbak az 1-es villamos, a rövidebbek pedig a 3-as és a fonódó villamosvonalakra kerülnének. A projekt része három kocsiszín átalakítása, hogy alkalmasak legyenek az új járművek tárolására, szervizelésére. Emellett a peronok akadálymentesítésére is sor kerül.

A műszaki előírásoknak megfelelő villamost a BKK számításai szerint hét-nyolc cég gyárt, de majd a tenderen derül ki, hányan jelentkeznek erre a feladatra. A mostani, első ütem, része annak a csaknem száz trolibusznak és villamosnak a beszerzése, amihez a fővárosi közlekedést koordináló szervezet már előkészítette a közbeszerzési eljárást, amit várhatóan decemberben vagy január elején ír ki. Ha minden a terveknek megfelelően halad, az első jármű 2014 második felében érkezhet meg a Budapestre.

A National Geographic “Journeys of a Lifetime” könyvének TOP10 listája:
  1. 501 Queen villamos, Toronto, Kanada (ALRV).
  2. George Benson Waterfront villamos, Seattle, Washington Állam, Egyesült Államok
  3. St. Charles villamos, New Orleans, Louisiana, Egyesült Államok (www.norta.com)
  4. F villamos, San Francisco, California, Egyesült Államok (www.sfmta.com, www.streetcar.org)
  5. Hong Kong villamosai, Kína (www.td.gov.hk, www.hktramways.com)
  6. 96-os villamos, Melbourne, Ausztrália (www.metlinkmelbourne.com.au)
  7. 2-es villamos, Budapest, Magyarország (www.bkk.hu, www.bkv.hu)
  8. 68-as villamos, Berlin, Németország (www.bvg.de)
  9. 2-es villamos, Amsterdam, Hollandia (www.gvb.nl)
  10. 28-as villamos, Lisszabon, Portugália (www.carris.pt)

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.