Vendéglátónk, a Rauch Hungária Kft. ezúttal fontos hazai szállodai partnereit hívta meg a nemzetközi szakkiállítás megtekintésére, a salzburgi Arena és a Messe területén lévő, immár tíz hatalmas pavilonban helyet foglaló topgasztronómiai beszállítók bemutatójára.
Előtte azonban „Rauch Akadémia” elnevezésű workshopjukon vettünk részt, amelyen Klaus Kobjoll szállodai szakértő egy nem mindennapi német hotel hétköznapjairól számol be.
A nürnbergi ötcsillagos Hotel Schindlerhof az ország 209 businesshotelje közül a következőkkel tűnik ki: közel százszázalékos éves töltöttséggel büszkélkedhet, ehhez 767 médiamegjelenést rendeltek 2013-ban, amiből 5 tévéhirdetés volt, és Herr Kobjoll büszkén teszi hozzá, hogy printben viszont egyetlenegy klasszikus hirdetést sem helyeztek el. Áraikból nem engednek egy centet sem: náluk ismeretlen a Rack Rate-ből, a listaárból adott engedmény. A ház dolgozóinak motivációja viszont kiemelt projekt a német luxushotelben: az újonnan érkezőt végigvezetik a házon (ez mondjuk nálunk sem szokatlan), folyamatosan dicsérik és ajándékokkal halmozzák el (ez viszont még nem annyira bevett szokás). Céges szinten olyan apróságokra is odafigyelnek, hogy kinek mikor van a születésnapja. A vendégek kutyáit is felköszöntik a születésnapjukon… Sőt, tízéves hűséges, kemény munka után a távozó főszakács Rolex órát kapott a vezetőségtől ajándékba azért, hogy „jó hírnevét vigye a cégnek”.
Jó, hogy… Most egyébként a német tophotel konyháján Stefan Marquard akciózik, akit rockséfnek is neveznek hazájában, hiszen nemcsak az étterme falain belül, hanem a médiának köszönhetően országosan is ismert és elismert laza stílusú sztárséf.
Amikor egyik ámulatból a másikba esve lassan felocsúdunk, a Rauch beszámolója következik. A vendéglátószegmens kiemelt partnereként az osztrák székhelyű, kilencven éve vezető európai családi vállalkozásként működő topgyümölcslé-gyártó cég képviselőjétől megtudjuk, a jövő év slágerei a vendéglátóhelyeken a száz százalékban gyümölcsalapú, cukormentes italok, valamint a friss teából, tartósítószer hozzáadása nélkül készített Rauch Ice tea termékek lesznek.
A hazai kínálat bővüléséről Bodnár Péter, a cég hazai leányvállalatának kereskedelmi igazgatója számol be.
Szilva-, körte- és bodzavirág-kivonattal készült új termékek színesítik jövőre a magyarországi Rauch-palettát a Horeca-szegmens számára, és szélesítik Bag in Box választékukat is. Növelik megrendelői körüket azzal a lépéssel, hogy 2015-től nyitnak a négy- és ötcsillagos házakon kívül a háromcsillagos szállodák felé, amelyeknek nemcsak prémiumtermékeket, hanem alacsonyabb árkategóriájú italokat is ajánlanak. Az idei év különben kifejezetten jól alakult a cégnek, a korábbi szűkös esztendők után végre fellendülőben van a hazai gyümölcslépiac. Emiatt magyarországi beruházásokra is vállalkoztak az osztrák tulajdonosok, új Bag in Box-töltősort telepítettek Pestre, valamint növelték a magyar gyártósorok kapacitását. Végül egy magyar fülnek különös hírt árul el a hazai Rauch-vezető: a dobozos kiszerelésű őszibarack-gyümölcsleveket bár idehaza imádják és keresik partnereik,
Ausztriában erős kihívás lenne sikeresen értékesíteni őket.
És ha már az italfronton tartunk: a mintegy 700 kiállítót felvonultató, öt napig nyitva tartó topgasztronómiai, az „Alles für den Gast”, azaz „Mindent a vendégért” elnevezésű őszi szakkiállítás bemutatóján látottak alapján elmondható, melyek a következő év italtrendjei.
A színes, könnyen fogyasztható, kék, rózsaszín és zöld színekben pompázó likőrök ideje következik, valamint aki kicsit is ad magára, jövőre proseccót rendel aperitifnek, és rozé helyett gyöngyöző bort kortyolgat egy-egy fogás kísérőjeként. Az energiaitaloknak egy időre befellegzett, ellenben a gyümölcslevek, a száz százalékban gyümölcs-alapanyagú italok egyre divatosabbá és trendibbé válnak. A kézműves magánsörfőzdék háttérbe szorulnak, mivel nagy erőkkel törnek előre a multik a legkülönfélébb és meghökkentőbb ízesítésű sörszortimenttel. Aki pedig valamennyire is ad magára 2015-ben, az a fine dining ebédet vagy vacsorát whiskyvel öblít le, sőt, ha igazán divatos akar lenni, akkor japán whiskyt kér záróitalként.
A kiállítás különben nemcsak az italpiacon, hanem a beszállítók teljes szortimenjének területén bemutatja, mi a luxus- és topkategóriában a trend. A terítékeknél a porcelánok jövőre sötétszürke, homokfúvott barna és zöldes árnyalatban pompáznak, a textilek sokszor fémes csillogásúak, arany, ezüst, zöld, barna színvariációkban tündökölnek, étkezés terén pedig egyre előrébb tör a minőségi street food vonal és a bisztróhangulat. A kiállítás minden egyes napján egymást tapossák a vendégek a falatnyi standok közötti szűk folyosókon: 46 500 szakmai látogatót regisztráltak előzetesen. És olyan csúcsra járatott ez a rendezvény évről évre, hogy bár nem tematikusan helyezkednek el a különböző vendéglátói beszállítói témák, hanem össze-vissza, egymással keveredve, mégis mindenki jó előre a következő évre is ugyanoda foglalja le a helyét, így csak kihalásos alapon tud új kiállító megjelenni Salzburgban.
Este vendéglátóink egy (osztrák mérce szerint mért!) 18 Gault & Millau-pontos vendéglátóhelyre, a Döllerer’sbe invitálnak, a Salzburghoz közeli Golling falucskába, ahol annyira igényes és minőségi vendéglátást produkálnak a 240 fős vendégtérben, hogy még a legkényesebb gasztroítészek sem találnának semmi kivetnivalót. Ezt is bizonyítja többek között a mosdóval szemben kihelyezett számtalan díj, Év vendéglőse cím, rangos osztrák és nemzetközi elismerés.
A hazautazás napján még ellátogatunk Salzburg repülőterére. No nem azért, mintha buszról repülőre szállnánk, hanem mert itt található a Hangar–7 étterem, amellyel lapunk is több éve gyümölcsöző és jó kapcsolatot ápol. Ennek eredményeképpen csapatunkat körbevezetik a házban, sőt Marisa Wutschl segítségével olyan titkos és féltve őrzött helyekre is bejutunk, mint a tetőn található topbár, a hihetelen designnal rendelkező fine dining étterem és a konyha világa, ahol Európa egyik vezető éttermének főszakácsát is látjuk akció közben: épp hagymát vág…