A tervek szerint San Franciscót Los Angelesszel, illetve New Yorkot Moszkvával összekötő, a levegő nyomáskülönbségének elvét felhasználó hipervasút, lényegében egy zárt alagútrendszerben közlekedő speciálisan kialakított kapszula-rendszer, amely leginkább a csőpostára hasonlít. A Hyperloopra keresztelt új típusú közlekedési jármű a két amerikai város közötti közel 600 kilométeres távot 35 perc alatt tenné meg, amely „lineáris motorjának” köszönhetően óránkénti 1220-6500 kilométeres sebességgel közlekedne.
A milliárdos szerint közlekedési eszköze egy Concord, egy léghokiasztal és egy Railgun (elektromágneses fegyver) keverékeként jellemezhető leginkább, amely a közúti, vasúti, vízi-, és légi közlekedés után az ötödik önálló közlekedési rendszer lenne. A tervezett költségek 6 és 7,5 milliárd dollár között mozognak, attól függően, hogy teherszállításra is igénybe vennék-e a Hyperloopot.
A pálya két párhuzamosan futó csőből állna, amelyekben saját erőforrás segítségével haladnának a kapszulák. A légellenállás csökkentése érdekében a csőben alacsonyan tartanák a nyomást is. (Ebből a hatalmas környezeti ráhatásból a leendő utasok állítólag fizikailag semmit sem éreznének meg.) Az ötméteres kapszulákat 28 fősre tervezték és akár 30 másodpercenként követhetnék egymást a pályaudvarokról. Musk szerint az utasonként számított útiköltség leszorítható lenne akár 20 dollárig is.
A projekt természetesen még messze áll a megvalósíthatóságtól. Technikailag és politikailag is akad még tennivaló, ám a Tesla és a SpaceX szakemberei szerint a projekt első tesztmodellje 3-4 éven belül már elkészülhet, hiszen a milliárdos állítása szerint a száguldó kapszula a szupervonatok költségeinek és üzemben tartásainak egytizedéért építhető fel. (Elég itt csak arra gondolni, hogy az amerikai Amtrak nagysebességű járat maximális sebesség bizonyos szakaszokon csupán 240 kilométer/óra, a francia TGV pedig csak 300-360 km/ó sebességgel tud közlekedni az arra alkalmas pályákon.)
A milliárdos egyelőre azért mondott le a vasút kivitelezésről és tette terveit közkinccsé, hogy más cégek is továbbfejleszthessék elképzelését, és megépíthessék a Hyperloop vasutat. Oroszország szinte azonnal lecsapott a projektre. Ilja Volkov közgazdász vélekedése szerint az új típusú közlekedési jármű versenyképessége vitathatatlan. „Számításaim szerint a New York-Moszkva közötti transzkontinentális utat 90 perc alatt gyorsan, egyszerűen, olcsón és megbízhatóan tenné meg a vasút. A Hyperloopnak minimális az energiaráfordítása, környezetbarát a projekt, nagyon gyors az eljutás, és viszonylag olcsó lenne a menetjegy. Mindez együttesen nagyon komoly érv a fantasztikus projekt megvalósítása mellett.
Ám a kérdés nem ennyire egyszerű, hiszen, hogyan lehetne az óceánok alatt és a hegyeken át sok kilométer hosszú csőszerű alagutat létrehozni, mennyire lennének ezek biztonságosak? Hol és hogyan rakják le ezeket az alagutakat? Mindenesetre, ha a terv megvalósítása szabad utat kap, akkor – ismerve Elon Musk korábbi projektjeit –, nem kell kételkednünk: technikai, üzembiztonsági és nyereségességi szempontból sem lesznek aggályok. Így talán már nem is olyan sokat kell várni arra, hogy 6 óra alatt körbeutazzuk a Földet.
Forrás: GyártásTrend