A csaknem 700 fos rendezvényen Denéné Tóth Marianna vezérigazgató hangsúlyozta, hogy az országpromóció kiemelt kormányzati feladat, és fontos cél, hogy hazánkról egységes és pozitív képet alakítsunk ki, egy irányba mutató marketingtevékenységgel. A társaság turisztikai marketingtervét Horváth Gergely turisztikai vezérigazgatóhelyettes mutatta be. A vezérigazgató-helyettes prezentációjának felvezetésében a világ és Európa turizmusának helyzetéről beszélt, mindkettőről elmondható, hogy mérséklődő növekedési ütem jellemzi. A világ turistáinak száma tavaly meghaladta a 990 millió főt, ami 4,9%-kos növekedést jelent, a turisztikai költés pedig több mint 1200 milliárd dollár. Ebből Észak-Amerika 4,7, Ázsia 8, Észak-Afrika 7,2, míg Európa 3,6%-os növekedést tudhat magáénak, azonban a világ turizmusának 72%-a még mindig Európában realizálódik az UNWTO adatai szerint. A globális növekedés polarizált, a legnagyobb mértékű bővülés a BRIC-országokra jellemző, amelyek már a világ turizmusának 12%-át adják. A 2012–2013-as évben globális szinten a turizmus 3,6%-kos bővülése várható, Európában azonban csak 1,9%-kos növekedést prognosztizál a Turisztikai Világszervezet. Pozitív hír viszont, hogy míg várhatóan Európán belül a mediterrán országok forgalma csökken, Németországban pedig stagnálás várható, addig Kelet-Európa négyszázalékos bővülésben bízhat. Az előrejelzések szerint jövore Európa növekedése még ennél is alacsonyabb, mindössze 0,6%-os lesz, ezen belül régiónkra vonatkozóan 3,1%-os forgalombővülést jósol az UNWTO. A feltörekvő piacok fontosságát hangsúlyozva a hagyományos és az új piacok közötti különbségeket is felvázolta a vezérigazgató-helyettes. Majd áttért a hazai turizmus idei alakulására, amely a 2007-es csúcsévhez viszonyítva 2,4%- os növekedést mutat. A vendégek száma megközelíti a 8 milliót (+7,3%), a vendégéjszakák száma pedig a 20,6 milliót (+5,4%). A nagyobb vendégforgalom nagyobb kapacitáson is oszlik meg. A fogyasztói árindex 22,2%, a bevételek pedig 16,1%-ot javultak. A belföldi vendégek száma növekedett az idei évben, a 2007-es év feletti a számuk, a honfitársaink által eltöltött vendégéjszakák száma pedig meghaladja a 10 milliót, hangzott el. A beutazóforgalom jelentősen bővült, nagy része, 60 százaléka azonban még mindig Budapesten realizálódik. A légi forgalom teljes átalakuláson megy keresztül, korábban a Budapest Airport forgalmának 38%-át a Malév adta, amelyből 19% volt átutazó, most a számtalan fapados légitársaság megjelenésével a reptéri forgalom mindössze öt százalékkal marad el a tavalyihoz képest. Magyarország megközelíthetősége a beutazás szempontjából nem romlott, viszont teljesen más típusú vendégkör érkezik hazánkba ezekkel a járatokkal. Horváth Gergely hangsúlyozta a szezon elnyújtásának fontosságát, örvendetes, hogy a külföldi forgalom már nem kizárólag a főszezonra koncentrálódik, nőtt a szezonon kívüli beutazók száma. A MICE-szegmenst érzékenyen érintette a Malév kiesése, az átrendeződés. Ennek ellenére az ICCA rangsorában a 11. helyet szerezte meg Budapest, ami a szolgáltatási minőségnek és a jó áraknak egyaránt köszönhető. A MICE-szegmens erősítésére szoros együttműködésbe kezdett a Magyar Turizmus Zrt. a Magyar Beutaztatók Szövetségével (Mabeusz) és a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségével (MSZÉSZ). Budapest szerepe még mindig nagyon erős, a legtöbb külföldi vendég ide érkezik. A Budapest– Közép-Duna-vidéki régióban a külföldi turisták aránya 82%, azonban egyre inkább felfedezik maguknak a magyar vidéket is, az Észak-Alföldön 33,8%, a Balatonon 39%, Nyugat-Magyarországon 49,2% a külföldi vendégek aránya. A 2012-es év sikeres akcióiról is esett szó, hiszen ezekből táplálkoznak majd a jövő évi tervek. Ilyen például az újabb és újabb feltörekvő piacok felé nyitás, a nemzetközi együttműködések (ETC, V4), a Prémium Magyar Napok, a Study Tour Pályázati Alap, a MICE-, illetve sportnagyköveti program, valamint a két nagy termékkampány, a Budapest Winter Invitation, illetve a Nyugat-Magyarországi termálút. 2012 őszén új portál indult, amely két alapvető funkciót valósít meg: nagy háttérképeivel élményeket közvetít, felkelti az utazás iránti vágyat, másrészt a vágyott utazás részletei azonnal beállíthatók, elmenthetők és megoszthatók az utazásszervező segítségével. A webes tartalmakat folyamatosan optimalizálja mobileszközökre is a társaság, továbbá fokozza jelenlétét a közösségi médiaoldalakon is.
