Az utazási kedv és a marketingre szánt kiadások drasztikus csökkenése világszerte látványosan visszavetette az üzleti utaztatás lendületét. Míg a gazdasági világválság súlyosan érintette a legtöbb ország turizmusát, a délkelet- ázsiai országokba érkezők száma mindöszsze 5–10 százalékkal esett vissza. Darren Ng, a TTG Asia ügyvezető igazgatója, az IT & CMA szervezője szerint a MICE-ágazat itt, Ázsiában jóval rugalmasabban képes alkalmazkodni az új helyzethez, mint a világ más részein. Ázsiában számos ország igyekszik újabb és újabb turisztikai látványossággal és programokkal magához vonzani a turistákat. Az erőfeszítések komolyságát mi sem mutatja jobban, mint, hogy az idén is számos új szállodát és konferencia-központot adtak át Szingapúrban, Macaón vagy a borneói Kutchingban.
A vendégek megtartása érdekében a szállodák lázasan faragják le szobaáraikat. Az utaztatók azonban egyre hevesebben tiltakoznak a folyamat ellen, az éleződő árversenynek ugyanis a desztináció lehet a vesztese, mivel elértéktelenítik így. Néhányan attól is tartanak, hogy a csökkenő árak hozadéka a csökkenő színvonal, a rosszabb minőségű szolgáltatás lesz, ezért egy olyan árszint meghatározását javasolják, amely a szálloda és az utaztató számára is elfogadható. Ez azért is figyelemre méltó javaslat, mert a végsőkig lenyomott árú szolgáltatásokat később, a kereslet élénkülésekor nehezen lehet majd valós piaci értékükre visszahelyezni.
Ludovic Gallerne, a Marriott Resort & Spa marketingigazgatója elmondta: a lánc bangkoki, Hua Hin-i és pattayai házai egyelőre kénytelenek igazodni az új trendhez, így ezek az idei főszezonban továbbra is 10-20 százalékkal olcsóbban adják majd szobáikat. Még rugalmasabbak lesznek a MICE-szektorban, az idei foglalások száma ugyanis 15 százalékkal maradt el a tavalyitól.
Thaiföld idegenforgalmi szakemberei is a MICE-szektorra koncentrálnak, amely már két éve hanyatlik. Malinee Kitaphanich, a TCEB (Thailand Convention and Exhibition Bureau) igazgatója szerint a gazdasági válság és a bizonytalan thai politikai helyzet lényegesen befolyásolta az ország MICE-iparágát. Ezért az idén életre hívták a „Thailand Maximize” elnevezésű kampányt, amely a királyság legvonzóbb adottságait: a kedvező ár-érték arányt, a kulturális látnivalók sokaságát és a hagyományos thai vendégszeretetet emeli ki a MICE-turizmus számára.
A MICE-utazók számának visszaesése először 2008-ban jelentkezett, amikor az előző évhez képest 6,5 százalékkal romlottak a mutatók, ámbár a beutazók számának még így is csaknem 13 százalékát tették ki. A ráta az idén tovább zuhant, s mindössze félmillió üzleti utazó lépte át a thai határt. A nemzetközi konferenciákra érkezők egyébként közel 380 dollárt költenek el naponta, vagyis háromszor többet, mint a szabadságukat itt töltő turisták. A legtöbb látogatót Kínából, Indiából, Szingapúrból és Japánból fogadja az ország.
Thaiföld valóban kedvező adottságaira és a kampány hatékonyságára alapozva 2010-ben 15 százalékkal több, közel 636 000 üzleti utazót várnak a szakemberek az országba, akik mintegy 400 konferencián, szakmai kiállításon és más rendezvényen vesznek részt. Számításaik szerint ez összességében mintegy 45 millió bath forgalmat eredményez majd, ami 10 százalékos forgalomnövekedést jelent. Biztosak benne, hogy Thaiföld ismét a legnépszerűbb MICE-desztináció lesz a délkelet-ázsiai térségben a következő évben. Az IT & CMA kiállítóinak többsége már látja a fényt az alagút végén, bár szerintük a visszarendeződés 2010 első felében csak fokozatosan indul meg.