Országmarketing: merre tovább a japán piacon?

Az idén csökkent a magyarországi japán beutazó forgalom, miközben Nyugat-Európa továbbra is népszerű körükben. Lemondjunk-e a japán turistákról?

Júliusban hazahívta korábbi tokiói külképviselet-vezetőjét a Magyar Turizmus Zrt., azóta a japán piacra irányuló marketingtevékenységét Budapestről látja el a társaság. A képviselet egy fő helyi alkalmazottal továbbra is működik Tokióban. A helyzet nem túl rózsás, mivel az év első négy hónapjában 22%-kal csökkent a japán beutazó forgalom.

A piaci lehetőségekkel kapcsolatos gondolatait osztja meg olvasóinkkal a távol-keleti országot jól ismerő turisztikai szakértő, Karsai Árpád.

(Szerzőnk a kép jobb oldalán látható.)


Mennyire fontos a marketingmunka szempontjából az önálló képviselet?

Az országpromóció, a nemzeti turisztikai marketing nem csak költséges irodák fenntartásával képzelhető el. A nemzetközi gyakorlat azt mutatja, hogy nem nélkülözhetetlenek az irodák, azonban ha egy desztináció nemzeti promóciós támogatását nem akarjuk teljesen feladni, akkor itthonról ütőképes lépésekkel kell pótolni az iroda előnyeit.

Mennyire bízhatunk egy stagnáló küldőpiacban, ahol ráadásul recesszió van?

A KSH 2010-es adatai szerint Ázsiából továbbra is a legfőbb küldőpiacunk Japán: 76 ezer vendég 148 ezer vendégéjszakát töltött el nálunk, míg Kínából 44 ezer vendég 79 ezer éjszakáját regisztráltuk. E piac tehát már bizonyított!

Ha ilyen jól áll ez a piac, akkor mi a probléma?

Az elmúlt évek hajszálnyi bővülését nem szabad túlértékelni. Az idén a helyzet eléggé aggasztó: 2011. első négy hónapjában a mi piacvesztésünk Európában szinte tragikus. Míg Francia-, Spanyol- és Németországban ebben az időszakban nőtt a japán beutazó forgalom, Németországban például közel 18%-kal, és Ausztria és Svájci esetében is 3% körüli volt a bővülés, addig Csehországban közel 8%-os, nálunk viszont 22,9%-os volt a visszaesés a Japan National Tourist Organization adatai szerint.

Nem tette kétségessé e küldőpiac erejét a márciusi természeti katasztrófa?

Alkalmam volt a földrengés előtt és után is Tokióban járni, és mondhatom – az európai érkezések száma is ezt támasztják alá - gyorsan helyreállt az utazási kedv. Kormányuk világossá tette, hogy szolidaritást nem a fogyasztás visszafogásával érdemes gyakorolniuk.

Mi a véleménye a közös közép-európai promóciókról? Lásd Visegrádi 4-ek, illetve a Pearl Road nevű horvát-magyar összefogást?

Ez mind szép, de kérdés, hogy ez meglátszik-e a forgalmi adatokban? Valamit a többiek (Prága, Bécs) jobban fogtak meg az elmúlt 5-6 évben, mert részesedésük a japán beutazásból egyre nagyobb. Évi 5-6%-os növekedéssel nem érhetjük be, amikor Horvátország forgalma évi 50-60%-kal nőtt. A V4 partnereink legfőbb konkurenseink is: a hazánkba érkező japánok túlnyomó része Bécs-Prága-Budapest körutat tesz, amiben évről-évre kisebb a hazai szállás, program aránya. A korábbi 3-3-3 éjszaka helyett ma már sokszor este érkezés és másnapi városnézés után már mennek is tovább: a további nyolc napot „partnereinknél” töltik el.

Turisztikai szakértőként milyen megoldást javasol?

