- Mennyire elkötelezett a városvezetés a turizmus fejlesztése mellett?
Négy évig a közgyűlés gazdasági bizottságában kísértem figyelemmel a turizmussal kapcsolatos fejleményeket. Úgy éreztem, nem volt gazdája ennek a területnek az előző ciklusban a városvezetésben. Talán ha kétszer másfél óra jutott a turizmusra egy év alatt. Tarlós István polgármester úr azonban napi szinten akar tájékozott lenni az aktuális kérdésekben. A turizmussal kapcsolatos stratégiai kérdések a főpolgármesteri hivatalban Csomós Miklós főpolgármester-helyetteshez tartoznak. Németh Szilárd turisztikai tanácsnoknak pedig az lesz a dolga, hogy a turisztikai szakma, a BTH, valamint a városvezetés közötti kommunikációt segítse.
- Melyek a legfontosabb megoldandó kérdések?
Mindenekelőtt jövő tavaszra el kell készüljön egy 8 éves fővárosi turizmusfejlesztési program. Ennek kidolgozására valószínűleg közbeszerzéssel fogunk egy tanácsadó céget kiválasztani. A városvezetés célja ugyanakkor, hogy a lehető legrövidebb időn belül oldjuk meg az aktuális problémákat, ne forduljon elő olyan eset, mint egy hónapokkal ezelőtt megnyitott új szálloda esetében, amely előtt még mindig nem festették fel a parkolóhelyeket. Véleményem szerint már eddig is szükség lett volna előrelépni a fővárosban a turisztikai desztinációmenedzsment terén. A TDM legfontosabb szerepét a különféle szakmai elképzelések koordinálásában látom. Mivel eddig nem volt uniós forrás erre a célra, nem volt túl nagy az aktivitás, de jövőre remélhetőleg változik a helyzet. Rengeteg a konkrét igény: meg kellene például oldani a kulturáltabb bejutást a repülőtérről a belvárosba. A BKV megújult vezetésével elindult egy párbeszéd, és remélhetőleg javítani tudjuk a meglevő helyzetet, egy egyszerű, költséghatékony megoldással. Ugyanilyen stratégia fontosságú kérdés a több ezer férőhelyes kongresszusi központ felépítése Budapesten. Úgy érzem, van elkötelezettség emellett a kormány részéről, bízom benne, hogy meg fog valósulni a ciklus végére. Ugyancsak stratégiai kérdés, hogy a II. Széchenyi tervben egészségturizmusra rendelkezésre álló források minél nagyobb részére pályázhasson a főváros.
- Milyen újdonságokat tervez?
Újdonság lesz a jövő nyártól egy új, IT-alapú kommunikációs lehetőség a Budapestre érkező turisták részére. A hagyományos szegmensek mellett jobban kívánunk fókuszálni az információtechnológia iránt nyitott fiatalabb generációkra. Nem akarok még részleteket elárulni a fejlesztésről, de az a terv, hogy a Budapest Kártya-használók számára ingyenes lenne a szolgáltatás. Szeretnénk ugyanis látni, hogy mire használják a kártyát a turisták. Ezzel párhuzamosan folyik a honlapunk fejlesztése is. Az biztos, hogy a jelenlegi 6 nyelvi változat helyett jóval több, akár 21 variáció lenne az ideális. Fontos lenne pontosítani a turizmus mérőszámait is.
Sok szolgáltató ugyanis „hasra ütve” adja meg a forgalmi adatokat, így a KSH adatait – nem az ő hibájukból – óvatosan kell kezelni. A jövőre vonatkozóan csak akkor lehet becslést adni, ha tisztában vagyunk a jelenlegi helyzettel. Reálisnak tartok a ciklus végéig összesen 6-8%-os vendégéjszakaszám-növekedést. Hosszabb távon mindenképp a prágai vendégforgalmi adatok közelítése lenne a cél. A Budapest-arculatot a Magyar Turizmus Zrt-vel és az országimázs központtal együtt kell kidolgozni. Biztos vagyok benne, hogy sokkal olajozottabb és szorosabb lesz a nemzeti turizmusmarketing-szervezettel az együttműködésünk, mint idáig. Hamarosan közös sajtótájékoztatót is szervezünk. Újra kell gondolni továbbá a hat Tourinform-irodánk működési struktúráját, sőt valószínűleg átvesszük üzemeltetésre a Magyar Turizmus Zrt. két fővárosi információs irodáját is. Ugyanakkor ezeket az irodákat mindenhol a TDM-szervezet tartja fenn, ezért is kellene, hogy Budapesten is létre jöjjön a TDM.
- Várhatók-e személycserék a társaságnál?
Elképzelhető bizonyos feladatok kiszervezése a BTH-ból. A személyi állományt még nem ismerem, de nem személycserékre készülök, hanem a struktúra átalakítására.
- Milyen költségvetésből gazdálkodhatnak jövőre?
Az biztos, hogy a fővárosnak meg kell fognia minden forintot, ezért legalább a jelenlegi szinten kell tartani a saját bevételeket, és a kommunikáció terén sokkal költséghatékonyabb megközelítést kell alkalmazni. Jogos elvárás a hivatallal szemben, hogy ne legyenek feleslegesen elköltött forintok!
Szakmai életút Molnár József 1999-2002. között a Szociális és Családügyi Minisztériumban Harrach Péter miniszter személyi titkára és kommunikációs tanácsadója volt. 2002-2006 között a budavári (Budapest, I. kerület) önkormányzat kereszténydemokrata támogatással megválasztott önkormányzati képviselője és alpolgármestere. Akkori munkájának főbb eredményei: a közoktatási intézményrendszer átalakítása, az egészségügyi ellátás korszerűsítése, koordinálása, turisztikai-, és kulturális önkormányzati feladatok koordinálása, ezen belül a budavári turizmus és a kulturális kapcsolódási pontok szervezése. 2007 és 2009 között az INCORONATA, a Mátyás-templom Kulturális Központja projektvezetője. Feladata volt az Esztergom-Budapesti Főegyházmegye kezdeményezésére elindított, az „Esztergomi Bazilika környezetében lévő pincerendszer megóvása és idegenforgalmi hasznosítása” projekt vezetése. 2006 – 2009 között vezérigazgatója a részben egyházi tulajdonú Vinum Primatis ZRt., borforgalmazó cégnek. 2007 – 2010. között tagja volt a Fővárosi Önkormányzat Gazdasági Bizottságának, munkája során fókuszált a turisztikai jellegű pályázatokra, tennivalókra. |