Ideje az igazságnak!

A turisztikai szakma hosszú ideje aktuális, mégis megoldatlan problémáira hívja fel írásában a figyelmet Károvits Tamás, a Magyar Vendéglátók Ipartestülete tiszteletbeli elnöke.

Jó néhány gondolat jutott eszembe Niklai Ákosnak (a Magyar Turizmus Zrt. korábbi elnöke, a Magyar Szállodaszövetség jelenlegi alelnöke) a Napi Gazdaság 2013. január hetediki számában megjelent nyilatkozatával kapcsolatban.

Minden kormány „húzóágazatának” története 1990-ben kezdődött, amikor jogtalan privatizációval kivették a köztulajdonban lévő szállodák, éttermek működtetésének lehetőségét a hazai vállalkozók kezéből. Míg a bankokat 1000 milliárddal konszolidálták, addig a hazai vállalkozások létrejöttéhez - egy diktatúra után - döntően 25 %-os uzsorakamatra lehetett kölcsönt felvenni.

Így a hazai kkv. a mai napig likviditásáért küzd, hiszen ezzel a hitellel rögtön elszívták a forgótőkéjét! A turizmus irányítását döntően nem a szakértelem jellemzi, hanem a mindenkori kormány akaratának a kiszolgálása. A megcáfolhatatlan szakértelem véleménye baloldali kormány esetén jobboldali, jobboldali kormány esetén baloldali. Megszámlálhatatlan államtitkárunk és végre nem hajtott stratégiánk volt az évek során, akiket eredménytelenségükért senki sem számoltatott el.

Nincs arculatunk, vonzerőnk a „magyaros” vezetés miatt. A hazai mezőgazdaság szempontjából is kiemelkedően fontos vendéglátás irányítása mind a mai napig megoldatlan. Nem adtak valódi demokráciára jellemző jogokat a hazai vállalkozók érdekképviseleteinek (Ipartestület, Kamara - lásd kétkamarás országgyűlés).

Erre a legtipikusabb példa az Ágazati Párbeszédbizottság létrejöttének története, aminek működése meghatározó lehetne szakmánk számára, hiszen kötelező, kormányokon átívelő megállapodásokat köthetne, ha a szocialista kormány egyes szakmai érdekképviseletek kollaborálásával holtvágányra nem futtatta volna a szociális párbeszéd eme demokráciában nélkülözhetetlen formáját!

Míg az uniós példa a turisztikai vállalkozások teljes vertikumát átfogja, addig a magyar csak a nagyvállalkozókét, ahol nem a tulajdonos a képviselő, hanem pl. az alkalmazott vezérigazgató. Az alkalmazott nem a szakma érdekeit, hanem a külföldi tulajdonos érdekei fogja képviselni. E bizottságban a Magyar Vendéglátók Ipartestületének 500 fő alatti létszámot foglalkoztatók képviselete - a nemzetközi gyakorlat szerint - konkrét megegyezésen alapult, melyet később a szocialista kormány eltörölt.

Most vizsgáljuk meg konkrétan a cikkben elhangzottakat:

Jövedelmezőség:

Az Ipartestület már ’93-94-ben megkondította a vészharangot: számításaink alapján egy átlagos vendéglő tiszta eredménye 100 forintból akkor még 3,62 ft volt.

- 1996 Az első miniszterelnöki konferencián felszólalásomban elmondtam, hogy 100 ft forgalomra 1,73 ft tiszta eredmény esik, ami a nettó árbevétel 2%-a, fejlesztés nélkül. Akkor még „csak” 25 féle elvonás volt, ami mára 50 körül mozog, az energiaárakról nem beszélve!/ Továbbá addig, amíg a magyar lakosság anyagi helyzete nem engedi meg, hogy látogassa saját vendéglőit, szállodáit, bármilyen szép tervekről beszélhetünk, azok kivihetetlenek belső, fogyasztói kereslet nélkül.

- 1999 Második miniszterelnöki konferencia: nálunk a legmagasabb az áfa Európa 11 országa közül! Miért fizet a gyermekétkeztetés annyi adót, mint egy ötcsillagos szálloda? (Most ébredtek a gyermekétkeztetés ügyében, 2012-ben.) Közben semmi nem történt!

Vendégéjszakák száma:

Turisztikai mutatókat nem 2007-hez kell mérni, hanem 2001-hez, hiszen 2007-ig már éves szinten 1,5- 2 millió vendégéjszaka-veszteség volt. Ugyanez vonatkozik a költésre, a szállodai átlagárakra, amelyek 2007-ig már drámai módon zuhantak, holott a MATUR Budapest 9 állásfoglalásában e problémák írásban, mindenki által ellenőrizhetően, időben és részletesen szerepeltek, amelyre sem az előző, sem a jelenlegi irányítás nem reagált.

-15-20%-os növekedést hiányolni azért furcsa, mert 2007-ig ennyivel csökkent a külföldi vendégéjszakák száma, amit az akkori parlament turisztikai bizottsága érdemi kritika nélkül elfogadott, sőt meg is dicsérte egymást kormánypárt és ellenzék!

- A MATUR Budapest leírta és ma is igaz, hogy nem a marketingkeret nagysága, hanem a felhasználás hatékonysága a legfontosabb. Kaptunk a felhasználásról elemzést valaha is az elmúlt 20 évben?

- Szintén említettük a magas áfát és a BTH gyenge munkáját, amit a jelenlegi fővárosi irányítás sem fogadott meg! Az ÁFA-ügy a fentiek szerint is 20 éves probléma és egyértelműen versenyhátrányt jelent. Véletlen ez?

- A SZÉP kártya 60 %-a rekreáció helyett munkahelyi étkeztetést, azaz szociálpolitikai célokat szolgál. Ideje felismerni, hogy a kártyák helyett valódi gazdaságélénkítést kellene csinálni és a stratégiai megállapodásokban követelni a megváltó beruházások mellett az uniós munkabért is! Mára elértük, hogy baloldalinak, jobboldalinak e huszonkétéves hozzá nem értő irányítás eredménye egyaránt a létét fenyegeti! Elég volt a felelősség mindig a másik politikai oldalra való áthárításából!

E lezüllesztő húsz év után az új kormányzat felelőssége és egyben feladata is, hogy az embereket egy valódi demokrácia hatalomgyakorlási formájáról tájékoztassa, kioktassa amellett, hogy a vállalkozói szervezeteknek is össze kell fogni e „minimális” célok elérése és követelése érdekében.

Olyan vezetőket kell választani érdekképviseletek, kamarák élére, akik nem a saját karrierjüket építik, hanem a turizmus-vendéglátás ágazat érdekeit merik és tudják is képviselni!

Annál inkább figyeljünk arra, mit üzen a magyaroknak Dr. David C. Korten USA közgazdász professzor a „Gyilkos vagy humánus gazdaság” című könyvében: „Építsétek újjá gazdaságotokat saját érdekeitek alapján!"


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.