A Pastrami étterem és a Nosalty közös szendvicskínáló kisbusza, a PayU kávéadagoló járműve és fürtökben ácsorgó, cigarettázó szakemberek fogadták a Kreatív szenior tudósítócsapatát az Internet Hungaryn, Siófokon. A szálloda előterében a beszélgető fürtök egymásba folytak, nehéz volt haladni, de ezt megszoktuk.
Kezdjük az érdekes apróságokkal!
A tömegen kívül volt az előtérben sok céges stand is.
- Sanoma
- Telekom (T-Systems)
- Docler Holding
- Evomedia
- Antenna Hungária
- Adaptive Media
- Easy Explain Video
- PayU
Esti céges akciók:
- 444: Uj Péter az éjszakában (sör- és zeneszolgáltatás)
- Adaptive Media borkínálás
- Sanoma borkínálás
Miről volt szó a termekben?
- az adatokról mindenféle megközelítésben
- az automatizált médiatervezésről,
- felhőkről,
- az új online szereplőkről,
- és elképesztő sok egyébről. (A programfüzet 200 oldal!!!)
Miről volt szó nem a termekben?
- hogy legyőzi-e a nagyokat a 444
- hogy ki a Vs.hu mögött álló cseh befektető
- hogy ki fogyott le, hízott meg május vagy tavaly óta
A kedvenc előadáscímünk:
- A suszter, a kaptafája és a Termékfejlesztési Ügynökség
- A feladatot elvégezni nem kell idejönnöd - A vállalati mobilitásban rejlő lehetőségek
- A tartalomkirály (időnként) meztelen
Programok, amiket kár, hogy kihagytuk:
- Új színek a palettán: Gawker, 444, Poszt
- Undorító és gyönyörűséges weblapok
A legviccesebb szakmai percek:
Édes gyümölcs kerekasztal (részletekért ismét görgessen lefele!)
KÉPEK_KÉPEK_KÉPEK_KÉPEK
R É S Z L E T E K
A tudósításfetistiszta kollégák kedvéért néhány programfoszlányról részletesebben is írunk. Az elején csapatunk kettévált. Egyikünk matekra ment, a stáb másik tagja a környezetismeret órára ült be, majd a biokémiára együtt mentünk be. Az alábbi tartalomfoszlányokat láttuk. (előadó+fő üzenet)
KÖRNYEZETISMERET
Nagy nyitó szekció a Big Datáról, azaz a Nagy Mennyiségű Adatról)
Kis Gergely, Enet: Minden cég egy adatbánya, a legfontosabb feladat az adatgyűjtés, majd kiderül, hogy mire lesz jó. Így lesz a nagy mennyiségű adatból (Big Data) értékes információ (Big Information).
Révész Balázs, NAIH: A legnagyobb veszély, ami a big datára leselkedik, az a felejtéshez való jog: az új uniós adatvédelmi szabályozásban benne lesz: és azt jelenti, hogy bármilyen hozzánk köthető adat végleges törlését kezdeményezhetjük. Ez jó, de kicsit abszurd, hiszen nehéz eseményeket meg-nem-történtté tenni.
Weiler Péter, Brands.hu/Randivonal/Habostorta: Öt gondolat
- Öt év működés után a Brands.hu-nál drágább lett új felhasználókat behozni, mint a régieket megtartani, ezért az utóbbira koncentrálnak.
- Az adatok a mélyben vannak, dolgozni kell értük.
- A CRM, azaz adatbázisépítés és -kezelés örök projekt, nincs vége
- A felhasználók digitális lábnyoma tiszta profilt rajzol - igazabb a regisztrációnál megadott
adatoknál
- A jó CRM szisztematikus, sziszifuszi munka - náluk 168 különböző, célcsoportra szabott hírlevél megy ki hetente.
Csupor Erik, e-kereskedelmi szakértő: Három általános igazság az e-kereskedelem adatfelhasználásáról
1. Általában a tárolókapacitás nem elég a begyűjtött adatokhoz
2. Az analitikai kapacitás sem elég
3. Sok idő után kezdenek csak el gondolkozni általában az e-kercégek, hogy mit kezdjenek a begyűjtött big dataval. Jó magyar példa ezek ellenkezőjére nincs, külföldi se sok, de a Walmart az. Az amerikai kereskedelmi óriás 2001-ben kezdődő projektje során azt tűzte ki célul, hogy 2017-ig utolérik az online kereskedelemben toronymagasan vezető Amazon.com-ot.
Ehhez először nagyon komoly infrastrukturális beruházást hajtottak végre, majd durva adatgyűjtésbe kezdtek, ahol úgynevezett nem strukturált adatokat is összeszedtek a meglévő és potenciális vásárlókról: monitorozták például a social media aktivitásukat, és ezek alapján alakítottak ki személyre szabott kommunikációs ajánlatokat. Az egész folyamat kezelésére Walmart Labs néven külön céget hoztak létre, amely ma naponta 2,5 petabájt adatot gyűjt össze.