A belföldi kommunikáció három szinten zajlik:
• Az image kommunikáció az összetett Magyarország- márkát hivatott megismertetni a lakossággal. A hazai termék- és régiós aktivitást is keretbe foglalja majd a külpiacokon folytatottnak megfelelő image kommunikáció, amely ugyanazt az összetett Magyarország-márkát hívatott megismertetni és felépíteni itthon is, mint külföldön.
• Az országos stratégiai termékkampányok célja a belföldi turizmus ösztönzése. Tervezésükkor meghatározó, hogy az egyes turisztikai termékek az év mely időszakában képesek a legtöbb turista mobilizálására.
• A regionális termékkampányok célja a szolgáltatói ajánlatok népszerűsítése. Az időzített termékkampányok alatt futnak a szolgáltatói ajánlatcsomagokat közvetítő regionális kampányok, szintén szezonalitásalapú időzítéssel. A regionális kampányok feladata az országos kampányok hatására belföldi utazásához információt kereső turista jellemzően helyi ajánlatokkal (például szálláslehetőségek, programok, szolgáltatások) való ellátása. A külföldi lakossági kommunikáció a belföldi kommunikációhoz hasonlóan három szinten történik:
• központi stratégiai kampányok, amelyek célja az országmárka építése;
• központi taktikai termékkommunikáció, a Budapest Winter Invitation kampányra alapozva; • külképviseleti piacspecifikus kampányok, amelyek biztosítják a stratégiai kampányok révén épített ismertség fenntartását, továbbá termékajánlataik révén aktuális utazási ötletet, motivációt kínálnak főbb piacainkon. A kiemelt stratégiai termékek a belföldi marketingkommunikációban:
• Egészségturizmus
• Vízparti turizmus és kultúra (fesztiválok)
• Bor- és gasztronómiai turizmus
• Aktív és ökoturizmus A külföldi marketingkommunikációban:
• Budapest
• Balaton
• Egészségturizmus (gyógyturizmus és wellnessturizmus)
• Hivatásturizmus (MICE)
• Fesztiválok
A vezérigazgató-helyettes ismertette a kiemelt nemzetközi aktivitásokat, a megújult weboldalt, a hagyományos és új eszközöket. Végezetül sikeresnek ítélte a Szép-kártyát, amelyet október végéig 18 000 munkáltató adott 755 ezer dolgozójának. A kártyára érkezett feltöltések összege meghaladja a 60,6 milliárd forintot, amelyből eddig 34,4 milliárdot költöttek el a közel 39 000 elfogadóhelyen. A marketingterv bemutatását követően átadták a Magyarország gyerekszemmel rajzpályázat díjait, majd szakmai panelbeszélgetésekre és workshopokra is sor került. A panelbeszélgetések hivatásturizmus, egészségturizmus, kulturális turizmus és csúcsgasztronómia témában zajlottak, a workshopok során pedig egyrészt különleges turisztikai szolgáltatók mutatkoztak be a Magyar Turizmus Zrt. külképviselői és régiós vezetői számára, másrészt az MT Zrt. különböző részlegeinek munkatársai folytattak tárgyalásokat a szakma képviselőivel.