A többnyire szállodai és vendéglátós területről érkező, rendszeresen résztvevő kollégák is megerősítik, mindig emlékezetes az a találkozó, amelyet egy-egy különleges hotel fogad.
A keddi találkozó is ilyen volt. A kissé töménynek ígérkező szakmai program – amelyet ezúttal is Bózsik András köszöntött – legvégéig kitartott a hallgatóság, hiszen most is háznézéssel zárult az esemény. Nem mindennapi élmény volt a majdnem egy éve nyílt Mirage Hotel bejárása, azé a házé, amely korábban a Délibáb nevet viselte a Hősök tere szomszédságában. A Mellow Mood szállodalánc 14 tagja közül a Mirage a Fashion kategóriába sorolt négycsillagos gyöngyszem. Mind belsőépítészete, mind az újonnan kialakított tetőtéri lakosztálya, amely jakuzzival is felszerelt, páratlanul elegáns és egyedi, nem beszélve a tetőteraszról nyíló kilátásról. Az eredetileg nyaralónak épített ház, amely még nővérszállóként is működött a második világháború után, mai tetőszerkezete az Év Tetője elismerést is kivívta az átépítés után. Kávézó-terasza a találkozó napján nyitott, amely hiánypótló szolgáltatás: az árnyas-napfényes kiülős hely ideális randipont, üzleti találkahely vagy hangulatos pihenő a Városligeti látnivalók és programok előtt-után.
Exkluzív hely, hangulatos berendezés, páratlan adottságok
Schwindt-Kiss Andrea igazgatónő színes előadásából megtudhattuk, hogy a 36 szobás ház annak ellenére, hogy nem régen működik MM-szállóként a superior kategóriában, máris a budapesti 332 hotelből a 27. a TripAdvisor-ranglétrán, és épp most nyerte el a Best of Hungary díjat a négycsillagosok között. Nem pusztán aludni és reggelizni lehet az épületben, de olyan rendezvények kedvelt helyszíne úgy a lobbi, mint a lakosztály-rész, mint az esküvői fotózások vagy az exkluzív sztárokkal készített interjúké. A HSM találkozó tematikájához igazodva, amely a Turizmusfejlesztési Koncepciótól a magyar termékeken át egy koncepció-országmárka bemutatásáig tekintette át szakmai céljainkat, a pályázati rendszereket és a kreatív-ipar lehetőségeit a turizmusban, az állófogadás keretében piros-fehér-zöld falatkákkal igazolta: egy ilyen ház is tud és akar tenni a hazai beszállítókért és az egészséges életmódért. Hornyik Adrienn, aki az est programjait konferálta, a szálloda bemutatkozása után adta át a szót a turisztikai fejlesztési irányokat bemutató előadások sorának.
2014-2024: Turizmusfejlesztés és az EU-s programok
Dr. Nemes Andrea, a Nemzetgazdasági Minisztérium Turisztikai és Vendéglátóipari Főosztályának vezetője a rendezvény előtt megkapta a HSM-tagok kérdéseit az elmúlt ősszel társadalmi egyeztetésen átesett Nemzeti Turizmusfejlesztési Koncepció státuszával kapcsolatban. Előadásában részletesen válaszolt a legfontosabb felvetésekre, és megköszönte azokat a javaslatokat, melyek 45 turisztikai szervezettől, illetve magánszemélyektől érkeztek a koncepció társadalmi egyeztetése során. A konkrét kérdések és válaszok ismertetését következő nyomtatott lapszámunkban tervezzük részletesen megjelentetni, most inkább az általánosabb és a fejlesztésekkel összefüggő témákat vesszük górcső alá, ahogy főosztályvezető asszony is tette prezentációjában.
Magyarország, mint Európa egyik legnépszerűbb fogadóországa
Mint azt a főosztályvezető kifejtette, a nemzeti turizmusfejlesztési koncepció egyik legfontosabb feladata volt megfogalmazni a turizmus növekedését megalapozó fő irányokat, mellyel 2024-re Magyarország Európa egyik legnépszerűbb fogadó területévé válhat. Ehhez jól körülhatárolt, specifikus célok megvalósításán keresztül vezet az út, ezek egyik fő fókusza az innovatív, kreatív és minőségi termék- és kínálatfejlesztés. A koncepció társadalmi egyeztetése során is a termékfejlesztés témakörében érkezett a legtöbb hozzászólás. A 2014-20-as hazai tervezésű operatív programokból elnyerhető források felhasználását is a koncepció termékfejlesztési prioritásaival és az EU tematikus célrendszerével összhangban alakítják. Mint a főosztályvezető elmondta, fontos, hogy szabályozórendszerünk révén is erősítsük az ágazat nemzetközi versenyképességét, munkahelyteremtő képességét, ennek érdekében további finomításokra van szükség. A szakmai szövetségek az áfakulcsok csökkentésére tesznek javaslatot, ez azonban mindenkor a költségvetés teherbíró-képességének figyelembe vételével történhet. Már kezd megbarátkozni a szakma a GINOP, VEKOP, TOP és VP programok neveivel, tartalmukról azonban még nem sokat tudni. Nemes Andrea előadásából a hallgatóság a NGM-ben zajló GINOP-os programtervezés aktuális állásáról is tájékozódhatott.
