Ismerve és megértve az ország jelenlegi teherbíró képességét hangsúlyozzák, hogy ezen követelmények jelentős része egyáltalán nem kíván anyagi ráfordítást, megvalósítása csak szakpolitikai elhatározás kérdése. De még a többi hivatkozott célkitűzésnél is mérlegelendő a ráfordításokhoz viszonyított, várható hozamok kedvező aránya, esetleg a fokozatos bevezetés.
A Széchenyi Tervben prioritást élvező egészségipar és egészségturizmus, természeti adottságainkra és hagyományainkra alapozva, kétség kívül nagy lehetőségeket rejt magában a hazai turisztikai kínálat fejlesztésében. A szükséges feltételrendszer (tőke, infrastruktúra, szabályozás, promóció) biztosításának objektív igénye ma szerencsésen találkozik a koncentrált kormányzati struktúrával, véli a MATUR. Ugyanakkor ez az ígéretes terület nyilvánvalóan egy szegmens, amelynek kiemelése, a MATUR álláspontja szerint, szakmailag aligha tekinthető átfogó turizmus koncepciónak. A gyakorlati tapasztalatok és a magyarországi piaci realitások ismeretében legalább ilyen fontosnak tartják az örökségturizmus területeit, de pl. a hivatás turizmus, a főváros vagy a Balaton turizmusa is a mostaninál jóval nagyobb figyelmet érdemel. Indokoltnak látják, a ma meglévő tényleges piaci keresletből kiindulva, turisztikai kínálatunk helyes belső egyensúlyának biztosítását, a hiányzó komplex megközelítést.
Megalapozott az igény, egy nagy ívű stratégia megfogalmazására. Ez azonban önmagában nem pótolja egy sor aktuális, konkrét kérdésnek és az ahhoz kapcsolódó eszközrendszernek a tisztázását, amelyek többek közt a turizmus szabályozóit, vállalkozásainak működését és fennmaradását hivatottak biztosítani. A helyzet ma úgy áll, hogy a konkrét gazdasági, szabályozási kérdések megnyugtató rendezése, az ágazat kritikus helyzete miatt, sürgetőbb feladat az egyébként szintén fontos stratégia megfogalmazásánál. Ezt erősíti meg egyébként számos EU tagállamnak a válságkövető turizmuspolitikai gyakorlata is.
Ma, amikor kulcskérdés a gazdaság és ezen belül a turizmus növekedésének beindítása, különösen felértékelődik a turisztikai szakértelem szerepe. Megalapozott szakértelem, sokoldalú, átfogó szakmai gyakorlat nélkül, fenntartható növekedés aligha képzelhető el. Ezért a turizmusirányítás országos kulcspozícióinak betöltésénél átlátható pályázati rendszer alkalmazását tartják kívánatosnak. Az értékelhető turisztikai ismeretekkel, többirányú, hosszabb gyakorlattal, tapasztalatokkal rendelkező, a szakmában ismert és elismert jelöltek kinevezését támogatják.
A MATUR csatlakozik a meghirdetett szakmai konzultációhoz, ami elengedhetetlen feltétele egy jól működő, ütőképes turisztikai rendszer létrejöttének. A demonstratív, PR jellegű, tömegrendezvények helyett azonban célszerűbb lenne operatív egyeztetések megtartása minden autentikus szervezettel, vélik. Érdemi vita és értékelhető eredmény elsősorban ettől várható.
Álláspontjunk szerint a hazai turizmust reprezentáló, tanácsadó és érdekegyeztető vezető testületek és szervezetek összetételében, tevékenységében is indokolt lenne a szakmai alapon szerveződő új törekvések konzekvenciáinak a megjelenítése.
Meggyőződésük, hogy a magyar vendéglátás nemzeti stratégiájának kidolgozása egyértelműen állami feladat. A vendéglátás turizmusunk szerves részét képezi, nem utolsó sorban pedig meghatározó tényező turisztikai bevételeink növelésében. Ezért, ebben az összefüggésben is indokolt lenne a markánsabb állami szerepvállalás
Szükségesnek tartják egy egységes szakmai elvek alapján kidolgozott, a hazai viszonyok mellett az EU tagállamok gyakorlatát is figyelembe vevő, világosan strukturált állami turizmuspolitika megfogalmazását. Ez iránytűként szolgálhatna a szakma számára, kiküszöbölné a felesleges rögtönzéseket, egyben megteremtené a hosszú távú, kiegyensúlyozott fejlődés alapját. A MATUR szerint, csak ilyen módon biztosítható a szakma és a hazai vállalkozások számára a korábbiakban hiányzó ágazati stabilitás.