Ezenközben akadt két vállalkozás, amely megpróbálja garanciákkal biztosítani az utasok elégedettségét. Az egyik a régóta kritizált Amtrak vasúti társaság, amely szerette volna javítani a róla kialakult képet, így meghirdette, hogy új utazásra szóló kuponokkal kárpótolja azokat az utasokat, akik elégedetlenek voltak az Amtrakkel.
A másik egy internetes cég, a Biztravel.com, amely szeretne minél nagyobb szeletet kihasítani az online repülőjegy-eladás tortájából. Ezt úgy próbálja elérni, hogy pénzt térít vissza az utasoknak, ha a járat késik.
Mibe került vajon ez a két kezdeményezés? Mindkét cég elismeri, hogy a programok készpénzben több mint egymillió dollár(!) visszatérítést jelentettek, de mindkét vállalkozás rámutat, hogy nőttek egyúttal a bevételei is. Kísérletüket határozottan sikeresnek tekintik.
Az Amtrak július 4-én indította az „Amtrak Service Promise” programot. Az elégedetlen utasoktól a jegyük ellenőrző szelvényének számát kérik és az elégedetlenség okának meghatározását. A kupon pontosan akkora értéket képvisel, mint a kifogásolt utazás ára, másfél éven belül lehet felhasználni egy újabb Amtrak-utazásra. Az Amtrak azt tűzte ki célul, hogy 1000 utazásra kevesebb mint egy panasz jusson. Az első hónapban 356 utasra esett egy pótjegy kiadása, ez több mint 400‑000 dollárba került. Még októberben is hasonló volt a helyzet, de érdemes a hónap bevételeit is szemügyre venni. 9,6 százalékkal nőtt az utasforgalom, a bevétel pedig 13,4 százalékkal 1999 hasonló időszakához képest. Ha az Amtraknek sikerül elérnie eredeti célját (1000 utasra átlagosan kevesebb, mint egy kupon), akkor az Egyesült Államok minden Amtrak dolgozója 50 dollár jutalmat kap.
A Biztravel.com május 23. óta nyújt visszatérítést a nála jegyet vásárlóknak, ha az American Airlines, a Continetal Airlines, a Japan Airlines, a British Airways vagy az Air France járatai késnek vagy törlik őket. Az ajánlat eddig példa nélkül álló és előnyösebb, mint a légitársaságok által kínált bármilyen közvetlen biztosítás. A társaságtól jegyet vásárló utas 100 dollár kártérítésre jogosult, ha járata 30–60 percnyit késik. Ha a késés 60–120 percnyi, a kártérítés elérheti a 200 dollárt. Ha több mint kétórányi a késés (vagy bármely okból törlik a járatot, műszaki problémát kivéve), a cég visszatéríti a teljes jegyárat.
Az elveszett poggyászért is fizetnek (maximum 200 dollárt); a koszos ülések vagy a nem megfelelő menü a business és az első osztályon esetenként 25 dollár kártérítésre jogosít. Sőt, ha az ügyfélszolgálatnál nem veszik fel a telefont 90 másodpercen belül, vagy a beérkezett e-mailre nem válaszolnak két órán belül, az utasnak 10 dollár jár. Az utasoknak telefonon vagy interneten kell bejelenteniük panaszukat 24 órán belül. (S egy Magyarországon elképzelhetetlen ötlet: a Biztravel.com az időjárás okozta késésekért is fizet, de megkéri az utast, fontolja meg, vajon ezen az alapon fair dolog-e kompenzációt kérnie…) A társaság 48 órán belül elbírálja a panasz jogosságát és három héten belül fizet. Bár konkrét számokat nem mondtak, bevallásuk szerint május óta 55 százalékkal nőtt a forgalmuk. Ennek nagy részét a garanciaprogramnak tulajdonítják, amely nagy médianyilvánosságot is kapott. Annyit még elárultak, hogy az utasok kevesebb mint 10 százaléka igényelt viszszatérítést.