In memoriam MATUR (1993-2012)

Húsz éves működés után végelszámolással megszűnik a turisztikai szakma legrégebbi ágazatfüggetlen civil szervezete, a Magyar Turisztikai Egyesület, közismertebb nevén a MATUR.

Az 1993-ban alakult egyesület május 5-én tartotta huszadik, éves közgyűlését Budapesten. A rendezvényen alig két tucatnyian vettek részt a 150 fős tagságból, miközben 10-15 évvel ezelőtt a csúcson még több mint 1000-en tartoztak a szervezethez.

A szervezet alapító elnöke, dr. Lengyel Márton, nemzetközi hírű turizmuskutató és –professzor a tagság előtt a „tárgyi, személyi és pénzügyi feltételek” ellehetetlenülése miatt kérte a tagságot, szavazzák meg a szervezet önkéntes megszüntetését.

Középen Lengyel Márton elnök

A MATUR-titkárságnak a korábban számukra helyet biztosító főiskoláról tulajdonosváltás miatt távoznia kellett, és nem sikerült máshol helyet szerezniük, sem a szervezet titkárának foglalkoztatását megnyugtatóan rendezni – tájékoztatta a tagságot Lengyel Márton. „Több megyei szervezet is megszűnt az utóbbi időben, így nem maradt más hátra, mint az aktív eutanázia” – tette hozzá az elnök.

A későbbiekben elhangzott, hogy 2011-ben 1,8 millió forint bevételt ért el a szervezet, jórészt a tagdíjakból, és a közgyűlés időpontjában kizárólag 700 ezer forintos készpénz-vagyonnal rendelkezett. A szervezet húsz éves működése emlékére legaktívabb tagjainak és segítőinek emléklappal köszönte meg a szakmai munkát.

Lengyel Márton elmondta, hogy tervezik a MATUR név levédését, hogy egyszer – „ha nem lesz III. világháború” – formálisan vagy informálisan újraindulhasson a szervezet. Ennek módjait egy dzsemborin beszélhetné át a tagság még az idén - javasolta.

Több hozzászóló ezek után kifejtette, hogy nem örül a megszűnésnek, de amint Mausz Gotthárd alapító tag kifejtette, „ha nincs, aki folytassa, akkor szűnjön meg”! Mint később kiderült, több korábbi elnökségi ülésen szóba kerültek már az elnök által korábban említett problémák, de mivel időközben ezekre megoldás nem született, ezért javasolta a megszűnést Lengyel Márton.

MATUR-történet

A közgyűlésen az elnök röviden összefoglalta a szervezet életének legfontosabb momentumait. A MATUR indulása óta a turizmus minden részterületét megpróbálta felölelni, tagjai közé hívta a nagyvállalatok mellett a turizmusban működő megannyi kis- és középvállalkozás képviselőit. A szervezet mindig is politikamentesen működött.

Húszéves működése alatt számos emlékezetes esemény, így például a 2000-es Lovas Világtalálkozó megszervezése fűződött a nevéhez. Szakmai és megyei tagozatai működnek, tagsága valódi közösségé kovácsolódott - emelte ki Lengyel Márton. Részt vettek az Országos Idegenforgalmi Bizottság munkájában, számtalan szakmai koncepciót, vitaanyagot készítettek fennállásuk alatt.

„Mégis csak részleges eredményeket értünk el” – hangsúlyozta az elnök, aki szerint olyan korban történt mindez, amikor minden ellene hatott a profitot nem hozó tevékenységeknek. Az évek során mindenkinek egyre kevesebb ideje maradt erre.

„Atomizált, szegény ország lettünk. Mi pedig elöregedtünk, nem sikerült megújulnunk! Nem jöttek elegendő számban a fiatalok” – mondta Lengyel Márton. Pedig például Békés megyében a mai napig, ha a turizmus szót kiejti valaki, rögtön a MATUR jut mindenki eszébe. „Nem sikerült a hosszú távú cél, a fenntartható turizmus és a turizmusbarát környezet kialakítása” – foglalta össze végezetül a húsz éves szakmai történetet az elnök.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.