Akárcsak azok a színes pintyek, papagájok és egyéb egzotikus szárnyasok, amelyek a dohai Waqif bazárban várják gazdáikat. A bazári ketrecek némelyikén még ott a szállítólevél: Bangkok– Doha. Ugyanilyen ketrecek köszönnek vissza a katari főváros Hamad repülőterén 2014-ben átadott, 55 ezer négyzetméteres cargotermináljának főépülettől elkülönülő, ragyogóan tiszta élőállat-részlegén. A Qatar Airways Cargo büszkesége a QR Equine-ként hivatkozott termék, amelynek főszereplői nagy értékű lovak a milliárdos üzletág lóversenyzésnek köszönhetően. Megtudtuk: sok négylábú annyit utazik, hogy több pontot gyűjtene be a törzsutasprogramban, mint bármelyik világjáró topmenedzser. Bár a hátasok a gyors átrakodás miatt ritkán töltenek negyedóránál többet a cargoterminálon, előfordul, hogy várniuk kell. Ilyenkor klimatizált, hangszigetelt istállóban, kvázi lounge-ban időzhetnek, amely mellett „konditerem” gyanánt egy kisebb karám is rendelkezésre áll egy pihentető galoppra. A fedélzeten gondozó kíséri őket.
A több millió dollár értékű festmények, műtárgyak a lovakhoz hasonlóan kényes holmik, így többnyire ezekkel is – múzeumi – kísérő repül. A műtárgyak már a terminál főépületéből indulnak útjukra, csakúgy mint a 25-30 tonnás ipari szerelvények. E két véglet között gyakorlatilag mindennel találkozni, ami cargoterminálon csak előfordulhat. Akár olyannal is, hogy egy csoport vámos könyékig merül el egy dobozban. A Katarban dolgozó külföldiek sok csomagot kapnak az otthon maradottaktól, de nem minden – főképp étel nem – engedhető be az országba. Nem úgy a lazac, amely lepapírozva, legálisan érkezik az olajtestvér Norvégiából akkora mennyiségben, hogy a napi egy oslói cargojárat nem elég. A szintén naponta repült Amszterdam és Frankfurt teherjárataiból is jut Dohába, illetve azon túlra is. Ez esetben átrakodásra vár a hal a bázis hűtőházában, ahol hőmérséklet szerint osztják el a ki- és továbbszállításra váró árut. Külön helyiségben a gyümölcs-zöldség, amelyből értelemszerűen bőven érkezik a sivatagi országba. Megint más hőmérsékleten tárolnak holland tulipánt, bolgár rózsát vagy argentin marhát. Lényeg, hogy úgy érkezzen a portéka a végfelhasználóhoz, mintha azt éppen a piacon venné frissen. Nagyobb kihívás a gyógyszerszállítás a QR Pharmával. A megfelelő tároláson és pontos szállításon emberek élete múlhat – vallják. Hogy senki se várjon hiába az orvosságára, az európai gyógyszeripari fellegvárakat, Bázelt és Brüsszelt Dohával összekötő, idén januárban debütált Pharma Express járat alkalmanként 65 tonnányi gyógyszert szállíthat a Hamadra, innen pedig 54, a tárolási elvárásoknak megfelelő reptérre mehet tovább.
NEM SZERETETSZOLGÁLAT
Alaposan megpakolva, lomhán emelkedik felfelé a szemünk előtt egy Boeing 777 Freighter. A cargoflotta gerincét adó típusból jelenleg nyolc szolgál. Hat repül a kisebb Airbus A330F-ből. A legnagyobb gép egy wet lease formában üzemeltetett Boeing 747-400F, a túlméretes ipari szerkentyűk részére. A 15 géppel jelenleg 48 desztinációt repülnek.
Van kizárólag cargo úti cél, míg máshova utasszállító is repül, ahogy Budapestre is repült korábban, másfél éven keresztül. Nem verték ugyan nagydobra a járat 2013-as felfüggesztését, de őexcellenciája Akbar al-Baker, a légitársaság vezérigazgatója érdeklődésünkre annyit mondott Dohában, hogy cégük nem szeretetszolgálat, a cargoüzletág szerinte akkoriban épp lejtmenetben volt Budapesten. Ugyanakkor hozzátette: vizsgálják a visszatérés lehetőségét önálló cargo úti célként vagy a széles törzsű A330-as utasforgalomba állításával, amelynek csomagterébe több teheráru fér. Utóbbi révén voltaképpen a teljes Qatar Airways-útvonalhálózat a teherfuvarozás része. A belly cargót az utasterminálról a bázisra szállítják. Rengeteg időt spórolnak meg azzal, hogy a két épület egymástól mindössze 300 méterre fekszik.
A pályán most épp a Cargolux Jumbója lódul neki. Nemcsak a korábban a Qatar által részben felvásárolni kívánt Cargolux gépeit szolgálják ki Dohában, de a forgalom kilencven százalékát így is a Qatar Cargo jelenti. A tizenegy, az épület előtti állóhelyet jellemzően ők használják. Változhatnak az arányok 2017-ben, amikor a flotta 21 gépesre nő, és a mostani terminál bővítésre szorul. Vagyis már bővül, és 2018-ra a jelenlegi tőszomszédságában startvonalhoz áll a 2-es terminál évi hárommillió tonnás kapacitással. A kettőn együtt évente már 4,4 millió tonna teher mozgatható meg. Ezzel, mint azt Ulrich Ogiermann, a légitársaság cargoüzletági igazgatója elmondta, egy másik ligába kerül át majd a Qatar Airways. Akbar al-Baker odáig ment, hogy a jelenleg a tonnakilométerek alapján az IATA szerint harmadik helyre befutó Qatar Cargo piacvezetővé válik, valamint csoportszinten a bevételek 25-30 százalékát termeli.
A KONTÉNEREKET TESSÉK RÖGZÍTENI!
„Szenvedélyem a matematika” – mondja a reptérbázis rakodásért felelős vezetője (loadmaster) az egyik 777-es csarnoknyi rakterében. Hajszálpontos számításokon alapuló, a Tetris játékhoz hasonlatos munkájának fontosságát nem lehet eléggé hangsúlyozni. Nagyon nem mindegy, hova kerül a ló és hova két mázsa csicsóka. Végzetes lehet, ha súlypont nem a megfelelő helyen van. Ahogy az is, ha a konténereket elfelejtik rögzíteni. Emlékszünk még a National Airlines 747-esének 2013-as katasztrófájára? Az ehhez hasonló események azonban meglehetősen ritkák. A Qatar Airlines gépein az emberi munkát a raktérbe, valamint a vízszintes vezérsíkba szerelt kamerák is felügyelik, a kapitány és a loadmaster felszállás előtt együtt mindent ellenőriz, és indulhat a menet!