Hitelcsapdába estek a szállodák

Az utóbbi hónapokban több hotelt taszított teljesen lehetetlen helyzetbe a finanszírozó bank, ez a folyamat pedig a közeljövőben gyorsulhat.

Magyarországon a utóbbi hónapokban több szálloda működése is ellehetetlenült. A bajba került hotelek egy része kilátástalan helyzetét annak tulajdonítja, hogy bankja minden forrást elzárt előle, írja a Napi Gazdaság híre alapján az Index. A különböző híradások alapján jól látszik, hogy igyekszik menekülni erről a területről a CIB, és az előző évi eredményekről tartott tájékoztatón az MKB elnök-vezérigazgatója, Erdei Tamás is elismerte, a projektfinanszírozást háttérbe szorítják − akár az ilyen ügyletek leépítésével is.

A banknál most a Napi érdeklődésére azt hangsúlyozták, hogy bár a finanszírozási keretek jócskán szűkültek, jellemzően az új beruházások kapnak a korábbinál nehezebben hitelt a bankoktól. Szavaikból kiderült, hogy új kölcsönt szinte egyáltalán nem hajlandóak megítélni, de a bajba kerülő adósok hiteleinek átstrukturálása szóba jöhet.

Jelenleg nemcsak azok a szállodák vannak nehéz helyzetben, amelyek nem kellően átgondolt üzleti koncepció alapján épültek, az egyébként jól működő létesítmények jövedelmezősége is jelentősen visszaesett − mondták el az UniCreditnél. A törlesztési problémákkal küzdő hotelek közül viszont csak azok számíthatnak arra, hogy bankjuk kész átalakítani a jelenleg fennálló projektfinanszírozási struktúrákat, illetve fenntartani a válság hatására korábban adott kedvezményeket, amelyek a finanszírozó hitelintézettel közösen vizsgálják felül üzleti modelljüket és kísérik szoros figyelemmel annak megvalósulását, továbbá megalapozott, megvalósítható jövőképet dolgoznak ki.

A pénzintézeti segítség fontos feltétele még, hogy hosszú távon a projektnek legyen stabilizálódási potenciálja, és legyen olyan belátható forgatókönyv, amely alapján a hitel is megtérül, párhuzamosan az üzemeltetés növekvő eredményességével. A Raiffeisennél is teljes együttműködést várnak el, és ők is elengedhetetlennek tartják, hogy a változtatásokkal hosszú távon fenntartható (fizetőképes) pályára legyen állítható a szálloda. Ellenkező esetben − tették hozzá − a bankok rákényszerülnek a biztosítékok érvényesítésére.

Az OTP kiemelte, hogy a válságot megelőzően is óvatos hitelkihelyezési stratégiájának köszönhetően a finanszírozási portfólióban lévő szállodák − bár a korábbi évekhez képest alacsonyabb profitabilitás mellett − továbbra is kielégítően üzemelnek, az adósságszolgálat teljesítése sehol nem okozott kezelhetetlen problémát. Azt, hogy a legnagyobb magyar bank elégedett szállodai portfóliójával, leginkább talán az jelzi, hogy még kiegészítő kölcsönt is hajlandóak voltak folyósítani. Erre azonban csak a kiemelkedően teljesítő hoteleknél, jól alátámasztott további megtérülési mutatók esetén és legfeljebb a kisebb (például a szolgáltatások fejlesztésére irányuló) beruházásoknál kerülhetett sor.

A szállodai és vendéglátó-ipari hitelek csaknem 20 százaléka volt tíz évvel ezelőtt éven belüli (tehát tulajdonképpen működési) kölcsön. Az ágazattól azonban már a válság előtt is azt várták el a bankok, hogy likviditásának napi biztosítását elsősorban maga oldja meg − derül ki az MNB adatait elemezve. A múlt év végén a banki hitelállomány kilenc százalékát sem tették ki a rövid futamidejű kölcsönök.

A Raiffeisennél elmondták: a szállodák finanszírozása − tekintettel a viszonylag magas fix működési költségarányra − a ingatlanfinanszírozáson belül (kiemelten a bérletidíj-bevételen alapuló finanszírozásokhoz viszonyítva) mindig is a kockázatosabbak közé tartozott, mert a bevétel volatilitásánál jóval nagyobb a különböző szintű profitok hektikussága. Az MKB szerint a kiadottságok és árak csökkentek az utóbbi években, ami alapjában módosítja a megtérülési kockázatokat és a futamidőt.

A helyzet más vonatkozásban is sajátos. A sokszor devizában képződő bevételek miatt ugyanis a hitelek jóval kisebb arányát adták forintkölcsönök az átlagosnál. A különbség azonban mostanra kirívóvá vált. A forint erősödése enyhíthet az adósságszolgálaton, viszont alaposan megnyirbálhatja a bevételeket. Szerencsétlen esetben (eltérő devizanemnél) pedig a kedvezőtlen hatás jóval erősebb is lehet.

Forrás: Index


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.