A magyar termékek igazi mágnesek a vendéglátásban
87 ezren követik már a Facebookon a Bárány Attila vezette mozgalom egyesületi munkáját, amelyet a Hungary NEXT Corner programpontjaként ismerhettünk meg. A Mirage Hotel kényelmes beszélgetősarkot rendezett be, így nem csoda, hogy a képekkel illusztrált társalgás nem csak izgalmas és tartalmas, de néha provokatív és kimeríthetetlen témákat is felvetett. Ahogy Bódis Gábor, a Hungary NEXT ország-márka-műhely alapítója fogalmazott, tulajdonképpen az előadás során bemutatott hazai termékekből és innovatív építőelemekből, dekorációs eszközeiből már most összeállhatna egy egész hotel, annak mindennap használatos tárgyai, illetve éttermi kínálata is. A magyar termékeket fontos, hogy megismerjük és tudatosan válasszuk – fejtette ki Bárány Attila, aki maga is a vendéglátásban dolgozik.
Megvalósítható-e mindez?
Igen. Ha az olaszoknak természetes az, hogy mindennapjaikban hazai termékeket és alapanyagokat használnak, akkor egy magyar szálloda is képes lehet ugyanerre. Apró dolgok ezek, sokszor nem is csak a pénz kérdése az, hogy a magyar termék vagy beszállító választása akár még versenyelőnyt is teremthet, ha jól kommunikáljuk. A Magyar Termék Rajongók Oldala egészen egyedülálló módon, alulról szerveződően, civil kezdeményezésként szólítja meg a szélesebb nyilvánosságot és szerez piacot idehaza és külföldön is a magyar termékeknek. Egy hotel miért ne szépíthetné éttermét magyar festményekkel, szervírozhatná magyar ételkülönlegességeit egyedileg tervezett, hazai porcelán segítségével? Van idehaza olyan dizájntervezett lámpakollekció is, amely méltán versenyez a külföldiekkel, mind árban, mind formában és anyagát tekintve. A textilek is lehetnének magyarok, ha sikerülne újból életet lehelni ebbe az iparágba, és a kórházak és az éttermek is nyitnának irányukba. Igen, vannak már jó példák, olyan éttermek és hotelek, ahol van magyar ásványvíz, sőt helyi különlegesség is a minibárban.
Hungary. Still and Sparkling
A Hungary NEXT három területet kíván bevonni a nemzeti marketingkommunikációba. A hungarikumok, a sikeres magyar márkák és a magyar termékek sajnos ma még nem képesek helyettünk dolgozni, erősíteni azt, amit úgy nevezünk, az ország, mint márka.
Versenyképességünk a kreatív-ipar és a turizmus-ipar összedolgozásával érhető el, a legújabb kommunikációs trendek felhasználásával, fogalmazott Bódis Gábor, amikor bemutatta a Sanoma Kiadó ELLE magazinjában márciusban megjelent Rebranding Hungary pályázatot. Három vezető reklámügynökség mellett a NEXT csapat is meghívást kapott a feladatra, amely úgy szólt, teljesen újszerűen mutassuk meg Magyarországot. A releváns és mindennapjainkban is fellelhető igényekre választ adó üzenet, a szerethető vizuális világ mind olyan elemei egy koncepciónak, amely a siker záloga. A kocepció-márka képanyagát Bódis Krisztián, a talán legelismertebb városfotós szolgáltatta, egészen egyedi fotójával, amely a Széchenyi fürdő különleges megvilágítását örökíti meg. A vizes kommunikációt tehát nem tenné félre az ország-márka-műhely, és érdekessége a pályázatnak az is, hogy az alkalmazott betűtípus magyar tervező munkája. A MoireMedia által megalkotott grafika egy oldalon jelent meg a magazin összeállításában, részleteiben a Hungary NEXT Facebook oldalán is megismerhető.
Ajándék
Kis tortával ünnepelte a HSM-tagság Juhász Istvánt, akinek előző napi születésnapja éppúgy okot adott erre, mint a HSM harmadik esztendeje. A szervezők kinyilvánították köszönetüket és a továbbiakban is érdekes programokkal várják a szakma és a sajtó képviselőit. A következő összejövetel május elején lesz, amelyről időben adunk értesítést weboldalunkon is.