Kí­na – nyit­va

Az óri­ás né­pes­sé­gű or­szág a gaz­da­sá­gi, és a tu­risz­ti­kai ér­dek­lő­dés köz­pont­já­ba ke­rült. A Ma­gyar Tu­riz­mus Rt. ber­li­ni kép­vi­se­le­te se­gít­sé­gé­vel ös­­sze­fog­la­lót köz­lünk az FVW né­met tu­risz­ti­kai szak­lap ide­vo­nat­ko­zó ösz­­sze­ál­lí­tá­sá­ból.

Az Eu­ró­pai Tu­risz­ti­kai In­té­zet a kí­na­i­ak uta­zá­si szo­ká­sa­it mér­te fel – a WTO elő­re­jel­zé­sé­vel össz­hang­ban –, olyan új te­rü­let­ként tart­va szá­mon, ahol a tu­riz­mus a leg­erő­seb­ben nö­vek­szik. A bel­föl­di ven­dé­gek szá­má­ban a 90-es évek 265%-os nö­ve­ke­dést hoz­tak. Ma­gas az uta­zá­si in­ten­zi­tás: a meg­kér­de­zet­tek 75%-a ter­ve­zett leg­alább egy al­ka­lom­mal egy­éj­sza­kás rö­vid uta­zást 1999-ben. Ezek dön­tő több­sé­ge ro­kon­lá­to­ga­tás volt. A meg­kér­de­zet­tek fe­le leg­szí­ve­seb­ben rö­vid, hét­vé­gi ki­rán­du­lá­sok­ra megy.

A fel­mé­rés­be be­von­tak 83%-a bel­föl­di utas, csak 17%-a uta­zott kül­föld­re, más ázsi­ai or­szá­gok­ba. Eu­ró­pa és USA 2-2%-kal se­reg­haj­tó az úti cé­lok kö­zött. Ám a jö­vőt il­le­tő­en kétszerannyian nyi­lat­koz­tak úgy, hogy Eu­ró­pát fel kí­ván­ják ke­res­ni. (Kí­na la­ko­sa­i­nak szá­mát te­kint­ve az ala­csony szá­za­lé­kok is je­len­tős vendégéjszakaszámot je­len­te­nek.)

Az uta­zás­ra for­dí­tott át­la­gos ki­adá­sok 1200 DM-re rúg­nak, ezen be­lül az át­la­gos kí­nai ál­lam­pol­gár vi­szony­lag ala­csony, 250–550 DM ki­adást tud meg­en­ged­ni ma­gá­nak. Csu­pán a meg­kér­de­zet­tek 10%-a nyi­lat­ko­zott úgy, hogy ter­ve­zett ki­adá­sai 3000– 14 000 DM nagy­ság­ren­dű­ek lesz­nek. A kí­na­i­ak kül­föld­re cso­por­to­san sze­ret­nek utaz­ni. Csu­pán 10% ré­sze­sí­ti előny­ben az egyé­ni uta­kat. Mo­ti­vá­ci­ó­juk kö­zött el­ső he­lyen áll a kul­tú­ra – az anya­gi­ak mi­att akár ke­vés kom­fort­tal pá­ro­sul­va –, de kö­zel azo­nos nagy­ság­rend­ben a ki­kap­cso­ló­dás, a pi­he­nés is elő­ke­lő he­lye­zést ka­pott. Kí­ván­ják a szó­ra­koz­ta­tást, az ani­má­ci­ót, sze­re­tik a nap­fényt és a víz­par­ti üdü­lé­se­ket. A ter­mé­szet érin­tet­len­sé­gé­re és a kom­fort­ra alig ér­zé­ke­nyek. A gyógyfürdő-wellness kí­ná­lat­ra a meg­kér­de­zés nem ter­jedt ki. Bi­zo­nyos, hogy Kí­ná­ban egyet­len kis or­szág sem tud önál­ló mar­ke­ting­kam­pányt fel­épí­te­ni. Ma­gyar­or­szá­got il­le­tő­en a jár­ha­tó út a Budapest–Prága–Bécs arany há­rom­szög aján­la­tá­nak kö­zös pi­ac­ra vi­te­le le­het­ne, csak Pe­king­re és Sang­haj­ra kon­cent­rál­va.

Míg a ki­utaz­ta­tás még csak éb­re­de­zik, éber sze­mek és ér­de­kek se­gí­tik elő a be­utaz­ta­tást. A tu­riz­mus Kí­ná­nak több mint 54 mil­li­árd USD be­vé­telt ho­zott 2000-ben. A Kí­nai Tu­risz­ti­kai Hi­va­tal (CNTA) ada­tai sze­rint a be­uta­zás ta­valy 13-20%-kal nőtt. Kül­föl­di be­fek­te­tők se­gít­sé­gé­vel ja­vult az or­szág tu­risz­ti­kai inf­rast­ruk­tú­rá­ja: 105 000 tu­ris­ta­szál­lás­hely mű­kö­dött már az el­múlt év­ben, eb­ből 6000 csil­la­gos be­so­ro­lás­ra al­kal­mas. Kí­na kor­mány­za­ta el­fo­gad­ta a tu­riz­mus fej­lesz­té­sét cél­zó ter­ve­ze­tet, amely­nek ér­tel­mé­ben 2002-ben 120 mil­lió USD ér­té­kű tá­mo­ga­tást kap az ága­zat, a ré­gi­ók és a vá­ro­sok. A ter­ve­zet cél­ja, hogy 2005-re a Kí­ná­ba lá­to­ga­tó kül­föl­di­ek szá­ma el­ér­je a 114 mil­li­ót, és még több mun­ka­hely lé­te­sül­jön. Nagy hang­súlyt he­lyez­nek az öko­ló­gi­ai tu­riz­mus­ra. Or­szág­szer­te 187 ökopark lé­te­sí­té­sét és vé­de­lem alá he­lye­zé­sét ter­ve­zik. Kí­na lé­gi for­gal­ma lé­pést tart a tu­riz­mus fej­lő­dé­sé­vel: 1165 út­vo­na­lat re­pül­nek, a nem­zet­kö­zi for­ga­lom szá­má­ra al­kal­mas 60 re­pü­lő­tér­rel ren­del­kez­nek, aho­vá 33 or­szág já­ra­tai lan­dol­nak. Je­len­leg 7 nagy lé­gi­tár­sa­sá­guk van, köz­tük az Air China. A ha­té­kony­ság­gal azon­ban ba­jok van­nak, az Air China sú­lyos vesz­te­sé­get ter­mel – itt is ös­­sze­ol­va­dá­sok vár­ha­tó­ak.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.