Kedden, 11-én a MICE szegmens került az érdeklődés középpontjába a WTM-en. Szemináriumot rendeztek az üzleti turizmus vezető vásárlóinak és szolgáltatóinak részvételével, különlegesen kiemelt szerephez jutottak a szállodaiparban az üzleti utazók számára ajánlott innovatív termékek és szolgáltatások.
Szerdán, az első olyan napon, amikor nem csupán a kiemelt ügyfélként kezelt Meridien Club tagok, hanem „mezei” szakmai látogatók is szabadon mozoghattak a kiállítás területén, csúcsot döntött a látogatószám. Mi több, még Michael Douglas is ellátogatott a kiállításra, kedvenc üdülőhelye, Majorca standjára.
AITO
A brit Független Utazásszervezők Szövetsége (AITO) nem függesztette fel terveit, és a politikai bizonytalanság ellenére is az eredeti terveknek megfelelően Srí Lankán rendezi meg idei konferenciáját november végén. A négynapos rendezvényre november 20–24. között kerül sor.
Ki a fapadosok ellensége?
Az Airline Business Magazine kétnapos konferenciát rendezett a légi közlekedés jelenéről és jövőjéről. A Mytravel Airways igazgatója, Tim Jeans az Airline Business konferencián kijelentette, hogy az új olcsó légitársaságok elsősorban a charterpiacról hódítanak el utazókat. Mindazonáltal a túraszervezők nem reagálnak megfelelő rugalmassággal az újfajta kihívásra. A szakember szerint szükség lesz charterjáratokra a jövőben is, de oda kell figyelni a magas működési költségekre, és muszáj lesz rugalmasabb utazási feltételeket ajánlaniuk az utasok számára.
Ray Webster, az EasyJet vezérigazgatója ugyanezen a konferencián kijelentette, hogy a gyűjtő-elosztó helyek (hub) jövője több mint kétséges. Véleménye szerint a jövőben a légi közlekedésben az átszállás nélküli közvetlen utazás kerül előtérbe, és a fapadosok a rövid távú, míg a hagyományos nagyok az interkontinentális járatok üzemeltetésére specializálódnak majd. A fapadosok további előretörésének szerinte az az oka, hogy a hagyományos légitársaságok nem tudnak versenyezni a fapadosok költségstruktúrájával. Webster felhívta a légügyi szakemberek figyelmét arra, hogy egy ilyen légi piacon nem lesz szükség a mostani megarepülőterek további fejlesztésére. Kijelentette továbbá, hogy a légügyi dereguláció, illetve a kétoldalú légügyi megállapodások eltörlése azt eredményezheti, hogy új piacok nyílnak meg a tradicionális légitársaságok előtt is. Így akár Párizsból is repülhetne a British Airways mondjuk New Yorkba.
A Flybe igazgatója, Jim French egyetértett az EasyJet vezetőjével a fapadosok előretörésével kapcsolatban, de véleménye szerint Európában három nagy légitársaság jön létre, és három nagy gyűjtő-elosztó repülőtér alakul ki a jövőben. Ez utóbbiak közül Heathrow és Frankfurt biztos, a harmadik kiléte még bizonytalan.
Aer Lingus a neten
A jövő év végére az interneten keresztül akarja elérni összes értékesített bevételének 70%-át az Aer Lingus. Az ír légitársaság célja a disztribúciós költségek további csökkentése. 2001-ben vezették be azt a válságtervet, amelynek keretében a viszonteladói jutalékot 1%-ra csökkentették, és áraik jelentős részét levették a globális disztribúciós rendszerekről. Az elmúlt két év során ily módon 56%- kal tudták csökkenteni disztribúciós költségeiket. Jelenleg a jegyek 40%-át értékesítik a világhálón keresztül. Willie Walsh vezérigazgató szerint semmi sem indokolja, hogy a rövid távú járatokon a jegyek ára relatíve magasabb legyen, mint az interkontinentális vonalakon.
Szerbia fazonigazítás előtt
A Szerb Turisztikai Hivatal frissen kinevezett igazgatónője, Milica Cubrilo egy sajtóértekezleten bejelentette, hogy három éven belül a jelenlegi 2-ről 5%-ra akarják növelni a turizmus részesedését a szerbiai GDP-n belül. Az országról alkotott meglehetősen sötét kép megváltoztatása természetesen nem megy egyik napról a másikra. Első lépésként a Nis közeli Kopaonik síterepeit népszerűsítik, amihez segítséget nyújt, hogy nemrégiben újra megnyílt a nisi repülőtér. Azt is szeretnék elérni, hogy a nagy brit operátorok (pl. Cresta) városlátogató katalógusába bekerüljön a főváros, Belgrád.