A Walmart nem állt meg a testreszabott ajánlatok kialakításánál, hanem az adatokra alapozva teljesen átszervezte a cég beszerzési politikáját is, a korábbi központosított rendszer helyett lényegesen nagyobb szabadságot adva az egyes régiók vezetőinek.
Kerekasztal: Bojár Gábor (Graphisoft), Bognár Tamás (Panmedia), Farkas Attila (Vodafone) moderátor: Bánhidi Brigitta, coach
Bojár Gábor: Fogalmunk sincs, mi lesz az adatforradalom eredménye, ahogy soha semmilyen információs forradalom elején nem lehet megjósolni a kimenetet.
Bognár Tamás: Jelenleg az egész világon egy cég kezeli igazán jól a big datát, mégpedig a Google, az is elsősorban a Google Now szolgáltással. Szerinte a big datát apró lépésekkel kell kezdeni, nem lehet egyik pillantról a másikra óriási változásokat csinálni.
Farkas Attila: Először a strukturált adatok elemzésében kell jónak lenni, aztán jöhet a strukturálatlan adattömeg kezelése.
Vajai Péter, PWC: Felméréseik szerint a vezérigazgatók nagy része hisz a big datában. Az ezzel foglalkozó cégek három különböző fázisban, “hullámban” vannak: e-kereskedelmet folytatnak; a fogyasztó céljait ismerve egyedi ajánlatokat fogalmaznak meg; a fogyasztó digitális személyiségének nagy részét lefedik.
A legtöbb cég ma az első és a második hullámban van még. Néhányan már továbbléptek, leginkább az Apple az Itunessal és a Google a Now-val, amely viselkedési, földrajzi és vásárlási adatainkat, szokásainkat felhasználva “megtanul” számunkra releváns információkat közölni velünk.
MATEK
Reklámpiac/Felhasználóbarát digitális hirdetési eszközök szekció):
Jakab Attila, Infectious Media: A jövő a Real Time Advertising, vagyis az automatizált médiatervezésé, ami most még csak az online médiába kezd bekúszni, de pár év múlva a brit és francia piacon ez általános lesz.
Vértes János, Adverticum: Small data - big information - big business. Az adatokból sok pénz lesz, amivel az ügynökségek, a média és leginkább az ügyfelek járnak jól. A reklámra költött pénz egyik fele sem lesz kidobott pénz.
Steff József, Sanoma: Az nem kérdés, hogy a médiatervezés az automatizálás irányába megy, ezért egy médiacégnek muszáj ehhez alkalmazkodnia. A Sanomának van három ilyen hirdetési terméke: StartREC, Citro DB, Adapt.
Szávuly Krisztián, UPC: Mire jó a real time bidding (RTB)? Tökéletes médiatervezést lehetővé tevő eszköz. Konverziós célokra lehet jól használni. Fontos, hogy pontosan tudjuk, miért használjuk. Kész platformmal érdemes próbálkozni.
RTB a gyakorlatban beszélgetés - Gazsó Gábor (Evomedia), Szabó Mariann (Femina.hu), Kozári István (Origo), Ihász Ingrid (Index): A médiaoldal egyelőre nem próbálkozott a RTB-s modellel. Egyelőre szkeptikusak. A hirdetők szerintük nincsenek felkészülve a automatizált rendszerek használatára. Ehhez sok pénz kellene, képezni kellene a döntéshozókat, költeni a sokféle kreatívanyag mutációjára.
BIOKÉMIA
Édes gyümölcs kerekasztal - Szurop István (Tartalommarketing.hu), Ihász Ingrid (Index), Erős Attila (Initiative), Weyer Balázs (Ex-Poszt); Moderátor Pécsi “Pollner” Ferenc: Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy ez a sokéves Internet Hungary-látogatássorozatunk egyik legszórakoztatób kerekasztalbeszélgetése volt, ahol a résztvevők nem teljesen tudtak arról sem megállapodni, hogy miről beszélgetnek, mindenesetre elhangzott, hogy az emberek a tartalomért nem akarnak fizetni, viszont sokan elviselik a reklámot, bár igaz, hogy sokan nem. Továbbá, hogy terjed az úgynevezett native (azaz tartalomnak álcázott) reklám, és hogy ez tartalomszempontból nem jó, bár hirdetői igény az volna rá. De lehet ezt jól is csinálni. Vagy nem. A médiatulajdonosok meg fel vannak készülve, vagy nem. Vagy mégis. Végkövetkeztetés nincs, dehát a vita az ilyen.
A konferenciával kapcsolatos élményeit az 1 nap 10 kép című sorozatunkban is feldolgozta Román Balázs, a képeket itt találja.
Forrás: Kreatív Online