Ilyen még nem volt

Az uta­zás ame­ri­kai tör­té­ne­té­nek év­köny­vé­be 2000 az elé­ge­det­len uta­sok éve­ként vo­nul­hat be. Az USA Köz­le­ke­dé­si Mi­nisz­té­ri­u­má­nak fel­mé­ré­sei sze­rint a lé­gi­tár­sa­ság­ok uta­sa­i­nak pa­nasz­men­­nyi­sé­ge re­kor­dot dön­tött, az uta­sok szá­ma is re­kor­dot dön­tött, és a mun­ka­las­sí­tó sztráj­kok mennyi­sé­ge is re­kor­dot dön­tött. Két ki­sebb lé­gi­tár­sa­ság ment csőd­be, en­nek kö­vet­kez­té­ben vi­lág­szer­te 3000 dü­hös utas­nak kel­lett más já­ra­tot ta­lál­nia a ha­za­té­rés­re.

Ezen­köz­ben akadt két vál­lal­ko­zás, amely meg­pró­bál­ja ga­ran­ci­ák­kal biz­to­sí­ta­ni az uta­sok elé­ge­dett­sé­gét. Az egyik a rég­óta kri­ti­zált Amtrak vas­úti tár­sa­ság, amely sze­ret­te vol­na ja­ví­ta­ni a ró­la ki­ala­kult ké­pet, így meg­hir­det­te, hogy új uta­zás­ra szó­ló ku­po­nok­kal kár­pó­tol­ja azo­kat az uta­so­kat, akik elé­ge­det­le­nek vol­tak az Amtrakkel.

A má­sik egy internetes cég, a Biztravel.com, amely sze­ret­ne mi­nél na­gyobb sze­le­tet ki­ha­sí­ta­ni az online re­pü­lő­jegy-el­adás tor­tá­já­ból. Ezt úgy pró­bál­ja el­ér­ni, hogy pénzt té­rít vis­­sza az uta­sok­nak, ha a já­rat ké­sik.

Mi­be ke­rült va­jon ez a két kez­de­mé­nye­zés? Mind­két cég el­is­me­ri, hogy a prog­ra­mok kész­pénz­ben több mint egy­mil­lió dollár(!) vis­­sza­té­rí­té­st je­len­tet­tek, de mind­két vál­lal­ko­zás rá­mu­tat, hogy nőt­tek egyút­tal a be­vé­te­lei is. Kí­sér­le­tü­ket ha­tá­ro­zot­tan si­ke­res­nek te­kin­tik.

Az Amtrak jú­li­us 4-én in­dí­tot­ta az „Amtrak Ser­vi­ce Pro­mise” prog­ra­mot. Az elé­ge­det­len uta­sok­tól a je­gyük el­len­őr­ző szel­vé­nyé­nek szá­mát ké­rik és az elé­ge­det­len­ség oká­nak meg­ha­tá­ro­zá­sát. A ku­pon pon­to­san ak­ko­ra ér­té­ket kép­vi­sel, mint a ki­fo­gá­solt uta­zás ára, más­fél éven be­lül le­het fel­hasz­nál­ni egy újabb Amtrak-uta­zás­ra. Az Amtrak azt tűz­te ki cé­lul, hogy 1000 uta­zás­ra ke­ve­sebb mint egy pa­nasz jus­son. Az el­ső hó­nap­ban 356 utas­ra esett egy pót­jegy ki­adá­sa, ez több mint 400‑000 dol­lár­ba ke­rült. Még ok­tó­ber­ben is ha­son­ló volt a hely­zet, de ér­de­mes a hó­nap be­vé­te­le­it is szem­ügy­re ven­ni. 9,6 szá­za­lék­kal nőtt az utas­for­ga­lom, a be­vé­tel pe­dig 13,4 szá­za­lék­kal 1999 ha­son­ló idő­sza­ká­hoz ké­pest. Ha az Amtraknek si­ke­rül el­ér­nie ere­de­ti cél­ját (1000 utas­ra át­la­go­san ke­ve­sebb, mint egy ku­pon), ak­kor az Egye­sült Ál­la­mok min­den Amtrak dol­go­zó­ja 50 dol­lár ju­tal­mat kap.

A Biztravel.com má­jus 23. óta nyújt vis­­sza­té­rí­tést a ná­la je­gyet vá­sár­lók­nak, ha az American Airlines, a Continetal Airlines, a Japan Airlines, a Bri­tish Airways vagy az Air France já­ra­tai kés­nek vagy tör­lik őket. Az aján­lat ed­dig pél­da nél­kül ál­ló és elő­nyö­sebb, mint a lé­gi­tár­sa­ság­ok ál­tal kí­nált bár­mi­lyen köz­vet­len biz­to­sí­tás. A tár­sa­ság­tól je­gyet vá­sár­ló utas 100 dol­lár kár­té­rí­tés­re jo­go­sult, ha já­ra­ta 30–60 perc­nyit ké­sik. Ha a ké­sés 60–120 perc­nyi, a kár­té­rí­tés el­ér­he­ti a 200 dol­lárt. Ha több mint két­órá­nyi a ké­sés (vagy bár­mely ok­ból tör­lik a já­ra­tot, mű­sza­ki prob­lé­mát ki­vé­ve), a cég vis­­sza­té­rí­ti a tel­jes jegy­árat.

Az el­ve­szett pog­­gyá­szért is fi­zet­nek (ma­xi­mum 200 dol­lárt); a ko­szos ülé­sek vagy a nem meg­fe­le­lő me­nü a bu­si­­ness és az el­ső osz­tá­lyon ese­ten­ként 25 dol­lár kár­té­rí­tés­re jo­go­sít. Sőt, ha az ügy­fél­szol­gá­lat­nál nem ve­szik fel a te­le­font 90 má­sod­per­cen be­lül, vagy a be­ér­ke­zett e-mailre nem vá­la­szol­nak két órán be­lül, az utas­nak 10 dol­lár jár. Az uta­sok­nak te­le­fo­non vagy interneten kell be­je­len­te­ni­ük pa­na­szu­kat 24 órán be­lül. (S egy Ma­gyar­or­szá­gon el­kép­zel­he­tet­len öt­let: a Biztravel.com az idő­já­rás okoz­ta ké­sé­se­kért is fi­zet, de meg­ké­ri az utast, fon­tol­ja meg, va­jon ezen az ala­pon fair do­log-e kom­pen­zá­ci­ót kérnie…) A tár­sa­ság 48 órán be­lül el­bí­rál­ja a pa­nasz jo­gos­sá­gát és há­rom hé­ten be­lül fi­zet. Bár konk­rét szá­mo­kat nem mond­tak, be­val­lá­suk sze­rint má­jus óta 55 szá­za­lék­kal nőtt a for­gal­muk. En­nek nagy ré­szét a ga­ran­ciaprog­ram­nak tu­laj­do­nít­ják, amely nagy mé­dianyil­vá­nos­sá­got is ka­pott. An­­nyit még el­árul­tak, hogy az uta­sok ke­ve­sebb mint 10 szá­za­lé­ka igé­nyelt visz­­sza­té­rí­tést.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.