A Kreatív Online október elsején megjelent cikkében, az Advertising Age Datacenter adataira hivatkozva azt írta, hogy „jól ment 2011-ben a száz legnagyobb amerikai médiavállalatnak. Ennek a száz vállalatnak az összforgalma 4,3 százalékkal nőtt az első félévben a tavalyi év azonos időszakához képest” De mi a helyzet a magyar piacon? A Whitereport Mediabrowser segítségével bemutatjuk.
A közel 1000 médiaszolgáltató- (tartalomszolgáltató) vállalat adataiból létrehozott – árbevétel alapú – top 100-elemzés szerint, mint az várható volt, Magyarországon kevésbé megy jól a médiapiac vezető cégeinek, mint amerikai társaiknak: 2011-ben az előző évhez képest ugyanis az első 100 magyar médiacég nettó összárbevétele 3 százalékkal csökkent. Ezzel azonos a kiadóvállalatok és tévék átlaga is. 6 százalékkal csökkent a top100-ba bekerülő közterületi, 7 százalékkal az internetes és 16 százalékkal a top rádiók bevétele.
Meg kell jegyeznünk, hogy a Whitereport Mediabrowser teljes médiapiacra vonatkozó adatai nem teljesen ezeket a trendeket tükrözik (a közterület például összességében nőtt), a top 100-as listát azonban értelemszerűen befolyásolja, hogy mely médiatípus hány szereplője elég nagy a toplistához való bekerülésre.
Kevesebb itthon a digitális cég
A nem földi sugárzású televíziós cégek 6 százalékos növekedést értek el, szemben a két földi sugárzású kereskedelmi tévé, az RTL Klub és a Tv2 8 százalékos csökkenésével. A top 100 médiaszolgáltató vállalat közel 238 milliárd forintnyi bevételének 51 százalékát a kiadók, 32 százalékát a televíziók termelték, a többi médiatípus részesedése egyszámjegyű.
Míg az amerikai toplistában 14, addig Magyarországon a 100 legnagyobb árbevételű cég között 10 digitális szerepel, részesedésük a 100 cég bevételéből 5 százalék.
Mi van a Top 20-ban?
A 100 legnagyobb vállalat árbevételének 74 százaléka az első 20 cégtől származik, ami 3 százalékponttal a tavalyinál is nagyobb koncentrációt jelent. A 20 vezető médiaszolgáltató cég jobban teljesített az átlagnál, és bár nem tudta növelni árbevételét, de legalább sikerült tartania az előző évit. Ez azért is jelentős teljesítmény, mert számításaink szerint a top 100 jobban végzett, a long tailbe tartozó médiavállalatokkal együtt számolt teljes médiaszolgáltatói piac ennél negatívabb árbevétel-trendet mutat.
Az adózott és üzemi eredmények még a top 20 médiaszolgáltató vállalat esetében is összességében negatív (ami csak részben magyarázható akvizíciós vagy termékfejlesztési okokkal). A Whirereport-adatok szerint a top 100 médiavállalat a teljes médiapiac árbevételének kb. kétharmadát adja.
A Top 10 árbevétel-növekedést produkáló médiacég
Bár a piac összességében csökken, a 100 legnagyobb médiavállalat közt találunk olyanokat, amelyeknek sikerült 2011-ben növelni árbevételüket az előző évhez képest a pénzügyi kimutatásaik szerint.
Ha a bevételnövekedést összegszerűen rangsoroljuk (nem a százalékos növekedés mértéke alapján), a top 10-ben online és rádiós médiavállalatot leszámítva a többi médiatípus mindegyike képviselteti magát.
Közel nettó 2 milliárd forinttal nőtt a toplistát vezető Hír TV Zrt., másfél milliárd körüli összeggel a Publimont, és az Epamedia közterületi cégek. Utánuk a toplistán az utóbbi években jelentős befektetéseket, akvizíciókat maguk mögött tudó vállalatok, a Cinema City mozihálózatot üzemeltető I.T. Magyar Cinema Kft. és a Chello Central Europe következik, amely cégek fejenként több mint 1 milliárd forinttal növelték pénzügyi nettó árbevételüket. Velük véget is ért a milliárdos növekedések listája. A mellékelt ábrán látható a top10 összegszerű növekedést elérők további listája a top10 adataival.
Módszertan |
Módszertani megjegyzés: a két ország gazdasági teljesítményének különbsége mellett módszertani különbségek is vannak, az amerikai összesítésben ugyanis nem csak a médiaszolgáltatók, hanem terjesztőcégek is szerepelnek, ráadásul adatai az 2012. első féléves cégadatokat tükrözik, amire a magyarországi médiavállalatok esetében nincs mód. A Whitereport Mediabrowser módszertana: a cikk szerzője által kifejlesztett know-hown alapuló független forrásokból gyűjtött, kereshető, cross-médiás, 10 ezer hazai médium adatbázisa, amely negyedéves frissítésben kereshető a médiumok tematikája, települése, tulajdonosai és számos egyéb paraméter alapján; a médiavállalatok pénzügyi adatai éves frissítésben elérhető az előfizetők számára. A pénzügyi adatokat Opten-forrásból aggregáljuk. Jelen elemzésben a Mediabrowserben megtalálható több mint 5000 médiumüzelemtető közül közel 1000 médiavállalat (tévés, rádiós, sajtó, mozi, közterületi és online cégek, amelyek gazdasági tevékenységet folytatnak) 2011-es pénzügyi nettó árbevétel szerinti 100-as toplistáját vettük alapul, és vetettük össze 2010-es árbevétel-adatukkal. |