Ahhoz, hogy egy küldő desztinációból lendületet vegyen a forgalom, sok minden szükséges. Ebből van, ami nekünk megvan, van, ami messze van attól, hogy meglegyen, akad, amihez csak lépni kellene. Az MT Zrt mozgástere nem túl széles, bár láthatóan tettre készek és igen képzetteknek tűnnek. Először is a vonzerők abszolút alkalmasak arra, hogy lényegesen nagyobb forgalom legyen. És ez az új prioritásra, az egészségturizmusra is igaz, azonban itt csak vonzerő szinten. A termékké építés itt még nem történt meg. Amin a legnehezebb gyorsan változtatni, az a fogadóképesség turisztikai miliővel, információval, látogatásmenedzsmenttel kapcsolatos része. Bécsben japán nyelvű utcai információs táblák, prospektusok várják őket, Párizsban a metrón a hangosbeszélő japánul is bemondja, hogy vigyázzanak a zsebtolvajokra!

Nálunk a metrón angolul sincs bemondás, az állomások bejáratánál az ellenőrök szinte erőszakszervezet benyomását keltik, ahelyett hogy világosan legalább angol nyelvű poszteren kiragasztanák az utazás feltételeit. A japán, kínai, arab kisbetűs fordítással ellátni az információt költségben ezrelékeket, hatásban jelentőset jelentene. Be kell látnunk: a BKV a legerősebb imázsformáló: ott van mindenütt és kikerülhetetlen.

A beutaztatók utazásszervezése kellően alkalmazkodik, ahogy Horvátország is felépített üzleti összefogást a tengerentúli megrendelések kezelésére (Adriaticanet), úgy Közép-Európában hazai központtal - a budapesti-bécsi-prágai kínálatot egységesen teríti a Net Travel Utazási Iroda.

Az országpropaganda - miközben konkurenseink fenntartják kihelyezett irodáikat – lehengerlő weboldallal, jól célzott study tourokkal, meghívott hírességek beszámolóira irányulhatna. Észre kell venni az új szegmenst, a fiatal középosztályt, akik szervezetten, de egyénileg utaznak, és akikre alapozva egy iroda, az H.I.S. szinte az egész ottani mezőnyt beelőzte.

A fő promóciós teendő: újabbnak, többnek kell lenni, mint az eddigiekben. A fordulat azért szükséges, mert az eddigi trend a lassú piacvesztés. A képviselet bezárása pedig erőteljes lépéseket igényel. Valami plusz kellene. És ez lehet az új stratégiai termék üzenete, azon belül a Medical Wellness. Ehhez a terméket kell kialakítani vagy rendbe szedni, továbbá a kommunikációt. Angol nyelvű kiadványokkal és weboldalakkal felesleges igyekeznünk, amikor versenytársaink rég japán nyelvűekkel teszik ezt. (Itt most a szálláshelyekre, fürdőkre, programokra gondolok, meg a fő desztinációra, Budapestre, amely közben megszüntette a japán nyelvű kiadványát). Ami a terméket illeti, a Hélia szálloda korábbi japán inváziója mutatta, hogy jó termékkel és értékesítéssel szinte hegemón helyzetbe lehet a piacon kerülni.

Nem illúzió a japánokat egészségturizmussal csábítani?

A japánok meghalnak a fürdőkért. Rajonganának itt is, ha felkészülnénk fogadásukra. Az egyik legismertebb fővárosi fürdőnk azonban, hiába a felújításra költött sok százmillió forint, a vendégirányításban megrekedt a 60-as évek szintjén. A turista összevissza keresgéli az öltözőt, a kabinos nénik kézzel-lábbal magyarul vagy németül magyaráznak. Ráadásul a kabin japánul vázát jelent. A gombás öltözőpad is lehangoló, a japán útikönyvek egyikében híres fürdőnk barátságtalan, rossz fogadóképességű, de gyönyörű intézményként szerepel. A japánokat kúrákra, gyógyfürdőkbe megnyerni nem reális, azonban tömegével kipróbálnák a fürdőket, mint wellness intézményeket. A kulturális turizmus mellett ez önálló, illetve kapcsolódó motivációt jelenthet, ha a terméket „rendbe hoznánk”. Ausztria japán piacra szóló turisztikai honlapja is gőzölgő spa-val csábít. Japánban egyébként 40 fokosnál melegebb vízben fürdenek, ezért nálunk az újonnan kialakított fürdők, szállodák megfontolhatnák, hogy kialakítsanak egy-egy ilyen medencét is.

Szeptember végén kerül sor a tokiói „WTM”-re, a JATA-ra, amelyen az MT Zrt. önálló standdal képviseli a hazai turizmust. A jövő elkezdődhet.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.