Nálunk is olvasható volt, hogy az Epidemic Sound közel 28 ezer zeneszámot léptetett ki a magyarországi kollektív jogkezelés hatálya alól, így 2014. január elsejétől az üzleteknek lehetősége lesz arra, hogy az Artisjus díjszabásánál kedvezőbb áron kapjanak minőségi zenét. Az üzletek vezetői erről a svéd zeneipari céget Magyarországon kizárólagosan képviselő CloudCastinggal állapodhatnak meg, közölte szerkesztőségünkkel a magyar menedzsment által vezetett nemzetközi cégcsoport, amely – egyéb digitális médiaszolgáltatások mellett - többek között üzletek, éttermek, szállodák, bevásárlóközpontok számára szolgáltat háttérzenét.
A CloudCasting több európai országban korábban már sikeresen indított el közvetlen jogkezelt zenén alapuló háttérzenei szolgáltatást. A szolgáltatás lényege, hogy a CloudCasting által kínált zenei katalógusokból igényes, de kedvezőbb költségű tematikus (pl. pop, jazz, lounge, relax, stb.) zenei összeállításokból válogathatnak az ügyfelek. Ezek az alkotások nem esnek a kollektív jogkezelés hatálya alá, mert a zeneművek jogtulajdonosai nem vesznek igénybe jogkezelő szervezeteket, mint az Artisjus és annak külföldi megfelelői.
Kérdéses, mekkora a piaci igény ezekre a zenékre
A jogkezelésből kilépett külföldi szerzőkhöz, zeneszámokhoz kapcsolódóan a tudnivalókról, háttérinformációkról tájékoztatta szerkesztőségünket a magyar zenei jogdíjakat kezelő Artisjus. A kérdés-felelet formában összeállított közleményüket alább teljes terjedelmében közöljük.
Mekkora bevételkiesést okoz az Epidemic 2014-ben?
Az Epidemic Sound kizárólag külföldi szerzőkkel áll kapcsolatban, repertoárjában csak a széles közönség számára ismeretlen zeneszámok szerepelnek. Ezek nem azok a slágerek, amiket a koncertekről, a rádiókból ismer a nagyközönség. A külföldi tapasztalatok azt mutatják, hogy az ilyen zenei repertoároknak általában korlátozott a sikere, mert a vendégnek vagy a vásárlónak fontos, hogy ismert zenéket, slágereket halljon. Egyelőre nehezen megbecsülhető, hogy hány üzlet próbálja meg a slágerekről, a korlátlan zenei kínálatról való átállást az Epidemic Sound részrepertoárjára – és közülük hányan érzik majd úgy, hogy mégis visszatérnek a zenei világrepertoárhoz. Ezért a várható bevételkiesés is nehezen mérhető fel.
Mondhatjuk-e, hogy eddig monopolhelyzetben volt az Artisjus, ez pedig most megtört?
A magyar szerzői jog 2004 óta már lehetővé teszi, hogy a szerzők kilépjenek a közös jogkezelésből. Eddig is történtek már ilyen kilépések, főleg külföldi szerzők részéről – de nem érintettek olyan piaci értékű repertoárt, amely az Artisjus forgalmát mérhetően befolyásolta volna. Az Epidemic Sound most kiléptetett repertoárja kapcsán is az lesz a kérdés, hogy mekkora piaci igény mutatkozik ezekre a zenékre.
Tart-e attól az Artisjus, hogy most mások is „beindulnak”?
Az utóbbi 9 évben folyamatosan jöttek a kilépés lehetősége iránt érdeklődők, és történt is már több hasonló kilépés korábban, többnyire külföldi szerzők személyében. Azt gondoljuk, hogy önmagában ez a fejlemény nem hoz változást.
Az Epidemic kilépése a zeneszerzők jogaira vonatkozott. A dalok előadóinak és kiadójának jogaival mi a helyzet?
Magyarországon a gépzenei elhangzások esetén az előadói jogokat az Előadóművészi Jogvédő Iroda (EJI), a hangfelvétel-kiadói jogokat a MAHASZ képviseli. Ezekre a jogokra nézve más a nemzetközi jogi háttér, így az Epidemic Sound ezekből a szervezetekből nem léptethette ki a repertoárját. Tehát az Epidemic Sound dalokat használó háttérzenés helyeknek továbbra is kell előadói-kiadói jogdíjat fizetnie. Az EJI és a MAHASZ jogdíját – szerződéses megállapodás alapján – az Artisjus szedi be a felhasználóktól.
Nyugat-Európában milyen modell jellemző? Monopolhelyzet van vagy többszereplős a zenei jogdíjakat kezelő szervezetek piaca a gépzenei területen?
Általában az a helyzet a jellemző, ami most Magyarországon is előállt: egy nagy, lényegében monopol helyzetben lévő közös jogkezelő szervezet kezeli a közel teljes zenei világrepertoárt, mellette pedig kisebb részrepertoárokat képviselő háttérzene-szolgáltatók működnek viszonylag kis piaci részesedéssel.