Az Európai Turisztikai Intézet a kínaiak utazási szokásait mérte fel – a WTO előrejelzésével összhangban –, olyan új területként tartva számon, ahol a turizmus a legerősebben növekszik. A belföldi vendégek számában a 90-es évek 265%-os növekedést hoztak. Magas az utazási intenzitás: a megkérdezettek 75%-a tervezett legalább egy alkalommal egyéjszakás rövid utazást 1999-ben. Ezek döntő többsége rokonlátogatás volt. A megkérdezettek fele legszívesebben rövid, hétvégi kirándulásokra megy.
A felmérésbe bevontak 83%-a belföldi utas, csak 17%-a utazott külföldre, más ázsiai országokba. Európa és USA 2-2%-kal sereghajtó az úti célok között. Ám a jövőt illetően kétszerannyian nyilatkoztak úgy, hogy Európát fel kívánják keresni. (Kína lakosainak számát tekintve az alacsony százalékok is jelentős vendégéjszakaszámot jelentenek.)
Az utazásra fordított átlagos kiadások 1200 DM-re rúgnak, ezen belül az átlagos kínai állampolgár viszonylag alacsony, 250–550 DM kiadást tud megengedni magának. Csupán a megkérdezettek 10%-a nyilatkozott úgy, hogy tervezett kiadásai 3000– 14 000 DM nagyságrendűek lesznek. A kínaiak külföldre csoportosan szeretnek utazni. Csupán 10% részesíti előnyben az egyéni utakat. Motivációjuk között első helyen áll a kultúra – az anyagiak miatt akár kevés komforttal párosulva –, de közel azonos nagyságrendben a kikapcsolódás, a pihenés is előkelő helyezést kapott. Kívánják a szórakoztatást, az animációt, szeretik a napfényt és a vízparti üdüléseket. A természet érintetlenségére és a komfortra alig érzékenyek. A gyógyfürdő-wellness kínálatra a megkérdezés nem terjedt ki. Bizonyos, hogy Kínában egyetlen kis ország sem tud önálló marketingkampányt felépíteni. Magyarországot illetően a járható út a Budapest–Prága–Bécs arany háromszög ajánlatának közös piacra vitele lehetne, csak Pekingre és Sanghajra koncentrálva.
Míg a kiutaztatás még csak ébredezik, éber szemek és érdekek segítik elő a beutaztatást. A turizmus Kínának több mint 54 milliárd USD bevételt hozott 2000-ben. A Kínai Turisztikai Hivatal (CNTA) adatai szerint a beutazás tavaly 13-20%-kal nőtt. Külföldi befektetők segítségével javult az ország turisztikai infrastruktúrája: 105 000 turistaszálláshely működött már az elmúlt évben, ebből 6000 csillagos besorolásra alkalmas. Kína kormányzata elfogadta a turizmus fejlesztését célzó tervezetet, amelynek értelmében 2002-ben 120 millió USD értékű támogatást kap az ágazat, a régiók és a városok. A tervezet célja, hogy 2005-re a Kínába látogató külföldiek száma elérje a 114 milliót, és még több munkahely létesüljön. Nagy hangsúlyt helyeznek az ökológiai turizmusra. Országszerte 187 ökopark létesítését és védelem alá helyezését tervezik. Kína légi forgalma lépést tart a turizmus fejlődésével: 1165 útvonalat repülnek, a nemzetközi forgalom számára alkalmas 60 repülőtérrel rendelkeznek, ahová 33 ország járatai landolnak. Jelenleg 7 nagy légitársaságuk van, köztük az Air China. A hatékonysággal azonban bajok vannak, az Air China súlyos veszteséget termel – itt is összeolvadások várhatóak.