Kevesebb pénz ugyanazért a munkáért

Annak ellenére, hogy rengeteg területen ért el látványos sikereket a női emancipáció az elmúlt bő egy évszázad során, a munkavállalás terén általában még mindig hátrányos helyzetben van a szebbik nem. Ez különösen igaz a turisztikai ágazatra. A Nemzetközi Munkaügyi szervezet (International Labour Office) legújabb kiadványában erre a problémára hívja fel a figyelmet, és próbál utánajárni annak, hogy mi lehet a forrása a nemi egyenlőtlenségeknek.

A nemek közötti egyenlőtlenségek, valamint a női és férfi munkavállalókkal szembeni sztereotípiák folyamatos kihívást nyújtanak szinte az összes iparág vezetői számára. A probléma jelen van az úgynevezett fejlett demokráciákban, többek között az Európai Unióban is – állapítják meg a tanulmány készítői. Az emberek többsége még mindig úgy gondolja, hogy vannak tradicionális női és férfi szerepek. A munkaadók védelmében el kell ismerni, hogy statisztikai adatok is alátámasztják, hogy hosszú távon jobban járnak férfi alkalmazottakkal. Az egyik sarkalatos pont a gyermekvállalás utáni munkavégzés kérdése: a globális adatok szerint a nők 62,4%-a tér vissza a munkahelyére a szülés után, szemben a férfiak 91,4%-ával. Ez tehát alátámasztja a klasszikus családmodell felfogást, ami szerint a nő helye otthon van a családdal. Ez egyben azt is bizonyítja, hogy a nő könnyebben adja fel karrierjét családja érdekében. Bár az egyetemeken, főiskolákon tanuló diákok 55%-a nő, a nagyobb presztízsű szakokon (természettudományok, mérnök) a női hallgatók aránya jóval kisebb.

Nyílt titok a diszkrimináció

A turizmus terén is egyértelműen tetten érhető ez a hagyományos szemlélet. Az ILO kutatása szerint habár a nők többségben (55%) vannak a szállodai, vendéglátó-ipari és turisztikai szektorban, viszont vezetői pozíciókat (elsősorban szállodákban) elenyésző számban töltenek be női munkavállalók. A nők csupán a turisztikai menedzserek 32%-át adják. Ez persze nem is véletlen, mivel a munkaadók abban az esetben, amikor manageri pozícióra keresnek alkalmazottat, a hirdetésükben sugallják, hogy férfi munkaerőt preferálnak, ezzel is alátámasztva a nyílt titokként kezelt szexuális diszkriminációt a turisztikai szektorban (olvasható H. Manwa és N.Black ‘Influence of Organizational Culture on Female and Male Upward Mobility Into Middle and Senior Managerial Positions’ című tanulmányban). A másik fő probléma a keresetek közötti különbségekben található. Nem csupán a vezetői pozíciókban, de a szaktudást nem igénylő munkák esetén is kevesebb fizetésre számíthatnak a nők, mint férfi kollégáik. Az ágazatban szaktudás nélkül dolgozó nők jellemzően takarítói vagy szobalányi feladatokat kapnak, míg a férfiakat portásként, szerelőként, illetve konyhai kisegítőként foglalkoztatják. A felmérésükből az is kiderül, hogy a férfiak átlagosan 18,2%-kal visznek haza több pénzt, mint kolléganőik. Egy 2008-as kutatás, 68 ország rangsorolásával megvizsgálta a turizmusban dolgozó nők arányát. Ez alapján egyértelműen kiderült, hogy a nők kevésbé foglalkoztatottak jellemzően Észak Afrikában és a Közel Keleten. Ennek természetesen kulturális és vallási okai vannak. Világszerte körülbelül 55,5 % a női munkavállalók aránya a szektorban (Magyarországon 55,7%). A regionális százalékarány azonban bőven 70% felett van az extrémen alacsony százalékot elérő országok figyelembe vétele nélkül.

A turisztikai ágazatról

A HCT (Hotels, Catering and Tourism) szektor az egyik leggyorsabban fejlődő globális szolgáltatási ágazat. Szálláshelyek és éttermek adják a szektor jelentős részét, de ide tartoznak a taxitársaságok, utazási irodák és a városnézést szervező társaságok is. Közvetve az infrastrukturális fejlesztések és a szállítás is kapcsolatban áll a szektorral, amely globálisan 225 millió embernek biztosít megélhetést. Ez az összes foglalkoztatott 8,7%-át jelenti, azaz 12-ből 1 ember a turizmusban dolgozik. A gazdasági világválság ellenére az ágazat 3%-os növekedést produkált a tavalyi évben.

Az International Labour Office tanulmánya teljes egészében ezen a linken érhető el. 


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.