Két holland fiatalember, Edial és Floris Dekker 2010-ben költözött Berlinbe, mondván az nagy hely, és majd csinálnak valami tök jó üzletet, csak azt nem tudták még hogy mit - írja a fotelkalandor.blog.hu.
Testvérek, és végzettségük szerint informatikusok, akik imádják a gombát. Szerettek volna Berlinben találkozni valakivel, aki majd jól megmutatja nekik a város környéki gombamezőket, de égen-földön, sőt még az interneten sem találtak senkit.
Innen támadt az ötlet, hogy kellene csinálni egy olyan honlapot, amire mindenki fölteheti, ha valami érdekeset akar mutatni a városában, és mindenki kereshet is érdekes tevékenységeket turistaként. Ennek - a hollandusok szerint - sok előnye van. Egy részről az ember nem egy nagyipari gépezetnek lesz része, azzal, hogy elmegy valahová, nem egy unott egyetemista kislány fogja eldarálni neki aznap tizenhetedszerre a kötelező penzumot, és nem a lenyúlós csávók fogják levinni a nagybátyjuk (és sok nagybátyjuk van) ékszerboltjába, bőrkereskedésébe és teázójába. Személyre szabott, személyes kapcsolaton alapuló.
Kicsit olyan ez, mint a mára már népi mozgalommá vált couchsurfing, a kanapészörfölés. Csak éppen ezt kimondottan üzleti vállalkozásként indították el. Az üzlethez befektetőket is találtak - nem csak egy amerikai venture capital cég állt mögéjük, hanem például Ashton Koucher ás a Werner Vogels az Amazon technológiai vezetője. A gidsy.com végül múlt év novemberében indult el.
Az üzleti adatok természetesen titkosak, de annyit azért elmondtak egy az Economistanak adott interjúban, hogy a céget as rajtuk keresztül eladott utakból származó részesedés tartja el, és, hogy ez a részesedés utanként tíz százalék, vagyis sokat kell eladni, hogy jól éljenek.
A honlap egyébként bár egyszerű, átlátható, és - a nagyobb nyugat-európai városokra - már sok érdekességet is kínál. A a hagyományos városnéző túrák mellett egyéb programokat is választhatunk. Persze még többségben vannak az olyan ajánlatok, hogy gyere és végigviszlek a legjobb krimókon-éttermeken-reggelizőhelyeken, de például Berlinben már lehet sétarepülni, kézimunkát vagy éppen 3d nyomtatást tanulni, vagy részt venni gyorstalpaló főzőtanfolyamon. Nem csak a programok árát tudja meg az ember, hanem azonnal kap egy kis leírást arról is ki lesz majd a gájdja. Budapesten egyelőre 11 program közül lehet választani.
A techvilág azonban a rém gyors fejlődésről híres. még nincs három hónapos a Gidsy, de már több versenytársa Is akadt. Ez pl a Canaryhop, ami nagyjából ugyanazt tudja. De létezik már a Sidetour és a vayable is, hasonló elven, hasonló kezelőfelülettel.
A kérdés az, hogy egyáltalán beválik-e ez az üzleti modell, és ha igen képesek lesznek-e ezek a cégek betörni a tömegturizmus világába, vagy valamelyik nagy cég ráharap az üzletre, és a kis kezdőket kiszorítva megcsinálja ezt nagyban. Bár kétséges, hogy megmarad-e akkor az, amiért ezek olyan érdekesnek tűnnek - a személyesség, a közvetlenség, az utazás emberi oldala.