Van szuperbiztonságosnak kikiáltott ujjlenyomat-olvasó bankkártya, a kanadaiak a finisnél tartanak a szívveréshez kapcsolódó, fizetésre alkalmas karperec fejlesztésével, az ausztrálok olyan öltönyre esküsznek, amelynek ujjába érintésmentes fizetőeszközt applikálnak, a japánok erre a tenyerükbe csaptak, pontosabban tenyérolvasós POS-terminált terveztek, a Google pedig bedobta a szemüvegjokert, azaz a Google Glass-tulaj a QR-kód alapján pislogással fizetheti a cechet.
Pont mi, magyarok maradnánk le ebben a fizetős világra szóló versenyben? Nem! Két magyar jó barát – Kiss Sándor és Bíró Tamás – létrehozta azt az okostelefonra telepíthető applikációt, amelyet ma már közel száz cég – köztük több vendéglátóhely – sikerrel alkalmaz. Találmányukat Barionnak nevezték el.
Bíró Tamás:
– Ez egy elektronikus pénzrendszer, amely nem a tranzakciós díjakból, hanem a hirdetésekből él. Abból indultunk ki, hogy a készpénzes fizetési mód hamarosan amúgy is elavulttá válik, a bankkártyás pedig egyáltalán nem biztonságos. A telefon viszont ma már mindenkinek ott van a keze ügyében, legegyszerűbb, ha azzal fizetjük a számlát.
Hogy lenne biztonságos azzal a telefonnal fizetni, amelyet bármikor ellophatnak tőlünk?
A bankkártyával nem így van? Azon pedig tényleg minden adat rajta van ahhoz, hogy bárki hozzáférhessen a pénzünkhöz. A Barion sokkal biztonságosabb, nem a ráírt kódok védik, hanem egy titkos jelszó. Ha valaki észreveszi, hogy eltűnt vagy eltulajdonították – egyetlen hívás, és máris letilthatja rajta az összes be- és kimenő hívást, így a Barionnal való fizetést is.
És ha fizetéskor lemerül a telefonunk?
Azt pechnek hívják, de kölcsönkérhet másikat, sőt bármilyen eszközön be lehet jelentkezni és hozzáférni a pénzhez, hiszen az nem a telefonon, hanem a felhőben van.
Honnan jött az elnevezés?
A barion egy speciális gyémántcsiszolási eljárás, egyben a legkisebb elemi részecske elnevezése. A társammal, Kiss Sándorral együtt döntöttünk a névről, és ő az, aki Hollandiában még egyetemistaként látott chipkártyás készpénz-helyettesítő rendszereket működni. A megvalósításra vagy húsz évet várni kellett. Hiszen az e-pénzzel és a pénzügyi szolgáltatókkal való megváltoztatott szabályozás csak néhány éve lépett életbe.
Mi a Barion működési mechanizmusa?
A társammal húsz éve van egy közös cégünk – ez a Sense/Net –, amely hazai nagyvállalatok oldalait gondozza. És mivel a Magyar Nemzeti Bank (MNB) engedélyéhez szavatoló tőke kell, ezt a cégünk biztosítja. Az engedély birtokában az EU szabályai szerint hivatalos pénzforgalmi szolgáltatóvá váltunk. Ez azt jelenti, hogy a Barion-tárcákba töltött pénzekhez sem mi, sem mások, még az adóhivatal sem férhet hozzá. Tulajdonképpen úgy működünk, mint egy kis bank, csak nem fizethetünk kamatot és nem nyújthatunk hitelt. Valójában egy univerzális, elektronikus fizetési módot fejlesztettünk ki, amelyet mobillal lehet használni, de amely akár weboldalakba vagy pénztárgépekbe is beépíthető. Ez egy mobilpénztárca, amely képes fogadni és küldeni hagyományos utalásokat, és ma már fizetni is lehet vele több mint száz helyen, fizethető vele akár parkolás is.
És önöknek, ennek a különleges bank feltalálóinak mi ebben az üzlet?
Először még azt tisztázzuk, miért jó ez a felhasználóknak: mert gyakorlatilag nulla az esetünkben a tranzakciós díj. Nincs bankközi jutalék, ráadásul a Bariont használó kereskedőnek, vendéglátósnak vagy szállodásnak ezer forint alatt ingyenes a pénzfogadás, afelett is csak mindössze fix ötven forintba kerül a pénzforgalom.
Nem értem, ez miért jó…
Mert ha nagyon sok tranzakció van, akkor megismerjük a felhasználók vásárlási szokásait. Ha pedig ismerjük a vevőket, akkor üzleteket tudunk hozni a kereskedőknek, speciális, személyre szabott ajánlatok közvetítésével. Rajtunk keresztül minden ügyfelünk eléri azokat, akik használták a Bariont fizetéskor: akár törzsvásárlói, akár törzsvendégprogramra sikerrel alkalmazható. A sima POS-terminállal szemben a mi eszközünkkel történő fizetés esetében azt is pontosan tudjuk, hogy mit vett a vevő vagy a vendég, és ez az információ mindig az érintett vendéglátós vagy szállodás felhasználónál landol. De hogy a kérdésére válaszoljak: mi úgy gondoljuk, csak azért kérünk pénzt az ügyféltől, amiért mi is fizetünk, márpedig a rajtunk keresztül történő pénzmozgás nem kerül nekünk semmibe, ez tehát ingyenes. Ami érték: az a kör, amely használja a Bariont, amely számukra hirdet valamit – az viszont már pénzbe kerül.
Miképp látja a jövőt?
Biztos vagyok benne, hogy többmilliós lesz azok tábora, akik csatlakoznak hozzánk. Hiszen egy éven belül nemcsak határon belülre, hanem azon kívülre is befejezzük a szoftverfejlesztést. Ez lesz a jövő fizetési eszköze, ezt biztosan tudom.