Egységes fellépés
Hét közép-amerikai ország első ízben próbálja meg egyesült erővel egységes régióként népszerűsíteni a térségét. Belize, Costa Rica, El Salvador, Guatemala, Honduras, Nicaragua és Panama létrehozta a Közép- amerikai Turisztikai Ügynökséget (CATA) az érintett országok idegenforgalmi hivatalainak és turisztikai szakmai szervezeteinek részvételével. A CATA hivatalosan a WTM-en debütált. A CATA elnöke, Javier Vega kijelentette, hogy együttműködő partnereket keresnek Európában mind a légitársaságok, mind az utazásszervezők között. Egyik legfontosabb feladatuk, hogy a térséget biztonságos desztinációként mutassák be.
Új témapark Dubaiban
Hárommilliárd font értékű beruházással új témapark épül Dubaiban. A Dubailand elnevezésű projekt jelenleg a világ egyik legnagyobb léptékű fejlesztési programja. A témaparkban egészen különleges élmények várnak majd a látogatókra. Lesz benne esőerdő, és bemutatják a fáraók, illetve a dinoszauruszok világát. Felépül egy Űrhotel is, és 100%-ban mesterséges sípályán gyakorolhatják egész évben a sejkek és a turisták a téli sportokat. A hatalmas kiterjedésű fejlesztési területen a témapark mellett öt darab ötcsillagos szálloda és egy bevásárlóközpont is felépül 2006-ra.
2006-ra a Dubai repülőteret is kibővítik. Addigra elkészül a 3. személyterminál, illetve egy mega teherterminál, így a repülőtér éves kapacitása 70 millió főre emelkedik. 2008-ra készül el a közel kétmilliárd dollárba kerülő, Világ elnevezésű projekt, amelynek keretében 250 mesterséges szigetet alakítanak ki az Arab-öbölben.
Van, aki forrón szereti
Ki ne emlékezne Marilyn Monroe klasszikus filmjére, a Van, aki forrón szeretire. Ez lesz a szlogenje annak a reklámkampánynak, amelyet az első Nagy-Britanniában sugárzandó magyar reklámfilmben is láthatnak a nézők. A Tony Curtist is felvonultató 30-másodperces filmben a magyar származású egykori filmsztár egy gyógyfürdőben fűszeres magyar ételeket eszik, miközben egy szexis hölgy is felbukkan a gőzből. Mindez hazánkat egy „hot”, azaz erős, fűszeres, divatos, izgalmas desztinációként kívánja vonzóvá tenni – értesült a vásár hivatalos lapja, a Travel Weekly.
Görög fejlesztések
A görög Halkidiki-félsziget szállodásai a létesítmények fejlesztése révén kívánják növelni forgalmukat. A három- és négycsillagos egységekben bővelkedő térségben az idén két ötcsillagos luxusszálloda építése fejeződött be, míg a harmadik felújítása most folyik. Golfpályákat is építenek a szezon meghosszabbítása érdekében. Minderre nagy szükség is van, hiszen például a német beutazó forgalom 20, a brit pedig 6%-kal esett vissza az idén a tavalyihoz képest.
Hipermodern hotel Szlovéniában
A szlovén standon a többi között egy jövőre megnyíló különleges ljubljanai szállodával ismerkedhettek meg az érdeklődők. A Domina Grand Media Hotel igazi high-tech szálloda lesz, amely egész régiónkban egyedülálló. A hotel összes technológiai szolgáltatása egy belső intranetes hálózaton keresztül bonyolódik. Az épületben nem lesznek analóg szolgáltatások, a digitális szolgáltatások pedig ugyanazt az internetprotokoll hálózatot fogják használni. Vagyis a backoffice- tól a szobai internaktív televízióig minden szolgáltatás ugyanazon a rendszeren keresztül bonyolódik. A rendszer alapja egy 24 Gbps kapacitású optikai kábel, ehhez kapcsolódnak további optikai kábelekkel és Wi-Fi (vezeték nélküli) módon a szobákban található szerverek, amelyek plazmamonitorokkal kiegészülve komplett interaktív szolgáltatási csomagot nyújtanak. A vendég videokonferencia- beszélgetést folytathat partnereivel a világ másik végén, de láthatja az éttermi személyzet arcát is, amikor leadja vacsorarendelését. A szállodához tartozik egy 500 férőhelyes konferencia-központ is, mondanom sem kell, a legmodernebb audiovizuális eszközökkel berendezve.
Estonian Air
Az észt légitársaság új árstruktúrát vezetett be Gatwick és Tallin közötti járatain. Megszüntették a „Sunday rule” alkalmazását, és egy útra már 66 fontért is foglalható jegy.