A Second Chance in Hospitality elnevezésű projekt két évvel ezelőtt indult uniós támogatással a német Hotelfachmann képzés adaptálására, az OKJ-ban való elismeréshez szükséges anyag kidolgozására, benyújtására vállalkoztak.
JOLLY JOKER KÉPZÉS?
Olyan modellt dolgoztak ki hazai viszonyokra alkalmazva, amely a jelenlegi helyzethez képest afféle fregoliemberek – hivatalosan „szállodaipari technikusok” – képzését tenné lehetővé. Az ilyen szakembereket egyaránt lehetne szállodai ügyintézőként, bartenderként, baristaként, reggeliztetőként, szállodai gondnokként alkalmazni. Ezzel megfelelően ki tudnák használni a munkaidejüket, és csökkenhetnének a szállodai munkaerőgondok. A programot a KOTK Oktatási Központ Kft. a Tempus Közalapítvánnyal kötött támogatási szerződés alapján bonyolította le több partner, köztük a Club Tihany.
NÉMETORSZÁGBAN SIKERES, NÁLUNK MOST TESZTELIK
Mint dr. Lakos István, a KOTK Kft. ügyvezetője és Németh Katalin projektmenedzser elmondta, a Németországban jól működő duális képzési forma különösen eredményes a munka nélküli fiatalok elhelyezkedési esélyeinek növelésében. Ez egy olyan gyakorlatorientált képzés, amely főleg a szállodaiparban felmerülő valós igényt elégíti ki a több fronton is bevethető szakemberek képzésével.
A tesztképzésen 30-an vettek részt, közülük 23-an kaptak tanúsítványt az elvégzéséről.
A tantervben 280 óra elméleti oktatás szerepelt front office munkáról, bartender, barista, housekeeping és szállodai higiéniai ismeretekből. A KOTK-nál tartott elméleti oktatás után a Club Tihanyban volt a 640 órás gyakorlat közös, irányított része, majd egyénileg folytatták a munkát a tanulók itthon és más országokban.
JÓ VENDÉG VAN, KÉPZETT MUNKAERŐ JÓVAL KEVESEBB
Károly Tamás, az irányított gyakorlati képzés helyszínéül szolgáló Hotel Club Tihany vezetője elmondta, kicsit félve fogadták a főszezonban érkező tanulókat, de csak kisebb nehézségeket kellett megoldani. Így például a férfiak eleinte nagyon ódzkodtak a housekeeping – szobaasszonyi – munkától… Összességében azonban pozitívak a tapasztalataik. A résztvevőknél bejött a változatos munkarend, jól alkalmazkodtak a főszezoni feladatokhoz. Az ügyvezető szerint a képzés sokoldalú és alkalmazható tudást ad, olyan szakembereket lehet ily módon képezni, akiket szükség esetén egy műszakon belül is több helyre át lehet csoportosítani. A szállodaiparban, különösen a Balatonnál égető szükség van erre, mert ma már szinte könnyebb vendéget találni, mint megfelelő munkaerőt.
MÁS AZ ELKÉPZELÉS, MÁS A VALÓSÁG
Klaus Michel, a Hotelfachmann képzés németországi szakértője, az AVESTO képzési szövetség képviselője elmondta, mindkét országban hasonlók a gondok: elavult a hagyományos tanagyag, pedig ebből kénytelenek az oktatók képezni a szakembereket. Próbálják rávenni az oktatókat, hogy a gyakorlatban is végezzék azt a munkát, amelyet tanítanak, hiszen akkor értenék meg igazán a feladatukat, de ez ma még korántsem a realitás.