Malév-csod, sikeres kampány, keretmegállapodások

A júniusi közgyűlés óta eltelt néhány hónapban sokrétű tevékenységet folytatott a MUISZ elnöksége, a legfontosabb tényeket foglalta össze olvasóinknak Molnár Gabriella elnök.

Az idei év kétségtelenül legsúlyosabb eseménye a Malév február 3-i leállása volt. A csod eddig nem ismert problémákat vetett fel, és következményei igazából beláthatatlanok. Amit biztosan tudunk, hogy drasztikusan visszaesett a MICE-forgalom, sokkal kevesebb konferencia- és incentive csoport jön Magyarországra a nehézkesebb megközelítés miatt. A fapados járatok ugyan ontják az utasokat, de ez a szegmens csak az olcsóbb szálláskategóriákat veszi igénybe és a szállodán kívül alig költ, ezért a repülotér statisztikája az 1,3%-os forgalomnövekedésrol nem jelentkezik az utazási irodák forgalmában, néhány kevés kivételtol eltekintve – értékelte a helyzetet Molnár Gabriella.

Várat magára az irodák kártérítése

A csod legsúlyosabban a repülogépes üzleti forgalmat bonyolító utazási irodákat érintette, a kár 450-600 millió forint között van, de közvetve valamennyi IATA-irodára és viszonteladóira hatással volt. Az összesen eladott jegyek száma 750 000 darab volt. Ma már tudjuk, hogy a Malévval szembeni öszszes követelés mintegy 170-180 milliárd forint, ezzel szemben áll a Malév 2-3 milliárdos vagyona. Tehát majdnem biztosra veheto, hogy az utasok (és a nekik jegyeket eladó utazási irodák) kártalanítására nem lesz elegendo a maradék vagyon, hiszen elsodlegesen a volt dolgozók béreit és járulékait kell(ene) kiegyenlíteni, ezt követik a felszámolás költségei (12-13 milliárd forint), az állammal szemben fennálló tartozások és csak ezután következnek az egyéb követelések, például az utasok kártalanítása. A MUISZ február óta intenzív tárgyalásokat folytatott az IATA-val annak érdekében, hogy a február 3. utáni idoszakra kifizetett repülojegyek árát a jegyeladó irodák visszakaphassák utasaik kártalanítása érdekében. Sajnos a tárgyalások egyelore elakadtak, bár az IATA elvileg egyetért a mi érvelésünkkel, nevezetesen azzal, hogy az ellehetetlenült szolgáltatásra kifizetett összegek már nem képezhetik a Malév vagyon részét, de egy hitelezo bank óvást nyújtott be a felszámolóbiztoshoz, aki ezért egyelore leállítatta a fel nem használt jegyek árának visszafizetését. Lényegében két jogi álláspont áll szemben egymással: a magyar Ptk és a csodtörvény. Október 9-én meghallgatáson voltunk az Országgyulés sport- és turisztikai bizottságánál, ahol kértük, hogy a bizottság készíttessen megbízható felmérést a Malév-csod hatásairól, valamint hogy támogassa egy új, befektetoi alapon létrejövo, a magyar piacra optimalizált légitársaság létrehozását, hiszen léteznek ilyen tervek. Szintén több alkalommal tárgyaltunk a bankszövetség képviseloivel a bankkártyával fizetett, de már fel nem használható Malév-jegyek ügyében, ugyanis a kártyával fizeto utasok részére a kártyaszerzodés értelmében a bankok visszafizették a jegy árát, ugyanakkor viszont megterhelték vele a jegyeladó irodát, amit mi szintén nem tudunk elfogadni és vitában állunk – foglalta össze az eseményeket az elnök.

Egyeztetés szakmai szervezetekkel

A kiutaztató irodák érdekében április–májusban sikeresen lezajlott a Felszallas.hu kampányunk. A jogosulatlan utazásszervezés ügyében április végén levélben fordultunk az NGM államtitkárához, (amikor a szabálysértés kikerült a rendelet hatálya alól), ennek hatására rendelték a fekete utazásszervezés felderítését és szankcionálását az MKEH hatáskörébe. Bízunk benne, hogy nagyobb hatékonysággal fogják végezni e munkát, mint ezt megelozoen az NFH. A TMSZ a nyár folyamán összehívta az utazásszervezo irodákat, hogy a MUISZ által egy éve összeállított etikai ajánlás végrehajtását megvizsgálja, az eredmény sajnos akkor az volt, hogy mind az utazásszervezok, mind a közvetítok oldaláról elofordul az ajánlás megszegése. A kiutaztató irodák részére az üzbég partnerek meghívására a MUISZ közremuködött ez év folyamán két alkalommal is study túra szervezésében. Rövidesen indul a Lengyel Nemzeti Képviselet meghívására lengyelországi tanulmányutunk – vázolta a szervezet nemzetközi tevékenységét az elnök. A beutaztató irodák számára több szakmai találkozót, látogatást szerveztünk: Hungarian Memories, Zwack-látogatóközpont, Semmelweis Orvostörténeti Múzeum, Budapest Bár. December 6-án a beutaztató irodák munkatársai megtekinthetik exkluzív vezetés keretében a Szépművészeti Múzeum Cézanne-kiállítását, december 11-én kerül sor a MUISZ logisztikai támogatásával a rekonstruált budapesti fürdők meglátogatására. Tagjaink a szövetség közvetítésével több vidéki kiránduláson is részt vettek. Keretmegállapodást kötöttünk a Gödöllői Királyi Kastéllyal, tagjaink a jegyárból 10% engedményt kapnak, az idegenvezető térítésmentesen mehet be a csoporttal. A Parlament látogatásának rendjével kapcsolatban – sok érdekelt irodával egyidejűleg – leveleket írtunk a Parlamentnek, ennek nyomán szeptemberben találkozó jött létre, ahol a felvetett problémák egy részére megoldás született, a további kérdések tisztázása folyamatban van. Találkoztunk a Budapesti Turisztikai és Fesztivál Közhasznú Kht. vezetőjével, Vitézy Zsófiával, akinek ismételten felsoroltuk a fővárosban tapasztalható negatív jelenségeket, mint például buszparkolás, WC-k hiánya, irányító táblák összevisszasága, a hivatal honlapja. Szeptemberben részt vettünk a Gyenesdiáson megrendezett TDM-konferencián, ahol ismét hangsúlyoztuk, hogy a TDM-ek tartózkodjanak az önálló utazásszervezéstől. Itt megállapodás született arról, hogy a szakmai szervezetek a jövőben rendszeresen találkoznak és együttműködnek a turizmus céljainak előmozdítása érdekében. Folyamatban van a MUISZ-honlap korszerűsítése – tette hozzá végezetül Molnár Gabriella.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.