Nem tetszik a szakmának

Nem fogadták kirobbanó örömmel a hazai utazásszervezők a kormány által bejelentett két százalékpontos áfaemelési elképzelést. A Mabeusz szerint ez valóságos csapás lenne az ágazat számára.

Szeptember 16-án jelentette be Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter, hogy a – kissé militáns hangzatú – országvédelmi költségvetés jegyében jövőre 25-ről 27 százalékra emelkedik az általános forgalmi adó mértéke. Mint arról az MTI a kormányszóvivői tájékoztatóról tudósítva beszámolt: „A 2012. évi országvédelmi költségvetés másfél százalékos GDP-növekedésre épül, 2,5 százalékos államháztartási hiánycél mellett. Az államháztartás egyenlege 750 milliárd forinttal javul, a bevételek 445–450 milliárddal nőnek, a kiadások pedig 300 milliárddal csökkennek.” Mesés számok, de kevésbé vigasztalóak a hazai beutaztatók számára, akik bizonyára máshogy is el tudnák képzelni a plusz két százalék áfából származó 150 milliárd előteremtését, amely az országvédelmi alapba vándorolna.

Lesz, aki benyeli

„Már a 25 százalék is rémisztő” – mondja Rácsai Ágnes, a Magyar Beutaztatók Szövetségének (Mabeusz) elnöke. Aki tudja a fordított áfafizetést (azaz a szolgáltatást igénybe vevő megrendelő a saját székhelye szerint áfakulcs szerint fizet) alkalmazni ügyfeleivel szemben, az ekképp jár majd el, ez pedig csökkenti az államkassza áfabevételeit – fejtette ki kérdésünkre.

Gond lehet a már kiajánlott árakkal annak ellenére, hogy az ajánlatokat tartalmazó formulák alján szerepel az áfaváltozásra, az abból következő árváltozásra vonatkozó kitétel. „Egy-egy lezárt költségvetésű projektnél visszamenőleg meggondolandó a dolog, óvatosan kell eljárni. Két százalékért nem rúg fel egy jól működő kapcsolatot az ember” – int a Mabeusz elnöke. Tehát marad a többletáfa lenyelése saját költségre. Különösen nehéz helyzetbe kerülhetnek a szabadidős beutaztatók, akik már így is elég szűk árréssel dolgoznak. Ha a fordított áfafizetést nem tudják alkalmazni, vagy ők is bőkezűek lesznek partnereikkel, vagy kiszámlázzák a különbözetet. Mindezek mellett tovább kurtítja a kis árrésből keletkező hasznot, hogy a tervek szerint a munkaadói egészségügyi járulék másfél százalékponttal emelkedik. Ráadásul hiába a munkabér a járulék alapja, a munkaadó köteles legalább a minimálbér másfélszerese után fizetni. Egy százalékponttal emelkedik a munkavállalói egészségügyi biztosítási járulék is.

Molnár Judit, az OTP Travel ügyvezetője, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének (MUISZ) szóvivője szerint a kiutas üzletágra kevésbé negatívan hathat az áfaemelés. Lehet ugyan, hogy ez esetben is az árrés kárára megy, de ha mégis nőnek az árak, a két százalék még elviselhető mértékű az utasok számára. Ugyanakkor elismeri, hogy más európai országokkal szemben versenyhátrányba kerülhetnek a hazai beutaztatók.

Legalább a szállodai áfa ne változzon!

Mind Rácsai Ágnes, mind pedig Molnár Judit szerint némiképp enyhíthet a MICE-, illetve szabadidős beutaztatók problémáján, ha a szállodai áfa megmarad a válság idején nem kevés egyeztetés árán kivívott 18%-os szinten. Erről azonban egyelőre biztosat nem tudni – mondta el Niklai Ákos, a Magyar Szállodai és Éttermi Szövetség tiszteletbeli elnöke a Turizmus Online-nak. A remény hal meg utoljára, hiszen a tervek szerint megmarad a kedvezményes ötszázalékos, illetve 18 százalékos kulcs is. Matolcsy miniszter a tájékoztatón elmondta: az Európai Unió szabályozása nem zárja ki a 25 százaléknál magasabb kulcsot.

„Kiemelt szerepet kap a turizmus Magyarország gazdasági stratégiájában” – kezdte annak idején beszámolóját Matolcsy György turizmusért is felelős nemzetgazdasági miniszterjelölt az Országgyűlés sport- és turizmusbizottsága előtti, 2010. május 27-i meghallgatásán.

Akkori elképzelései szerint négylépcsős cselekvési tervvel kívánta a kormány megoldani a turizmus gondjait. Ebből a harmadik lépcső a megfelelő közgazdasági környezet megteremtését tűzte célul. Ezt egyebek mellett az adózási jogszabályok és terhek egyszerűsítése, a bürokrácia csökkentése révén tervezte elérni. 


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.