A határon túli osztálykirándulásokra, a Határtalanul! program keretén belül, idén 447 millió forint jutott, ez az összeg tizenötezer diák és ezerhétszáz kísérő tanár utazásának költségeit fedezi – nyilatkozta a Turizmus Online-nak a Határtalanul! program igazgatója. Csete Örs szerint a programok tartalmának meghatározásában az iskolák kompetensek, ám a tapasztalatok szerint a nyertesek jelentős számban vesznek igénybe a magyarlakta területekre specializálódott utazási szolgáltatókat, utazásszervezőket, buszosokat.
Az idei évben a Határtalanul! program keretében két, a külhoni tanulmányi utakat támogató pályázati felhívás jelent meg. A pályázatokra rendelkezésre álló keretösszeg 447 millió forint volt. Ebből a forrásból az idén több mint tizenötezer diák, és ezerhétszáz kísérő tanár vehetett, vehet részt az utazásokon – mondta el Csete Örs.
Az egyik pályázati felhívással együttműködési projektek segítségével megvalósuló, magyar-magyar cserelátogatásokat támogatnak, így az utazásokon résztvevők körülbelül nyolc százaléka olyan külhoni magyar diák és a kísérőik voltak, akik a határon túl, magyar tannyelvű oktatásban vesznek részt. Szeptemberben kilencszázhatvan diák és a kísérőik utaztak, a szakember felhívta a figyelmet arra, hogy a legtöbb utazás tavasszal, május-június hónapban valósult meg.
Népszerű program
Az egyik legfontosabb kérdés természetesen az, hogy elérte-e program a célját? (Ismeretes, 2010-ben a pályáztatást az Apáczai Közalapítvány bonyolította – a szerk.) Csete Örs szerint a tapasztalatok azt mutatják, hogy a program már most, az első kirándulások elindulásakor rendkívüli népszerűségnek örvend. A kitűzött céljaik között egyébként előkelő helyen szerepelt, hogy az előző évhez viszonyítva, jelentősen növekedjen a programba bevonható diákok száma. 2010-ben pilot jelleggel elindított kirándulások keretében közel hatezer diák utazott a határon túlra. A létszámnövekedés mellett azonban legalább ilyen fontosságú, hogy a program nyitni tudott más oktatási intézmény típusok, és diák-korosztályok felé. Tavaly még csak a középfokú szakképzésben tanuló diákok utazására lehetett pályázni, idén viszont sikerült egy fogékony korosztály, az alapfokú oktatás hetedik évfolyamosai számára is lehetőséget adni külhoni kirándulásokon való részvételre.
A programok tartalmában az iskolák kompetensek
A kirándulásokkal kapcsolatos feladatokat idén és a jövőben az Apáczai Közalapítvány jogutódja, a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. Határtalanul! Programigazgatósága bonyolítja.
A Turizmus Online a program megszületése óta többször is foglalkozott azzal a kérdéssel, hogy az osztálykirándulások szervezői mennyiben és mily módon veszik igénybe a professzionális piaci szereplők segítségét. Csete Örs ennek kapcsán kifejtette: az utazások során valóban számos olyan feladat is felmerül, például a szálláshelyek, személyszállítás megszervezése, amelyek kapcsán a pályázók igénybe vettek, vesznek utazási szakembereket, vállalkozásokat. Ám olyan programról van szó, amelyben a pedagógusok szerepe kulcsfontosságú. Ezek az utazások nem pusztán szabadidős programok, hanem az oktatásba ágyazott, a tananyaghoz kapcsolódó tanulmányi utak. A szakmai-oktatási programelemek kidolgozása így az iskolák, tanárok feladata.
Piaci szereplők is bekapcsolódtak
A programigazgató ugyanakkor rámutatott: a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. nem az utazások szervezője, hanem az általa kiírt pályázatokon keresztül támogatója a külhoni kirándulásoknak. Mivel a Határtalanul! Programigazgatóság a nyertes tanintézményekkel áll közvetlen, szerződéses kapcsolatban, információi a szolgáltatók igénybevételéről is ezektől az intézményektől származnak. Ennek alapján látható, hogy a nyertesek jelentős számban vesznek igénybe a magyarlakta területekre specializálódott utazási szolgáltatókat, utazásszervezőket, buszosokat. A szolgáltatók számára felajánlották a központi honlapjukon (www.hatartalanul.eu) a megjelenés lehetőségét.
A biztonság mindenekelőtt
Az illetékesek felhívták az iskolák figyelmét arra, hogy a Határtalanul! program megvalósítása során fordítsanak különös gondot az utazók biztonságára, így például a biztosításra, valamint az utazás során igénybe venni kívánt közlekedési eszközök, illetve szolgáltatások minőségére és megbízhatóságára. Csete Örs ennek kapcsán leszögezte: meggyőződésük, hogy a nyertes, az utazásokat lebonyolító közoktatási intézmények felelős vezetői számára is legfőbb szempont a gyerekek biztonsága, az utazások sikere. Tapasztalataik szerint az iskolák gondosan járnak el.