Mint ablakos tótnak a hanyatt esés...

Prónay Gyula, a szegedi Proko Travel ügyvezetője blogjában az utóbbi napok két utazási irodai csődjét elemzi. 

Ahogy mondani szokták: Mint üveges tótnak a hanyatt esés. Úgy hiányzott a szakmának ez a csőd. Az elmúlt évben a nyári szezont megúsztuk, erre ezen a héten két iroda ment csődbe - írja legfrissebb blogbejegyzésében Prónay Gyula, majd így folytatja:

"Az egyik egy szegedi körutas iroda az Emerald Travel volt. Na ők a ham gombóc bekaplak cég volt. Két éve alakultak hatalmas mellénnyel. Mindent amit mi csináltunk (csinálunk) überelve akarták megvalósítani. Azaz, ingyenes transzfer szinte az egész országból, minden árral alánk mentek. Partner irodáknak ingyenes utakat, irreális jutalékokat ígértek, hogy na majd ők megmutatják és lesöpörnek mindenkit a piacról. Az igazat megvallva az első pár hónapban kicsit tartottam tőlük, attól függetlenül, hogy tudtam, hogy ezt nem lehet ilyen árból kihozni és így megvalósítani. Felmerült bennem, hogy "pénzmosoda" és nem a nyereség a cél, hanem az illegális pénz megforgatása és nem probléma, ha évente 40 -50 milliót buknak. Az ilyen meg tudja zavarni a piacot. Végül is mi indította őket a cég beindítására nem tudom, de tény hogy csak egy nagy lufi volt az egész, amely a hét elején kipukkadt." 

A kisebb falat utámn a szerző összefoglalja, milyennek látta ő, utazási irodás szemmel a Best Reisen felemelkedését - és a minap bekövetkezett - bukását:

"Más történet a Best Reisen esete. Magyarország legerősebb 3 irodája közt volt. Mesélek róluk. 

Az alapítójuk egy Magyarországon tanult Ali nevezetű fiatalember volt. Származását tekintve tunéziai. Észrevette, hogy van igény kis hazánkban melegebb tengerparton olcsó áron történő nyaralásra. Kiépített jó kapcsolatokat tunéziai szállodákkal, nyitott ott is egy irodát és elkezdte árulni a 20 ezer forint körüli utakat Tunéziába. Igaz a minőség nagyon alacsony volt, de a szállodák a fennmaradó üres szobáikat olcsón odaadták neki, és Ő ebből nagy mennyiséget tudott eladni. A jellemző az volt, hogy normál áron senki nem utazott Tunéziába, csak az akciós, last minute ajánlatokból válogatott mindenki. Idővel javultak a szállások színvonalai, szolgáltatásai (animátorok, magyar nyelvű kirándulások, dinó klub gyerekeknek...). Először Medina Tours néven üzemeltette a céget. Később (szerintem kb. 15 éve) hozta létre a Best Reisent. Mind a kettőnek ő volt a főtulajdonosa. Miért csinált szinte ugyanarra a desztinációra két irodát? Nem tudom. Szerintem biztos valami adózási okai lehettek, de ez csak tipp a részemről. 

Alit mindenki kemény munkáltatónak ismerte. Nagy volt nála a fluktuáció. Velem midig korrekt volt. Tisztelt ahogy én is őt. Ha valami utas problémával hozzá fordultam (ritkán), mindig maximálisan segített és intézkedett. Igaz soha nem volt konkurenciaharc közöttünk, mert én körutaztattam, ő pedig olcsón nyaraltatott. Meg kell vallanom, nem örültem, amikor egy ** szálloda 7 éjszakára, repülővel, félpanzióval olcsóbb volt mint az én 5 napos *** -os reggelis buszos Alpok kincsei körutazásom, de azt nem lehetett annyiból kihozni mint Tunéziát. Egyébként Európában sehol nem mentek annyira a tunéziai nyaralások mint nálunk. Ez Alinak volt köszönhető, ő hozta be a piacra ezt az országot. 
Konkurensei szerint nagyon nehéz volt vele együttműködni. Egyszer megígért valamit, majd pár nap múlva visszamondta a megállapodást. Olyan szempontból az élet őt igazolta, hogy volt időszak, amikor a cégei (ha összevonva nézzük a Medinát és a Best Reisent) Magyarország piacvezető utazási irodái voltak. Később elkezdte nyújtani csápjait Egyiptom felé is. Az egyiptomi nyaralásokat nem ő kezdte el hazánkban, de ebben is felküzdötte magát a legjobb 3 közé. 
Jött a tavalyi év, az észak-afrikai politikai nagy bumm. Ebben Tunézia is jelentősen kivette részét és elkezdődött fejlődni hazánkban is a török desztináció. Ez a kettő már sok volt az irodának. Nehéz volt bevezetni a magyar piacra Törökországot, mert mindenki a piacos Isztambulra emlékezett. Mára egyértelműen a magasabb kategóriájú nyaralásokat tekintve ár - érték arányban a török tengerpart piacvezető. Széles az ajánlati kör és jó a minőség. 

Ali ebbe is bele akart lépni, amikor látta hogy a tunéziai olcsó ajánlat a minősége és a politikai helyzet miatt jelentősen visszaesik. Törökországban azonban nem tudott vetekedni a török tulajdonú Magyarországon működő irodákkal. Természetesen nem kapott olyan kondíciót mint Tunéziában, ahol otthon volt. Voltak más irányú próbálkozásai az elmúlt években (pl. Thaiföld, Szicília...) kisebb nagyobb sikerekkel. A cég ismertsége segített ugyan az eladásokban, de a volumen nagyságrenddel kisebb lett. Az ő szervezésükben ment az a csoport is, mely az egyiptomi sofőr hibája miatt felborult és a buszban többen életüket vesztették, vagy komolyan megsérültek. Nagyon sajnáltam az utasokat és a Best Reisent is, mert egyik sem tehetett az esetről. Egy felelőtlen ember hibája okozta a tragédiát.

Tavaly már összevonta a két cégét Ali. A szakma folyton "csiripelte", hogy komoly kintlévőségei vannak Alinak és rövidesen bekövetkezik a csőd. Nálunk a Proko Travelnél nem volt tiltólistán csak azt kértem a kollégáktól, hogy ha másnak van hasonló ajánlata, akkor inkább azt ajánlják. Egymásközt szólva nem nagyon hittem, hogy becsődölnek. Úgy véltem, hogy Alinak van annyi tartaléka, hogy átvészeli ezt a pár szűkös esztendőt. Az hogy van vagy nincs tartaléka, nem derült ki, de az igen, hogy úgy döntött, hogy mivel az ő két meghatározó desztinációja (Tunézia és Egyiptom) befulladt, (ma jelentették be, hogy a nyaraló övezetekre sem javasolt az utazás Egyiptomba) nincs tovább sansza..."

A blogbejegyzés folytatását a http://pronaygyula.blogspot.hu/ oldalon olvashatják. 

 

 

Forrás: pronaygyula.blogspot.hu


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.