Az egyénileg utazókat is védi az EU

Az utazási csomagjukat maguknak összeállító nyaralóknak is biztosítani kell azt a védelmet, amelyet az utazási irodákat igénybe vevő utazók élveznek - mondta ki határozatában az EP.

A szerdán elfogadott tervezet biztosítja, hogy az utasok akkor sem ragadnak nyaralásuk helyszínén, ha közben csődbe megy az őket utaztató légitársaság vagy utazási iroda. A tervezet hirtelen áremelések és járatváltozások ellen is védi az utast, és pontosan meghatározza az utazók jogait az előreláthatatlan helyzetek esetére.

Az utazási csomagokra vonatkozó szabályozás a kilencvenes évekből származik, azóta viszont a fapados járatok és az internetes értékesítés elterjedése jelentősen megváltoztatta az utazási szokásokat. Ugyanakkor az interneten igény szerint összeállított csomagokra nem vonatkoznak a jelenlegi szabályok, így a problémával szembesülő utasok jogilag sokszor szürke zónában találják magukat, ahol a megoldás gyakran bizonyul költségesnek.

A felülvizsgált irányelv kitágítja az utazási csomag fogalmát, így az a különböző elemekből - például repülőjegyből, szállásból vagy autóbérlésből - összeállított utazások legtöbb típusát magába foglalja. A képviselők elérték, hogy az utazókat a szerződés aláírása előtt figyelmeztetni kell arra, ha különböző foglalásaik nem alkotnak csomagot, így nem biztosítják a csomagra érvényes garanciákat.

„Az utazási csomag fogalmának módosításával egyértelművé vált, hogy mi alkothat csomagot. Az utasokat tájékoztatni kell jogaikról és hogy mit fed a számukra biztosított garancia. A felülvizsgált irányelv magas szintű fogyasztóvédelmet és tájékoztatást ígér" - mondta a téma parlamenti felelőse, a német néppárti Hans-Peter Mayer.

A 610 szavazattal, 58 ellenszavazat és 13 tartózkodás mellett elfogadott jogszabály az alábbiakat biztosítja:

  • A csődbe ment utazási irodával épp külföldön tartózkodó utasokat hazaszállítják. Ha megoldható, akkor a nyaralóknak nem kell korai hazatéréssel félbeszakítaniuk az utat.

  • A szerződés aláírása után az árakat csak bizonyos esetben, például az üzemanyagok árának vagy az adók mértékének változásakor lehet emelni. Ha az áremelés 8 százaléknál nagyobb (a Bizottság 10 százalékos határt javasolt), akkor az utazónak egy másik utazást kell felajánlani, vagy vissza kell téríteni a költségeket.
  • Vásárlás után az utazásszervezők nem változtathatják meg jelentősen (azaz három óránál több idővel) a járatindulási időpontokat.

  • Ha „elkerülhetetlen" és „előreláthatatlan" okokból, például természeti katasztrófák vagy terrorista támadás esetén az utas nem térhet haza a tervezett időben, akkor az utazásszervező feladata, hogy az eredetileg foglalthoz hasonló színvonalú szállásról gondoskodjon az utas számára, vagy legfeljebb öt napig éjszakánként maximum 125 euróig állja a szállodai számlát (az eredetei bizottsági javaslat három éjszakáról és legfeljebb 100 eurós szállásról szólt).

A javasolt szabályokról bővebben a háttéranyag ad tájékoztatást, amit itt lehet elérni.

A következő lépések

A szerdai szavazás lezárta az első olvasatot és biztosítja a Parlament tárgyalási alapját a tagállamokkal folytatandó egyeztetésekhez, amelyek várhatóan a májusi választásokat követően kezdődnek.

Az Európai Parlamant közleményével kapcsolatban megkerestük a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (MUISZ) etikai és jogi bizottságának vezetőjét, dr. Füri Mihálynét, hogy kommentálja azt.

A Kartago Tours ügyvezetője arra hívta fel a figyelmet, hogy "Két területen folyik most a jogszabály szövegének egyeztetése, az egyik az Európai Parlament a másik az Európai Bizottság, egyiknél sincs még végleges szöveg, és amint a cikkből is kiderül a kettő között is van eltérés. A MUISZ a package irányelv tervezet véleményezésében tavaly július óta aktívan részt vesz, és az egyeztetéseknek még a végéhez sem közelítünk. Utoljára pont múlt héten volt ez ügyben megbeszélés. Sok kérdés nyitott még, többek között a lényeg, a package fogalma, a vagyoni biztosíték kérdése, és egyéb részletszabályok."


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.