Ezekre együtt elmenne a plusz pénz fele; sorrendben 2,4 és 1,3-1,3 százaléka. Egyebek között ezt tartalmazza az emberek életfelfogására vonatkozó felmérés, amit a Nielsen végzett, a fogyasztók médiahasználatáról és vásárlásairól információkat, valamint ismereteket szolgáltató globális vállalat, 2012. harmadik negyedévben.
A magyar válaszadók az esetleges több pénzből átlag további 1-1 százalékot adnának ki utazgatásra vagy nyaralásra, illetve lakhatásra, beleértve az esetleges lakbért vagy hiteltörlesztést, valamint a háztartási energia költségeit.
További sorrend: 0,8 százalék kikapcsolódás és szórakozás; egyaránt 0,4 százalék képzés, kommunikációs szolgáltatás mobil telefontól kábel tévéig, szórakoztató elektronika és elektromos háztartási készülék, valamint napi rutin közlekedés; 0,2-0,2 százalék jutna egészségügyre, valamint otthonon kívüli étkezésre. Egyéb célokra szintén 0,2 százalék.
Ettől eltérően, Európa huszonkilenc vizsgált országában a válaszadók a plusz pénzből a legnagyobb arányt félretennék vagy befektetnék, átlag 2 százalékot; további 1,4-et fordítanának utazgatásra vagy nyaralásra, és 1,2 százalékot otthon elfogyasztható élelmiszerre és italra.
Utána a sorrend, földrészünkön, átlagosan: ruházati cikk (1,1 százalék), kikapcsolódás és szórakozás (0,9), lakhatás, otthonon kívüli étkezés (0,6-0,6); képzés, szórakoztató elektronika és elektromos háztartási gép, napi rutin közlekedés és egészségügy (egyaránt 0,4), kommunikációs szolgáltatás (0,3). Egyéb célok 0,3 százalék.
Európában a plusz 10 százalékból az otthoni fogyasztásra vásárolt élelmiszer és ital esetében a legmagasabb arány a magyar válaszadók körében regisztrált átlag 2,4 százalék. Utánunk a görögök és spanyolok következnek átlag 1,8-1,8 százalékkal, majd a britek, franciák és horvátok egyaránt 1,7 százalékkal.
Ruházati cikkre a legnagyobb arányt földrészünkön a többlet pénzből oroszok és ukránok adnák ki, 1,8 és 1,7 százalékot. Takarékoskodásnál vagy befektetésnél a legnagyobb részt, 3 százalékot a portugálok említették, és megelőzik a hollandok, valamint a szlovákok egyaránt 2,9 százalékos átlagát. Utazgatásnál és nyaralásnál a svájciak mellett a litvánok mutatója a legmagasabb, egyformán 1,9 százalékkal.
Feltették a piackutatók azt a kérdést is, hogy mit tennének a válaszadók, ha havonta a jelenleginél 10 százalékkal kevesebb pénzt költhetnének el. Ebben az esetben a magyarok átlag 2,6 százalékot otthon elfogyasztott élelmiszeren és italon spórolnának meg, 1,4-et kommunikációs szolgáltatáson, 1,2-t ruházati cikken, míg 1 százalékot a napi közlekedésen.
Táblázat. Ha régiónk néhány országában a fogyasztók havonta a jelenleginél 10 százalékkal több pénzt költhetnének el, akkor a pluszból átlagosan mire, mennyit adnának ki. A válaszadók százalékában.
Mire? Európai átlag HU AT CZ HR PL RO SK
Élelmiszer és ital otthoni fogyasztásra 1,2 2,4 1 1,2 1,7 1,4 1,3 1,2
Ruházati cikk 1,1 1,3 0,8 0,9 1,3 1,3 1,2 1
Takarékoskodás, befektetés 2 1,3 2,6 2,7 1,8 1,4 1,7 2,9
Utazgatás, nyaralás 1,4 1 1,6 1,3 1,2 1,2 1,1 1,5
Lakhatás
(bér, hiteltörlesztés, háztartási energia) 0,6 1 0,4 0,7 0,7 0,5 0,6 0,4
Kikapcsolódás és szórakozás 0,9 0,8 1,1 0,9 0,7 0,9 0,8 0,8
Rövidítések: HU=Magyarország; AT=Ausztria; CZ=Csehország; HR=Horvátország; PL=Lengyelország; RO=Románia; SK=Szlovákia.
Forrás: Nielsen, a fogyasztók médiahasználatáról és vásárlásairól információkat, valamint ismereteket szolgáltató globális vállalat.
Táblázat. Ha a magyar fogyasztók havonta a jelenleginél 10 százalékkal több pénzt költhetnének el, akkor a pluszból átlagosan mire, mennyit adnának ki. A válaszadók százalékában.
Mire? Magyarország Európai átlag
Élelmiszer és ital otthoni fogyasztásra 2,4 1,2
Ruházati cikk 1,3 1,1
Takarékoskodás, befektetés 1,3 2
Utazgatás, nyaralás 1 1,4
Lakhatás (bér, hiteltörlesztés, háztartási energia) 1 0,6
Kikapcsolódás és szórakozás 0,8 0,9
Kommunikációs szolgáltatás mobil telefontól a kábel tévéig 0,4 0,3
Képzés 0,4 0,4
Szórakoztató elektronika és elektromos háztartási készülék 0,4 0,4
Napi rutin közlekedés 0,4 0,4
Otthonon kívüli étkezés 0,2 0,6
Egészségügy 0,2 0,4
Egyéb 0,2 0,3
Forrás: Nielsen, a fogyasztók médiahasználatáról és vásárlásairól információkat, valamint ismereteket szolgáltató globális vállalat.
Forrás: Élelmiszer Online
Forrás: Nielsen