ht Az idei hét egyik nagy kérdése: csökkentik vagy emelik a repülőjegyek árát? Egyesek szerint a biztonsági fejlesztés, az olajár emelkedése indokolja a 20-30 százalékos emelést. Egy másik vélemény szerint az árak csökkenni fognak, a British Airways kereskedelmi igazgatója azt mondta, az Öböl-háború után sem ugrottak meg az árak. Maga mire számít?
– Az árcsökkenés irányába mutathat az, hogy a terrortámadás ürügyén meg tudtak válni a fölösleges munkaerőtől, amit a szakszervezetek keménysége miatt nem tudtak eddig leépíteni. Ugyanakkor a biztonsági intézkedések megszigorításának árfelhajtó hatása van, ezt bizonyítja a Lufthansa bejelentése az áremelésről. A lényeg, hogy az említett két tényező eredője határozza meg az árakat. Szerintem a repülőjegyek ára nem változik érdemben. Ha háború lesz, az érinteni fogja a szaúd-arábiai támaszpontokat is, ennek árfelhajtó hatása miatt drágul az olaj.
ht Amerikában a légitársaságok állami segítséget kérnek a veszteségek lefaragásához, a Continental Airlines tizenkétezer dolgozójától válik meg, a hosszú távú járatok számát is tizenkét százalékkal csökkenti, a Nortwest Airlines húsz százalékkal faragja le a járatok számát.
– Támogatást biztos, hogy fognak kapni, ha kell, bíróság előtt is érvényesíthetik követeléseiket. A verseny viszont Amerikában eltolódhat az alternatív közlekedési eszközök irányába.
ht Elemzők bebizonyították: háború után harminc százalékkal is emelkedhet a részvények ára, volt már erre többször példa. Béke esetén négy százaléknál magasabb emelkedésre nem számíthatnak.
– Ez a spekuláció egyetlen cégnek sem érdeke, legfeljebb csak a befektetők egy körének.
A légitársaságok egy része össze is omolhat, vagy felvásárlás áldozata lehet. Mindez nagyban függ a visszavágástól; ha ez elhúzódik, mint ahogy Bush elnök ígérte, az jó a hadiiparnak. Valószínűsítem, hogy erre lesznek terrorista válaszok, mert a terrorizmus elleni háborút a terroristák sem fogják tétlenül nézni. Ami nagyon rosszat tenne a turizmusnak és a légi forgalomnak is, dollármilliárdokat buknak majd el, ha nem lehet látni egy ilyen konfliktus végét. Az amerikai légitársaságok tőkeerősebbek, az összeolvadás Európát sem kerüli el, eddig is voltak nemzetközi légi utaztatási szövetségek, ezek megerősödhetnek, és ez felvásárlásokkal, öszszeolvadásokkal is párosulhat.
ht A tavalyi év kedvezett az angoloknak és amerikaiaknak, a gyenge euró miatt nőt a valutájuk vásárlóereje, többet utaztak. Ez most megfordulhat? A yen nagyon megerősödött a dollárral szemben.
– Megfordulhat, elemzők már évek óta arra számítanak, és minden féléves előrejelzésben azt írják: most fog erősödni az euró a dollárral szemben. A japán turisták eddig is a legköltekezőbbek közé tartoztak, ami a japán gazdaságnak azért nem jó, mert a belföldi turizmust akarták erősíteni, az erős yen pedig a kiutazáshoz csinál kedvet. Az árfolyam ingadozása nem tesz jót a turizmusnak, mert az árfolyam-biztosításnak jelentős költsége van, ez elviheti az éves profit felét is. Az amerikai turisták félni fognak, Magyarországon a szálláshelyek vendégei között 5-7 százalék az arányuk, a négy- és ötcsillagos szállodáknak ez jelentős bevételkiesést okozhat.
ht Csökkentették a kamatokat, az USA-ban 3,5 százalékról 3 százalékra, Japánban 0,25-ről 0,1 százalékra, az Európai Unióban 4,25-ről 3,75 százalékra. Ez hat a turizmusra?
– Mérsékli a megtakarítási kedvet, tehát többen fognak utazni.
ht Ki fog ürülni valamelyik tengerpart? Volt erre példa Törökországban, Egyiptomban, Izraelben.
– A Földközi-tenger déli–keleti partjai és a floridai strandok.
ht Élénkülhet-e a magyar belföldi turizmus?
– A Malév ki fogja használni a lehetőséget az áremelésre, ám ez jelentheti a cég végéhez való közeledést is, mert nem biztos, hogy elviseli a közönség. Lehet, hogy felvásárolják a Malévet, vagy beolvad egy tőkeerős cégbe, és végre talpra állhat a magyar légitársaság.
ht Van tőkeerős légitársaság most a világon?
– Tőkeerősebb. A Balaton és a horvát tengerpart iránti kereslet élénkülhet.