A második világháború után létrejött vonal a pesti felső rakparton halad a Jászai Mari térről indulva s a Kossuth tér vonalában ér ki a Duna-partra, majd a Lánchíd alatt átbújva jut el a Duna-korzóra. Akár napközben, akár sötétedés után, ezen a vonalon mindig egyedülálló látvány tárul az utazó szeme elé, hisz közvetlen közelről csodálhatja meg a magyar Parlament egyedülálló épületét, a Duna-korzót és a pesti szállodasort, valamint a folyó vizében tükröződő csodálatos budai panorámát, a Halász-bástyával, a Mátyás templommal és a Budai Várral. Nyáron a hétvégi nosztalgiajáratok kedvelt útvonalaként robognak a 2-es vonalán az utasokkal teli öreg szerelvények, decemberben pedig, az advent időszaka alatt, a karácsonyi villamos csillogó fényruhába öltöztetett, feldíszített kocsijai visznek melegséget a hideg, szürke hétköznapokba, a kül- és belföldről érkezett turisták számára éppúgy, mint Budapest lakóinak.
Termékfejlesztés és márkaalkotás: élményelemek világszínvonalon |
Nyáron indult sorozatunkban, olyan 2014-ben nyitó beruházásokat mutattunk be, mint a CET, a Parlament új Látogatóközpontja, majd a Várkert Bazár. Közös bennük, hogy a főváros szívében, a Duna-parton helyezkednek el, és mind idegenforgalmi, mind pedig nemzetgazdasági szempontból rendkívüli jelentőségűek lesznek. Most a világhíres 2-es villamos a téma, amely nemcsak a Duna-parti nyomvonala és a National Geographic listájára való felkerülése, hanem a 2014-es évhez kapcsolódó villamos beruházások miatt is kapcsolódik a témához. Egy kis ünnepi ráadásként, most utazhatunk is a vonalon immár harmadszor közlekedő Fényvillamoson, amely még hangulatosabbá teszi a készülődést és a legkiemelkedőbb helyszíneket, mint a Karácsonyi Vásárt a Vörösmarty téren, az Ország Karácsonyfájának Kossuth téri programjait és a Vásárcsarnok ízeit fűzi fel. |
Budapesten (ill. az akkor még különálló Pesten) az első lóvasút 1866. július 30-án nyílt meg. Érdekesség, hogy ennek útvonala az azóta is a város egyik fő közlekedési ütőerének számító Váci úton haladt, végállomásai a Széna (ma Kálvin) tér és Újpest-Városkapu voltak. Gróf Károlyi Sándor erre a célra alapította meg a Pesti Közúti Vaspálya Társaságot (PKVT). További érdekesség, hogy az egykori újpesti lóvasúti állomásépület ma is áll, az állomás közel 140 év után is az Újpest-Városkapu nevet viseli, de ma már nem lóvasút, hanem metró áll ott meg. A következő években Buda és Pest utcáin számos helyen jelentek meg a lóvasút céljaira szolgáló sínek, és ez a közlekedési forma egyre népszerűbb lett.
A Kormány is komolyan gondolja a főváros fejlesztését
Tények és adatok a villamos beruházási projekthez kapcsolódóan: |
A projekt megnevezése: „Budapesti villamos és trolibusz járműfejlesztés I. ütem”
|
2010 ősze, az új városvezetés hivatalba lépése és a BKK létrejötte óta több mint 100 milliárd forint új forrást biztosított a Kormány a fővárosi közösségi közlekedés fejlesztésére. A Főváros megbízásából a BKK ennek jegyében valósítja meg a most jóváhagyott projekten túl az 1-3-as villamosok fejlesztését, a Budai fonódó villamoshálózat projektet, a bubi – kerékpáros közösségi közlekedési rendszert, és a következő, 2014 és 2020 közötti uniós támogatási ciklus alatt megvalósítandó négy fontos közlekedési nagyberuházás előkészítését (az M1-es metró meghosszabbítása, az M2-es metró és a gödöllői hév összekötése, a fővárosi villamos- és trolibuszhálózat fejlesztése és az észak-déli regionális gyorsvasút déli szakaszának előkészítése) is.
A Fővárosi Önkormányzat egyre több kezdeményezése kap tehát kormányzati támogatást. A ciklus első felében még vitatott, villamos és trolibusz uniós pályázat kapott most zöld jelzést a Kormánytól. A támogatási összeg nettó 42,7 milliárd forint, melyből 37 db új, korszerű alacsonypadlós villamos, valamint 24 db új, modern, energiahatékony alacsonypadlós trolibusz kerülhet beszerzésre.
A Kormány elfogadta a projektek kiemelt projektként történő nevesítését, valamint hozzájárult a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Közlekedés Operatív Program Irányító Hatósága és a BKK közötti támogatási szerződésének megkötéséhez. Az első ütemben 12, Combino-hosszúságú, valamint 25 rövidebb szerelvényt vennének, a hosszabbak az 1-es villamos, a rövidebbek pedig a 3-as és a fonódó villamosvonalakra kerülnének. A projekt része három kocsiszín átalakítása, hogy alkalmasak legyenek az új járművek tárolására, szervizelésére. Emellett a peronok akadálymentesítésére is sor kerül.
A műszaki előírásoknak megfelelő villamost a BKK számításai szerint hét-nyolc cég gyárt, de majd a tenderen derül ki, hányan jelentkeznek erre a feladatra. A mostani, első ütem, része annak a csaknem száz trolibusznak és villamosnak a beszerzése, amihez a fővárosi közlekedést koordináló szervezet már előkészítette a közbeszerzési eljárást, amit várhatóan decemberben vagy január elején ír ki. Ha minden a terveknek megfelelően halad, az első jármű 2014 második felében érkezhet meg a Budapestre.
A National Geographic “Journeys of a Lifetime” könyvének TOP10 listája: |
|